کمک‌های بشردوستانه آمریکا به مرز ونزوئلا رسید؛ ارتش مادورو مرز را بست

کمک‌های بشردوستانه آمریکا به مرز ونزوئلا رسید؛ ارتش مادورو مرز را بست
Copyright REUTERS
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مایک پومپئو: «مردم ونزوئلا به شدن به این کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند. ایالات متحده و دیگر کشورها خواستار کمک هستند اما ارتش تحت فرمان مادورو راه این کمک ها را با کامیون‌ها و تانکرها بسته است. رژیم مادورو باید اجازه دهد که کمک‌ها به مردم گرسنه برسند.»

آگهی

کامیون‌های حامل کمک‌های بشردوستانه ایالات متحده روز پنجشنبه ۱۸ بهمن به مرز کلمبیا و ونزوئلا رسیدند.

در این حال ارتش ونزوئلا که وفادار به نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری این کشور است از روز گذشته با بستن پل مرزی میان دو کشور برای ممانعت از ورود این کمک‌ها اقدام کرده است.

این کمک‌ها که شامل ده کامیون حاوی مواد غذایی، تجهیزات ضروری پزشکی و داروست در انباری در نزدیکی پل مرزی در خاک کلمبیا نگهداری خواهد شد.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا روز گذشته در واکنش به ممانعت ارتش ونزوئلا از ورود این کمک‌ها در حساب توئیتری خود نوشته بود: «مردم ونزوئلا به شدت به این کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند. ایالات متحده و دیگر کشورها خواستار کمک هستند اما ارتش تحت فرمان مادورو راه این کمک‌ها را با کامیون‌‌ها و تانکرها بسته است. رژیم مادورو باید اجازه دهد که کمک‌ها به مردم گرسنه برسند.»

کشور نفت‌خیز ونزوئلا پس از اعمال تحریم‌های ایالات متحده در وضعیت بحران انسانی به‌سر می‌برد و بسیاری از مردم این کشور به دلیل کمبود مواد غذایی و دارویی به کشورهای همسایه مهاجرت کرده‌اند. رهبران اپوزیسیون ونزوئلا با وجود مخالفت نیکلاس مادورو در پذیرش کمک‌های بشردوستانه، اخیرا خواستار ارسال این کمک‌های و تلاش بین‌المللی برای وارد کردن آنها به کشور شدند.

خوان گوایدو، رهبر مخالفان و رئیس جمهور خودخوانده ونزوئلا می‌گوید دریافت این کمک‌ها برای کشورش که دچار کمبود شدید کالاهای اساسی شده است از اهمیت بالایی برخوردار است.

فرستاده ویژه آمریکا در امور ونزوئلا: تنها گزینه قابل مذاکره خروج مادورو از کشور است

الیت ایبرامز، فرستاده ویژه واشنگتن در امور ونزوئلا روز پنج‌شنبه اعلام کرد که ایالات متحده این کمک های بشردوستانه را با امید اینکه اجازه ورود آنها به کشور داده شود به مرز ونزوئلا فرستاده است اما برای ورود به زور متوسل نخواهد شد.

وی از سوی دیگر اعلام کرد که دولت دونالد ترامپ در صدد اعمال ممنوعیت سفر برای اعضای «مجلس مؤسسان قانون اساسی» ونزوئلا به خاک ایالات متحده است. این مجلس در پی انتخابات سال ۲۰۱۷ در این کشور تأسیس شد. مخالفان مادورو این انتخابات را تحریم کرده و آن را غیرقانونی خوانده بودند. با وجود چهار ماه اعتراض و درگیری در ونزوئلا که به کشته شدن بیش از ۱۲۰ نفر انجامید، انتخابات مجلس مؤسسان در روز سی‌ام ژوئیه برگزار شد.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

کامیون‌های کمک‌های بشردوستانه در مقابل انبار ی در مرز کلمبیا و ونزوئلا

چندین کشور اروپایی و ایالات متحده این انتخابات را غیرقانونی خوانده بودند و دولت آمریکا روز پس از انتخابات تحریم‌های شدیدی را علیه دولت نیکلاس مادورو اعمال کرد.

الیت ایبرامز همچنین اعلام کرد که زمان گفتگو با مادورو به‌سر رسیده و تنها مذاکره ممکن می‌تواند درباره خروج او از کشور و انتقال قدرت به مخالفان باشد.

فدریکا موگرینی: راه حل نهایی در دست مردم ونزوئلاست

فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا که برای شرکت در جلسه گروه تماس بین المللی درباره ونزوئلا در اروگوئه به سر می‌برد، ضمن اعلام این موضوع که گروهی برای مذاکره و فشار به دولت مادورو جهت برگزاری انتخابات به کاراکاس فرستاده می‌شوند تاکید کرد: «مداخلات همراه با زور و فشار تنها بحران را دراین کشور تشدید خواهد کرد.»

وی در نشستی مطبوعاتی افزود که گروه تماس بین المللی در ماه گذشته برای یافتن راه حل سیاسی مسالمت آمیز برای بحران ونزوئلا تشکیل شد اما تصمیم نهایی باید از سوی مردم این کشور باشد.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گروه لیما از ارتش ونزوئلا خواست از خوان گوایدو حمایت کند

سفر دوره‌ای رئیسی به آمریکای لاتین؛ ایران و ونزوئلا ۲۵ سند همکاری امضا کردند

اخراج چهره مخالف ونزوئلا از کلمبیا؛ گوایدو: آزار و اذیت مادورو به بوگوتا رسیده است