طالبان آمریکا را تهدید کرد: سرنوشت شوروی در افغانستان در انتظارتان است

هشدار طالبان به آمریکا: سرنوشت شوروی در افغانستان در انتظارتان است
هشدار طالبان به آمریکا: سرنوشت شوروی در افغانستان در انتظارتان است
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

طالبان هنوز به تصمیم رسما تایید نشده واشنگتن برای خروج نیمی از نظامیان آمریکایی از خاک افغانستان واکنش مستقیم نشان نداده اند. این درحالیست که یکی از فرماندهان طالبان ضمن استقبال از این تصمیم آنرا «بسیار راضی کننده» توصیف کرده است.

آگهی

طالبان روز جمعه در پیامی خطاب به آمریکا نسبت به حضور نظامی این کشور در خاک افغانستان هشدار داد و تاکید کرد در صورتی که این کشور نظامیان خود را از افغانستان خارج نکند با سرنوشتی مشابه آنچه بر سر نظامیان شوروی در دهه هشتاد آمد، مواجه خواهد شد.

شبه نظامیان طالبان همواره خروج نیروهای خارجی از افغانستان را به عنوان پیش شرطی بر مذاکرات و گفتگوهای صلح با دولت مرکزی مطرح کرده اند. این در حالیست که پس از مذاکرات اخیر زلمی خلیل زاد، فرستاده آمریکا در امور افغانستان با نمایندگان طالبان در ابوظبی رسانه ها از تصمیم واشنگتن برای خروج بیش از هفت هزار نظامی آمریکایی از این کشور خبر دادند.

بیشتر بخوانید:

طالبان در پیام خود که به مناسبت سی و نهمین سالگرد ورود نیروهای نظامی شوروی سابق به خاک افغانستان منتشر شده، به آمریکا هشدار داده اند که ادامه حضور نظامیان این کشور با پیامد «تحقیرآمیزی» مشابه با حمله نظامی شوروری همراه خواهد بود و اینکه دولتمردان آمریکا باید از این دوره تاریخی به خوبی «درس و عبرت» بگیرند.

شوروی در نهایت در سال ۱۹۸۹ با خروج نیروهای نظامی خود به یک دهه حضور نظامی در خاک افغانستان پایان داد؛ رویدادی که متعاقب آن جنگ داخلی و ظهور نیروهای طالبان در این کشور را به همراه داشت.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان در سخنانی ضمن هشدار به آمریکا در این خصوص تصریح کرد: «شکست شوروی در خاک افغانستان را به یاد داشته باشید و از خطر کردن در برابر قدرت مردم افغانستان دست بکشید، چرا که آنها امتحان خود را پس داده اند.»

طالبان هنوز به تصمیم رسما تایید نشده واشنگتن برای خروج نیمی از نظامیان آمریکایی از خاک افغانستان واکنش مستقیم نشان نداده اند. این درحالیست که یکی از فرماندهان طالبان ضمن استقبال از این تصمیم آن را «بسیار راضی کننده» توصیف کرده است.

بیشتر بخوانید:

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چرا سربازان اتحاد جماهیر شوروی در افغانستان گلوله‌های خود را می‌جوشاندند؟

شهادت نادر فرماندهان ارشد آمریکایی؛ دولت بایدن مسئول «آشفتگی مرگبار» تخلیه نظامی افغانستان است

یک تحلیلگر اطلاعاتی ارتش آمریکا به فروش اسرار نظامی در ازای دریافت ۴۲ هزار دلار متهم شد