صادرات نفت کرکوک از طریق ترکیه محدود باقی می‌ماند

صادرات نفت کرکوک از طریق ترکیه محدود باقی می‌ماند
Copyright REUTERS
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ریک پری وزیر انرژی ایالات متحده دو هفته پیش از ملاقات با مسرور بارزانی، رئیس شورای امنیت کردستان عراق با موضوع مشارکت نفتی کرکوک در جهت از بین بردن نفوذ ایران در منطقه خبر داده بود.

آگهی

وزیر نفت عراق روز چهارشنبه ۲۶ دسامبر اعلام کرد که بیشترین تولید نفت خام میادین نفتی کرکوک در شمال این کشور برای تغذیه پالایشگاه‌ها استفاده می‌شود و صادرات نفت این منطقه به بندر جیحان ترکیه، بین ۸۰ تا ۹۰ هزار بشکه در روز باقی‌ خواهد ماند.

فرید الجدیر، رئیس شرکت نفت شمال عراق نیز در کنفرانس خبری مشترک با وزیر نفت این کشور با اشاره به اینکه تولید فعلی میادین نفتی کرکوک حدود ۳۷۰ هزار بشکه در روز است گفت که تیم فنی شرکت نفت و گاز بریتانیا که در حال حاضر در کرکوک فعالیت می‌کند در حال بررسی طرحی برای افزایش تولید نفت این منطقه تا پایان سال ۲۰۱۹ است.

بیشتر بخوانید:توافق دولت و مقامات کردستان عراق بر سر صادرات نفت کرکوک به ترکیه

ثامر غضبان، وزیر نفت عراق نیز در این نشست خبری از توافق‌های جدید در جنوب این کشور خبر داد و گفت: «در مرحله نهایی مذاکرات با شرکت اکسون (شرکت نفتی آمریکایی) و شرکت ملی نفت چین برای یک پروژه بزرگ انرژی در جنوب هستیم و انتظار می‌رود که به زودی با آنها قرارداد امضا کنیم.»

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

آقای غضبان افزود که حاصل شدن توافق با شرکت‌های نفتی آمریکایی اکسون و شرکت ملی نفت چین به عراق کمک خواهد کرد تا ظرفیت بارگیری نفت این کشور از پایانه‌های صادراتی تا ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یابد.

اهمیت صادرات تولیدات نفتی کرکوک برای بازارهای نفتی جهان

ریک پری وزیر انرژی ایالات متحده دو هفته پیش از ملاقات با مسرور بارزانی، رئیس شورای امنیت کردستان عراق با موضوع مشارکت نفتی کرکوک در جهت از بین بردن نفوذ ایران در منطقه خبر داده بود.

وزیر انرژی آمریکا در حساب توئیتری خود نوشته بود: «نشست نهایی من در عراق با مسرور بارزانی، رئیس شورای امنیت کردستان بود و در این نشست ما درباره اهمیت همکاری‌های بخش انرژی و اهمیت قض کردستان در امنیت انرژی عراق و از بین بردن نفوذ ایران بحث و گفتگو کردیم.»

صادرات میادین نفتی کرکوک که پس از همه‌پرسی استقلال کردستان و با ورود نیروهای دولت عراق به این شهر متوقف شده بود در ماه نوامبر سال جاری در پی توافق دولت فدرال و مقامات کردستان عراق از سر گرفته شد. تا پیش از برگزاری همه پرسی استقلال در اقلیم کردستان تولیدات نفت میادین کرکوک از طریق خط لوله به بندر جیحان در ترکیه و از آنجا به بازارهای جهانی صادر می شد.

مقامات ایالات متحده از سرگیری و افزایش صادرات نفت کرکوک را در جهت جبران کمبود نفت خام در پی تحریم‌های شدید نفتی خود علیه ایران مفید می‌دانند.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

توافق دولت و مقامات کردستان عراق بر سر صادرات نفت کرکوک به ترکیه

بارزانی: آمریکا از برنامه ارتش عراق برای تصرف کرکوک آگاهی داشت

حذف سهمیه اقلیت‌ها در انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان عراق؛ ترکمان‌ها با فهرست مشترک شرکت می‌کنند