تلاش عربستان برای ممنوعیت «کودک همسری»؛ حداقل سن ازدواج ۱۶ سال می‌شود

تلاش عربستان برای ممنوعیت «کودک همسری»؛ حداقل سن ازدواج ۱۶ سال می‌شود
Copyright عکس از رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در حالی که عربستان سعودی اعلام کرده که با تصویب قانون جدیدی ازدواج دختران کم سن و سال را ممنوع خواهد کرد، حامیان حقوق زنان معتقدند که راه‌های دور زدن این قانون همچنان باز است.

آگهی

در حالی که عربستان سعودی اعلام کرده که با تصویب قانون جدیدی ازدواج دختران کم سن و سال را ممنوع خواهد کرد، حامیان حقوق زنان معتقدند که راه‌های دور زدن این قانون همچنان باز است.

مجلس شورای عربستان که یک نهاد مشورتی دولت این کشور است، روز چهارشنبه مقرراتی را با هدف ممنوعیت ازدواج دختران و پسران زیر ۱۵ سال تصویب کرد. به موجب این مقررات ازدواج افرادی که کمتر از ۱۸ سال سن دارند نیز منوط به اخذ مجوز دادگاه خواهد بود.

البته مصوبات مجلس شورای عربستان ضمانت اجرایی ندارد ولی این نهاد می‌تواند قوانین جدیدی را برای تصویب به دولت این کشور پیشنهاد کند.

نمایندگان زن مجلس شورای عربستان نسبت به تصویب مقررات پیشنهادی آنها در دولت این کشور خوشبین هستند.

بیشتر بخوانید:یونیسف: میزان ازدواج کودکان در جهان کاهش یافته است

پیش از این زنان در عربستان تحت قیمومیت مردان قرار داشتند و برای ازدواج، کار کردن و حتی به سفر رفتن نیازمند اخذ اجازه مردان اعم از همسر و پدر خود بودند. بر همین اساس، هیچ محدودیت سنی برای ازدواج در عربستان وجود نداشت.

اما فعالان حقوق کودکان و زنان معتقدند که مقررات جدیدی که از سوی این نهاد مشورتی به دولت پیشنهاد شده، ضامن ممنوعیت کامل ازدواج دختران زیر ۱۸ سال نیست. چرا که همچنان این امکان برای خانواده‌ها وجود دارد که با فشار بر دادگاه بتوانند مجوز ازدواج دخترشان را اخذ کنند.

پیش از این نمایندگان زن مجلس ایران نیز با ارائه طرحی موسوم به «نه به کودک همسری» تلاش کردند تا ازدواج را برای دختران زیر ۱۳ سال مطلقا ممنوع کنند. کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس ایران دو هفته پیش این طرح را رد کرد.

بیشتر بخوانید:واکنش فعالان مدنی به مخالفت مجلس با طرح کودک همسری

در حال حاضر سالانه ۱۲ میلیون دختر زیر ۱۸ سال در جهان ازدواج می‌کنند. حتی در انگلستان، ولز و ایرلند شمالی نوجوانان می توانند از ۱۶ سالگی با اخذ رضایت والدین خود ازدواج کنند. حتی در اسکاتلند ازدواج دختران و پسران زیر ۱۸ سال به مجوز پدر و مادر هم نیاز ندارد. در اکثر ایالات آمریکا نیز حداقل سن قانونی برای ازدواج وجود ندارد.

فعالان کارزار توقف ازدواج کودکان معتقدند که ازدواج از سنین پائین با تشدید پدیده‌هایی همچون ترک تحصیل و طلاق موجب وارد آمدن آسیب روحی و روانی به کودکان می‌شود.

سازمان ملل متحد هم ازدواج کودکان را نقض مسلم حقوق بشر اعلام کرده است.

بیشتر بخوانید:سوئد ازدواج زیر ۱۸ سال را ممنوع می‌کند

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حداقل سن ازدواج برای دختران در اندونزی به ۱۹ سال افزایش یافت

برآورد بریتانیا از تلفات جانی روسیه در جنگ اوکراین؛ آمار رسمی مشارکت در انتخابات مجلس ایران اعلام شد

انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در ایران آغاز شد