اتحادیه اروپا از برنامه موشک‌های بالستیک ایران «شدیدا» ابراز نگرانی کرد

اتحادیه اروپا از برنامه موشک‌های بالستیک ایران «شدیدا» ابراز نگرانی کرد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اتحادیه اروپا از برنامه موشک‌های بالستیک ایران «شدیدا» ابراز نگرانی کرد

آگهی

اتحادیه اروپا روز دوشنبه با صدور بیانیه‌ای از برنامه موشک‌های بالستیک ایران «شدیدا» ابراز نگرانی کرد.

این بیانیه با اشاره به افزایش آزمایش‌ موشک‌های دوربرد از سوی تهران می‌افزاید که این فعالیت‌ها ضمن افزایش «بی‌اعتمادی» موجب «بی‌ثباتی خاورمیانه» خواهد شد.

اعضای اتحادیه اروپا در این بیانیه آزمایش‌های موشکی ایران را بر خلاف قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت دانسته‌اند و تاکید کرده‌اند که تهران با «افزایش برد و دقت موشک‌های دوربرد» ناقض قطعنامه است. بیانیه از ایران خواسته است تا با توقف آزمایش‌های موشکی به مفاد قطعنامه پایبند باشد. 

عکس از آسوشیتدپرس
نمایش تعدادی از موشک‌های ایرانی در نمایشگاه صنایع دفاعیعکس از آسوشیتدپرس

«ایران به برجام پایبند است»

در این بیانیه همچنین بر حمایت اعضای اتحادیه از توافق هسته‌ای با ایران تاکید شده است. کشورهای عضو اتحادیه اروپا ضمن ابراز خرسندی از پایبندی ایران به برجام تاکید کردند که ۱۳ بیانیه اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی نشان دهنده اجرای توافق هسته‌ای و «همکاری کامل» تهران با آژانس است.

کشورهای اروپایی ضمن ابراز ناخرسندی از خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های یک‌جانبه بر اراده خود جهت حفظ توافق هسته‌ای تاکید کردند. این بیانیه همچنین با اشاره به ثبت سازوکار ویژه مالی از سوی بریتانیا، آلمان و فرانسه ابراز امیدواری کرده است که این کانال مالی «تاثیر مثبی بر زندگی ایرانیان» داشته باشد.

سازوکار ویژه مالی

اعضای اتحادیه در این بیانیه تاکید کرده‌اند که سازوکار ویژه «به منظور تجارت و مبادلات مالی قانونی با ایران» تشکیل شده است.

اتحادیه اروپا ضمن ابراز علاقه به افزایش روابط دوجانبه با تهران تاکید کرد که بروکسل تمایل دارد در برخی زمینه‌ها از جمله گفتگوهای سیاسی، حقوق بشر، تجارت، کشاورزی، انرژی، آموزش و پژوهش همکاری‌های خود با تهران را گسترش دهد.

با این وجود بروکسل بار دیگر از ایران خواست تا مقررات مربوط به مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم، موسوم به اف ای تی اف را تصویب و اجرایی کند. بیانیه تاکید می‌کند که اتحادیه اروپا آماده است کمک‌های فنی‌ لازم را برای اجرای مقررات گروه ویژه اقدام مالی (اف ای تی اف) در اختیار تهران قرار دهد. 

اقدامات منطقه‌ای ایران

بخش دیگری از این بیانیه ضمن اشاره به تحولات یمن از تمام طرف‌های درگیر در این کشور از جمله ایران خواست تا از قطعنامه ۲۴۵۱ شورای امنیت حمایت کند. 

نقش ایران در سوریه و لبنان نیز از جمله مواردی بود که کشورهای اروپایی نسبت به آن ابراز «نگرانی عمیق» کردند. در این بیانیه از تهران خواسته شده است که با استفاده از نفوذ خود بر دولت سوریه از تلاش‌های سازمان ملل متحد برای برقراری صلح در این کشور و ارسال کمک‌های بشردوستانه حمایت کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تفاهم‌نامه دسترسی آمریکا به دو بندر عمان با گوشه چشمی به ایران

درخواست آمریکا از سازمان ملل: محدودیت‌ها علیه برنامه موشکی ایران تشدید شود

وال‌استریت ژورنال: اتحادیه اروپا مخالف تحریم‌ تهران به دلیل حمایت از شبه‌نظامیان در خاورمیانه است