نماینده مجلس ایران: معتقد به همکاری با طالبان علیه داعش هستیم

نماینده مجلس ایران: معتقد به همکاری با طالبان علیه داعش هستیم
Copyright عکس از رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران گفت‌وگوی ایران با طالبان را در راستای حفظ ثبات در افغانستان و مقابله با توطئه بانیان داعش در این کشور عنوان کرد.

آگهی

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران گفت‌وگوی این کشور با طالبان را در راستای حفظ ثبات در افغانستان و مقابله با توطئه بانیان داعش عنوان کرد.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه روز دوشنبه به خبرگزاری ایلنا گفت که مذاکره به معنای به رسمیت شناختن و دوست شدن نیست ولی ممکن است به رفع اختلاف منتهی شود. با این حال او افزود که اختلافات و تنش‌های جدی ایران با طالبان به دلایل تاریخی از بین رفته است.

او با بیان این‌که در حال حاضر طالبان به یک قدرت در افغانستان تبدیل شده تاکید کرد، در شرایطی که موجودیت داعش با حمایت آمریکا در افغانستان در حال شکل‌گیری است، ایران معتقد به همکاری با طالبان است.

آقای فلاحت‌پیشه هدف از گفت‌وگوی ایران با طالبان را در راستای حفظ ثبات در افغانستان و مقابله با توطئه بانیان داعش در این کشور عنوان کرد و خاطر نشان کرد که این مذاکره در هماهنگی کامل با دولت افغانستان صورت گرفته چرا که برای مقابله با تهدیدهای خارج از منطقه معتقدیم باید به افغانستان نزدیک شویم.

بیشتر بخوانید:دبیر شورای عالی امنیت ایران: گفتگو با گروه طالبان همچنان ادامه خواهد یافت

وزارت خارجه ایران دو هفته پیش اعلام کرد که هیاتی از طالبان افغانستان در تهران مذاکراتی را با عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه انجام داده‌اند. پیشتر علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران از انجام گفت‌وگو با مقام‌های طالبان در افغانستان خبر داده بود.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز در جریان سفر هفته گذشته خود به هند تاکید کرد که طالبان باید در آینده افغانستان نقش داشته باشند. اظهاراتی که با انتقاد مقام‌های رسمی دولت افغانستان مواجه شد.

بیشتر بخوانید:

به گفته طالبان مذاکرات دو جانبه با ایران در راستای جلب حمایت سیاسی کشورهای منطقه در آستانه خروج نظامیان آمریکا از افغانستان صورت گرفته است. طالبان همواره خروج نظامیان کشورهای خارجی از افغانستان را به عنوان یکی از پیش شرط های شرکت در مذاکرات صلح عنوان کرده‌اند.

در ماه‌های اخیر و همزمان با افزایش تلاش‌های جامعه جهانی برای برقراری صلح در افغانستان، رایزنی‌های بین‌المللی از سوی ایالات متحده، روسیه و چین با طالبان افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید:طالبان: با ایرانی‌ها درباره افغانستان «پس از اشغال» گفتگو کردیم

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«مقام آگاه ایران» ادعای «هشدار مخفیانه آمریکا به تهران پیش از حمله داعش » در کرمان را رد کرد

آمریکا از پیش به ایران درباره حمله داعش به مراسم سلیمانی مخفیانه هشدار داده بود

وزارت اطلاعات ایران از دستگیری «امرای داعش» مرتبط با انفجارهای کرمان خبر داد