کمکهای اضطراری برنامه جهانی غذا برای ساکنان یمن

کمکهای اضطراری برنامه جهانی غذا برای ساکنان یمن
Copyright REUTERS/Abduljabbar Zeyad
Copyright REUTERS/Abduljabbar Zeyad
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

برنامه جهانی غذا فرستادن کمک برای بیش از ۱۰ هزار خانوار ساکن دو منطقۀ بسیار آسیب دیدۀ بندر حدیده را نیز آغاز کرده است.

آگهی

برنامه جهانی غذا وابسته به سازمان ملل متحد ماه دسامبر برای ۹.۵ میلیون یمنی کمکهای غذایی اضطراری فرستاده است. این خبر روز سه‌شنبه از سوی هروه ورهوسل، سخنگوی این نهاد اعلام شد.

به گفتۀ او جنگ چهار ساله و نابودی ساختارهای اقتصادی یمن باعث شده است که ۱۵.۹ میلیون نفر یا ۵۳ درصد از کل جمعیت این کشور در وضعیت «ناامنی غذایی حاد» قرار بگیرند و در صورت عدم دریافت کمکهای اضطراری دچار قحطی شوند.

آقای ورهوسل که در ژنو سخن می‌گفت، افزود: «کمکهای اضطراری که فرستاده شده، تنها جمعیتی حدود ۱۰ میلیون نفر را پوشش می‌دهد. وضعیت کنونی یمن به گونه‌ای است که توزیع غذا در برخی مناطق امکان پذیر نیست زیرا امنیت آنگونه که انتظار می‌رود نیست... برخی از کامیون‌های ما نیز در برخی از ایستگاههای بازرسی بیشتر از حد معمول نگه داشته شده‌اند.»

آقای ورهوسل پس از آن نیز اعلام کرد که اگرچه مواد غذایی به مراکز توزیع محلی در سراسر یمن تحویل داده شده اما هنوز به دست مردم نرسیده است.

این نهاد پیش‌تر در ماه دسامبر گزارش داده بود که برخی از محموله‌های غذایی که برای مردم یمن فرستاده‌اند، دزدیده شده و در برخی از مناطق تحت کنترل حوثی‌ها فروخته شده‌اند. حوثی‌ها با رد این ادعا، برنامه جهانی غذا را به ارسال خوراکی‌های تاریخ مصرف گذشته کردند.

برنامه جهانی غذا در ماه نوامبر نیز توانست برای حدود ۸ میلیون یمنی کمکهای غذایی بفرستد و هم اکنون در تلاش است به ۱۲ میلیون نفری که در معرض خطر قحطی قرار دارند، دسترسی پیدا کند.

سخنگوی این برنامه همچنین اعلام کرد که این نهاد در ماه ژانویه و پس از برقراری آتش‌بس در بندر حدیده در پی توافق صلح استکهلم، فرستادن غذا برای بیش از ۱۰ هزار خانوار ساکن دو منطقۀ بسیار آسیب دیدۀ این بندر یعنی التحیتا و الدریهمی را آغاز کرده است.

این اولین بار از ماه ژوئیه ۲۰۱۸ میلادی به این‌سو است که برنامه جهانی غذا می‌تواند برای این دو منطقه کمکهای غذایی بفرستد.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ائتلاف تحت رهبری عربستان چند پایگاه نظامی در صنعا را بمباران کرد

روسیه و چین قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای آتش‌بس در غزه را در شورای امنیت سازمان ملل وتو کردند

«استفاده از گرسنگی به‌عنوان سلاح جنگی در غزه»؛ آیا هشدار اروپا کارساز می‌شود؟