افزایش مخالفت‌ها در اروپا با پیمان مهاجرتی سازمان ملل

افزایش مخالفت‌ها در اروپا با پیمان مهاجرتی سازمان ملل
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

هدف «پیمان مهاجرتی سازمان ملل متحده برای مهاجرت امن، منظم و قاعده‌مند» ایجاد زمینه‌ای برای فهم مشترکی از مسئله مهاجرت و به اشتراک گذاشتن مسئولیت و ایجاد اتحاد در مواجه با موضوع مهاجرت است.

آگهی

مسئله پیوستن و یا نپیوستن کشورهای عضو اتحادیه اروپا به پیمان مهاجرتی سازمان ملل متحد اکنون باعث تنش‌ها و اعتراض‌هایی در این اتحادیه شده است.

هدف «پیمان مهاجرتی سازمان ملل متحده برای مهاجرت امن، منظم و قاعده‌مند» ایجاد زمینه‌ای برای فهم مشترکی از مسئله مهاجرت و به اشتراک گذاشتن مسئولیت و ایجاد اتحاد در مواجه با موضوع مهاجرت است.

این سند ۳۴ صفحه‌ای، چارچوبی برای همکاری بین کشورها در ارتباط با مهاجرت بین‌المللی ارائه می‌کند. کاهش فشارها بر کشورهایی که تعداد زیادی مهاجر وارد آنها شده است و ترویچ استقلال و عدم وابستگی مهاجران از جمله اهداف این سند به شمار می‌رود.

سند پیمان مهاجرتی سازمان ملل متحد در کلیت خود ۲۳ هدف دارد تا در نهایت به بهتر شدن مدیریت مهاجرت در سطوح متفاوت محلی، ملی و جهانی کمک کند. از جمله دیگر اهداف این سند می‌توان به این موارد اشاره کرد:‌

- کاستن عواملی که باعث می‌شود مردم در کشورهایشان نمانند.

- کاهش خطراتی که مهاجران در مراحل متفاوت مهاجرت با آن مواجه می‌شوند.

- انتقال نگرانی‌ها به دولت‌ها و جوامعی که با تغییرات جمعیتی، اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی مواجه‌اند.

- ایجاد شرایطی که مهاجران را قادر به توانمند سازی جوامع‌شان از طریق افزایش توانایی‌های انسانی، اقتصادی و اجتماعی کند و مشارکت‌شان را در توسعه محلی، ملی و منطقه‌ای افزایش دهد.

در سال جاری ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل متهم این بیانیه را در نیویورک امضا کرده‌اند و سازمان ملل از تمام کشورها خواسته ‌است که این سند را تا پایان سال ۲۰۱۸ امضا کنند.

اعضای سازمان ملل متحد بجز ایالات متحده آمریکا ابتدا با کلیات این سند موافقت کردند و بسیاری از این کشورها قرار است این سند را به طور رسمی در تاریخ ۱۰ و ۱۱ دسامبر در مراکش امضا کنند.

با این حال مخالفت‌ها با این سند در چند ماه گذشته افزایش یافته است. ویکتور اوربان نخست وزیر مهاجر ستیز مجارستان نخستین کسی بود که گفت این سند را امضا نخواهد کرد. پس از این بود که مخالف کشورهای اروپایی با این سند گسترده‌تر شد. لهستان، بلغارستان، ایتالیا، جمهوری چک و اتریش از جمله کشورهای اروپایی هستند که این سند را رد کرده‌اند. اسلواکی نیز گفته است که این سند را نخواهد پذیرفت. از کشورهای غیر اروپایی، اسرائیل، ایالات متحده آمریکا و استرالیا این سند را نپذیرفته‌اند و گفته‌اند که به آن نخواهند پیوست.

کشورهای مخالف پیمان مهاجرتی سازمان ملل متحد می‌گویند که این سند نگاه مثبتی به موضوع مهاجرت دارد و باعث افزایش موج مهاجرت خواهد شد زیرا مهاجرت را به امر غیرمجرمانه تبدیل می‌کند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اتریش به پیروی از آمریکا و مجارستان از پیمان مهاجرتی سازمان ملل متحد خارج می شود