سازمان ملل درخواست پناهندگی دختر سعودی را پذیرفت

رهف محمد القنون، پناهنده سعودی در تایلند
رهف محمد القنون، پناهنده سعودی در تایلند Copyright رویترز
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پدر دختر پناهنده سعودی وارد تایلند شده و از مقام‌های این کشور خواسته است که به او اجازه دهند تا با دخترش ملاقات کند.

آگهی

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در تایلند روز چهارشنبه با درخواست پناهندگی رهف محمد القنون، دختر ۱۸ ساله سعودی موافقت کرد. 

مسئولان این نهاد همچنین اعلام کردند که با ارسال پرونده این دختر به استرالیا از مقامات دولت کانبرا خواسته‌اند تا درخواست این پناهنده جوان را بپذیرند.

بنا بر آخرین گزارش‌ها، سازمان امنیت ملی استرالیا ضمن تأیید دریافت پرونده رهف محمد القنون گفته است که دولت این کشور در حال بررسی این درخواست است. رهف روز سه‌شنبه با ایجاد یک حساب جدید کاربری جدید در توییتر کارزاری برای مخالفت با اقامت اجباری خود در تایلند ایجاد کرده بود.

تقاضای پدر رهف برای دیدار با دخترش

همزمان روز چهارشنبه پدر دختر پناهنده سعودی وارد تایلند شد و از مقام‌های این کشور خواست به او اجازه دهند تا با دخترش ملاقات کند.

سوراچاته هاپکان، رئیس سازمان مهاجرت تایلند با اعلام این خبر گفت که پدر رهف محمد القنون به همراه پسرش بامداد چهارشنبه ۱۹ دی وارد فرودگاه بانکوک، پایتخت تایلند شده‌اند. رئیس سازمان مهاجرت تایلند با این حال گفت مقام‌های سازمان ملل هنوز اجازه این ملاقات را نداده و خود رهف نیز نمی‌خواهد با پدرش روبرو شود.

رهف محمد القنون، دختر ۱۸ ساله تبعه عربستان سعودی هنگامی که با خانواده‌اش به کویت سفر کرده بود از فرصت استفاده کرد و با تهیه بلیط تایلند قصد داشت به استرالیا بگریزد، اما پلیس تایلند هنگام ورود او به فرودگاه بانکوک در روز شنبه ۱۵ دی ماه او را به دلیل نداشتن ویزا و بلیط برگشت دستگیر کرد. دولت تایلند ابتدا قصد داشت او را به کویت مسترد کند، اما با فشار سازمان‌های حقوق بشری و کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل از این تصمیم صرف‌نظر کرد.

بیشتر بخوانید:

رهف گفته است در صورت بازگشت به عربستان ممکن است به دست خانواده‌اش کشته شود. او اکنون در هتلی واقع در ترانزیت فرودگاه اقامت دارد و گفته است که می‌خواهد به دور از قوانین سختگیرانه اسلامی در کشوری «آزاد» زندگی کند.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

زنان در عربستان با محدودیت‌های قانونی مختلفی روبرو هستند. با این‌که محمد بن سلمان در ابتدای کار خود در مسند ولایت عهدی کشور پادشاهی عربستان تلاش کرد تا اصلاحاتی را در جهت تضمین برخی حقوق زنان در کشورش اعمال کند، اما در ماه‌های اخیر فشار بر کنشگران حقوق زنان در این کشور افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دستگیری ۷ فعال حقوق‌ زنان در عربستان سعودی

جشن بزرگ هندوها در مالزی؛ باورمندانی که به نشانه توبه قلاب به پوست خود می‌زنند

دادگاهی در تایلند فردی را به اتهام اهانت به خانواده سلطنتی به ۵۰ سال زندان محکوم کرد