شانس ژاپن برای جذب کارگران خارجی چقدر است؟

شانس ژاپن برای جذب کارگران خارجی چقدر است؟
Copyright عکس از رویترز
Copyright عکس از رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یک هفته پس از تصویب قانون تسهیل ورود کارگران خارجی متخصص به ژاپن، بررسی های بین المللی نشان می دهد که ژاپن برای تحقق اهداف خود در این زمینه گرفتار یک رقابت نفس‌گیر با قدرت‌های جهانی از جمله آمریکا، کانادا، فرانسه و بریتانیا شده است.

آگهی

یک هفته پس از تصویب قانون تسهیل ورود کارگران خارجی متخصص به ژاپن، بررسی های بین المللی نشان می دهد که ژاپن برای تحقق اهداف خود در این زمینه گرفتار یک رقابت نفس‌گیر با قدرت‌های جهانی از جمله آمریکا، کانادا، فرانسه و بریتانیا شده است.

مطالعه موسسه گالوپ نشان می‌دهد که ژاپن با وجود دارا بودن جمعیت ۱۲۶ میلیون نفری که سرمایه انسانی قابل توجهی به شمار می‌رود، در صورت آزادی کامل جابجایی نیروی انسانی در جهان سالانه تنها ۱ درصد رشد جمعیت می‌داشت. چرا که در صورت تحقق چنین پیش فرضی، جمعیت کانادا ۱۴۷ درصد و جمعیت آمریکا نیز ۴۶ درصد رشد می‌کرد. در اروپا نیز فرانسه و بریتانیا جذابیت خاصی برای مهاجران دارند به طوری که اگر درهای این دو کشور به روی خارجی ها کاملا باز شود، جمعیت فرانسه ۴۴ درصد و جمعیت بریتانیا ۳۷ درصد افزایش می‌یابد.

البته وضعیت ژاپن در مقایسه با کشوری مثل کره‌جنوبی که مطابق پیش‌بینی‌ها در صورت آزاد مهاجرت نیروی کار، جمعیت آن ۱۷ درصد کاهش می‌یافت، چندان هم بد نخواهد شد.

بیشتر بخوانید:مقایسه دستمزد کارگر روزمزد ایرانی و اروپایی

ژاپن هفته پیش قانون جدید مهاجرت نیروی کار متخصص را تصویب کرد. قانونی که این کشور قصد دارد آن را از ابتدای ماه آوریل آینده اجرایی کند.

هدف اصلی از تصویب و اجرای این قانون، جذب کارگران متخصص در ظرفیت های خالی موجود در بخش کشاورزی، صنعت ساختمان و مراقب از سالمندان است.

دولت ژاپن پیش‌بینی کرده که طی پنج سال اول اجرای این قانون ۳۴۵ هزار کارگر خارجی متخصص وارد این کشور شود و این رقم تنها یک چهارم تعداد ظرفیت‌های شغلی خالی در بخش‌های مورد هدف دولت است.

انتشار این پیش‌بینی موجب شد تا سطح بالای مخالفت‌های عمومی با تسهیل ورود کارگران خارجی قدری فروکش کند.

بیشتر بخوانید:کدام کشورها از ربات‌ها بجای کارگران استفاده می‌کنند؟

عکس از رویترز
نگاهداری از سالمندان یکی از مشاغل در نظر گرفته شده برای کارگران خارجی مهاجر به ژاپن استعکس از رویترز

در حال حاضر اکثر کارگران خارجی شاغل در اقتصاد ژاپن در بخش خرده فروشی و تولید و خدمات صنعتی این کشور فعالیت می‌کنند.

البته ژاپن در حال حاضر کشور جذابی برای جذب نخبگان جهان به شمار نمی‌رود. به طوری که تازه ترین گزارش مرکز رقابت پذیری جهانی نشان می‌دهد که جایگاه ژاپن در دارا بودن جذابیت برای جذب نخبگان در میان ۶۳ کشور مورد بررسی، ۲۹ ام است. در این بررسی تایوان و استونی جایگاه بهتری نسبت به ژاپن دارند.

اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که جامعه ژاپن نسبت به بسیاری دیگر از جوامع از مهاجران، استقبال گرم‌تری می‌کند.

در همین خصوص، نتایج نظرسنجی موسسه «پو» نشان می‌دهد که تنها ۱۳ درصد ژاپنی‌ها معتقدند که تعداد مهاجران خارجی در این کشور زیاد است. این میزان از جمعیت ناراضی از مهاجران خارجی در بریتانیا ۳۷ درصد، در فرانسه ۴۱ درصد و در کره‌جنوبی ۲۸ درصد است. حتی در آمریکا و کانادا نیز که به عنوان کشورهای مهاجرپذیر معروف هستند، به ترتیب ۲۹ و ۲۷ درصد مردم ترجیح می‌دهند که روند مهاجرت به این کشورها متوقف شود.

مطابق قانون جدید، دولت ژاپن به کارگرانی که مهارت‌های لازم دارند، ویزای ورود به این کشور و اجازه اقامت پنج‌ساله خواهد داد.

بیشتر بخوانید:طرح دولت ژاپن برای اعطای اقامت ۵ ساله به کارگران خارجی

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انفجار در یک میکده در شمال ژاپن بیش از ۴۰ زخمی بر جا گذاشت

شرایط جدید دریافت اقامت بلندمدت امارات اعلام شد

ژاپن چگونه به رشد اقتصاد رواندا کمک می‌کند؟