کدام کشورها بیشترین روزنامه‌نگار زندانی را دارند؟

عکس از رویترز
عکس از رویترز
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

برای سومین سال پیاپی ۲۵۱ روزنامه‌نگار و چه بسا تعداد بیشتری در سراسر جهان زندانی شده‌اند. آنچه نشان می‌دهد رویکرد اقتدارگرایانه در پوشش اخبار منتقدانه چیزی فراتر از یک سناریوی موقت به شمار می‌رود.

آگهی

برای سومین سال پیاپی طبق آمار رسمی ۲۵۱ روزنامه‌نگار در سراسر جهان زندانی شده‌اند. 

چین، مصر و عربستان سعودی نسبت به سال گذشته روزنامه‌نگاران بیشتری را زندانی کرده‌اند. ترکیه نیز کماکان بدترین زندان برای روزنامه‌نگاران جهان به شمار می‌آید.

موج‌ تازه سرکوب در مصر، عربستان و چین برای سومین سال پیاپی، مرزهای آزادی بیان در سطح جهان را به مخاطره انداخته است. طبق بررسی صورت گرفته توسط کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران، ۲۵۱ روزنامه‌نگار زندانی در گوشه‌وکنار جهان وجود دارد.

ترکیه و چین و مصر در صدر

از زمان شروع ثبت آمار روزنامه‌نگاران بازداشت شده توسط کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران تا به حال در سه سال گذشته، بالاترین آمار زندانی شدن روزنامه‌نگاران به ثبت رسیده است. ترکیه ، چین و مصر مسوول بیش از نیمی از آمار مربوط به روزنامه‌نگاران زندانی برای سومین سال متوالی بوده‌اند. این کمیته همچنین به این نتیجه رسیده است که بازداشت روزنامه‌نگاران در سراسر جهان رفته رفته به یک روال طبیعی تبدیل می‌شود.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

۷۰ درصد جمعیت افرادی که در سراسر جهان زندانی هستند به انجام اقدام علیه کشور خود متهم می‌شوند. از جمله عضویت یا حمایت‌ از گروه‌هایی که از نگاه مسوولان کشورشان گروه‌های تروریستی قلمداد می‌شوند .

شمار روزنامه‌نگاران زندانی شده به اتهام خبرهای اشتباه در سطح جهان به ۲۸ نفر افزایش یافته، درحالیکه دو سال پیش تعداد این روزنامه‌نگاران ۹ نفر بود.

دردسر اخبار جعلی آقای ترامپ

مصر با بازداشت ۱۹ زندانی به جرم انتشار اخبار نادرست در صدر قرار گرفته است. کامرون با ۴ بازداشتی و رواندا با ۳ بازداشتی و مراکش و چین هر کدام با یک بازداشتی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

این افزایش به دنبال ترویج خطابه‌های جهانی درباره «اخبار جعلی» با محوریت دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا بیش از گذشته به چشم می‌آید. آمار بالای زندانیان در چین با ۴۷ زندانی پشت نرده‌های زندان، نشان از موج اخیر آزار و اذیت اقلیت قومی اویغور در منطقه سین کیانگ چین دارد.

دست کم ۱۰ روزنامه‌نگار در چین بدون اتهام بازداشت شده‌اند. همه این روزنامه‌نگاران ازمنطقه سین‌کیانگ هستند. سازمان ملل پکن را به خاطر نظارت گسترده و بازداشت نزدیک به یک میلیون نفر بدون محاکمه در این منطقه متهم کرده است.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

روایت‌هایی از چالش اطلاع‌رسانی در افغانستان؛ خبرنگاران در این کشور با چه مشکلاتی مواجه‌اند؟

ترکیه یک خبرنگار را به‌ اتهام «افشای اسرار دولتی» بازداشت کرد

ادعای ایسنا: صیادی نصیری به دلیل «عضویت در گروهک تروریستی» بازداشت شده بود