مخابره اولین صدای ماورائی به زمین؛ بادهای مریخ چه صدایی می‌دهند؟

مخابره اولین صدای ماورائی به زمین؛ بادهای مریخ چه صدایی می‌دهند؟
Copyright عکس از رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کاوشگر ناسا که ۱۰ روز پیش با هدف اندازه‌گیری لرزش‌های مریخ بر سطح این سیاره مستقر شد، اولین صداهای موجود در این سیاره را نیز به زمین مخابره کرد.

آگهی

کاوشگر ناسا که ۱۰ روز پیش و با هدف اندازه‌گیری اندازه لرزش‌های مریخ بر سطح این سیاره مستقر شد، اولین سر و صداهای موجود در این سیاره را نیز به زمین مخابره کرد.

بوروس بانرت، کارشناس سازمان هوانوردی و فضایی ملی ایالات متحده آمریکا (ناسا) اعلام کرد که در جریان اندازه‌گیری شدت و مدت لرزش‌های مریخ به طور ناخواسته و برنامه ریزی نشده‌ای کاوشگر «این سایت» برای اولین بار صدای موجود در سطح این سیاره را نیز ضبط کرده است.

به گفته آقای بانرت این صداها ناشی از وزش بادهای مریخی است و با وجود این که کاوشگر ناسا به میکروفون مجهز نیست اما حسگرهایی که به منظور اندازه‌گیری امواج صوتی بر روی آن نصب شده‌اند توانسته‌اند صداها را ضبط کنند.

بیشتر بخوانید:کاوشگر ناسا نخستین «سلفی» را از مریخ به زمین فرستاد

تام پیک، طراح این حسگرها توضیح داد که ساختار آنها حلزونی شکل است و همانند گوش انسان عمل می‌کنند و قادر هستند ارتعاشات را به سیگنال‌های عصبی تبدیل کنند.

آقای بانرت پس از شنیدن صداهای مخابره شده به زمین، آنها را ماورائی توصیف کرد و گفت که این صداها برای من تصویر وزش باد را در منظره‌ای که اقیانوس وسیعی وجود دارد، زنده کرد.

ناسا نسخه‌ای از این صدای فضایی را با افزودن دو اُکتاو به سطح آن منتشر کرده تا از طریق گوش انسان قابل شنیدن باشد.

کاوشگر «این‌سایت» اولین فضای پیمای رباتیک سطح‌نشین است که به منظور تهیه نخستین نقشه درونی ازاین سیاره در ماه مه از کالیفرنیا به فضا پرتاب شد و بعد از شش ماه بر سیاره مریخ فرود آمد.

بیشتر بخوانید:مریخ‌پیمای ناسا بر سطح سیاره سرخ فرود آمد

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آوای وهم‌آلود از دوردست‌های کیهان؛ ناسا برای نخستین بار صدای سیاهچاله را منتشر کرد

شواهدی از وجود حیات در مریخ به دلیل کشف «متان» در این سیاره

کشف آب در ماه؛ «بشر می‌تواند ساکن قمر شود»