گاز آشک‌آور در مرز آمریکا و مکزیک؛ «احساس می‌کردم که با فرزندانم میمیرم»

گاز آشک‌آور در مرز آمریکا و مکزیک؛ «احساس می‌کردم که با فرزندانم میمیرم»
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«اصلا انتظار نداشتم که نیروهای آمریکایی به سمت من و سه کودکم شلیک کنند.»

آگهی

عکس مادری پناهجو در حالی که با کودکانش از شلیک‌ گازهای اشک‌آور در مرز مکزیک توسط نیروهای آمریکایی فرار می‌کرد در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی توجه مخاطبین را به خود جلب کرد.

خبرنگار رویترز به اردوگاه پناهجویان در شهر مرزی تیخوانا در مکزیک و به پای صحبت‌های این مادر نشسته است.

ماریا ۳۵ ساله مادر پنج کودک از هندوراس است که بیش از یک ماه پیش به کاروان پناهجویان که به سمت آمریکا در حرکت بودند، پیوسته و پس از طی سفری طولانی و جانکاه به شهر مرزی تیخوانا رسیدند.

ماریا به خبرنگار رویترز می‌گوید اصلا انتظار نداشت که نیروهای آمریکایی به سمت آنان و به خصوص به سمت کودکان، گاز اشک‌آور شلیک کنند. او می‌گوید هنگامی که به مرز آمریکا نزدیک شد ناگهان سه قوطی گاز اشک‌آور در نزدیکی او و پنج کودکش به زمین برخورد کرد.

ماریا دست کودکانش را می‌گیرد و سعی می‌کند به سرعت از آنجا دور شود: «خیلی ترسیده بودم. احساس می‌کردم که با فرزندانم میمیرم.»

رویترز
ماریا و فرزندانش در حال فرار از گاز اشک آوررویترز

جیمز، پسربچه ماریا به علت پخش گاز اشک‌آور نزدیک بود از هوش برود و خود ماریا نیز در حین دویدن زمین خورد و با کمک یک مرد جوان توانست دوباره کودکانش را جمع کرده و فرار کند.

ماریا به خبرگزاری رویترز گفت: «درست نیست که چنین کاری کنند. آنها می‌دانند که ما نیز انسان هستیم.»

در حدود ۵۲۰۰ پناهجو از کشورهای مختلف آمریکای مرکز در اردوگاه موقتی در شهر مرزی تیخوانا در مکزیک به سر می‌برند. پناهجویان که با مرزهای بسته آمریکا مواجه شده‌اند، هر روز در شهر دست به اعتراض می‌زنند که در نهایت روز یکشنبه ۲۵ نوامبر، گروهی ۵۰۰ نفره از پناهجویان سعی کردند با رد شدن از مرز وارد خاک آمریکا شوند.

نیروهای مرزی ایالات متحده برای جلوگیری از ورود پناهجویان به خاک آمریکا به سمت آنها گاز اشک‌آور شلیک کردند.

رییس جمهوری آمریکا در واکنش به هجوم پناهجویان به مرز آمریکا و شلیک گازهای اشک‌آور توسط نیروهای مرزی گفت که مکزیک باید پناهجویان را به کشورهای خود بازگرداند.

کارکنان مرزی ایالات متحده آمریکا روزانه ۱۰۰ پرونده تقاضای پناهندگی را بررسی می‌کنند اما اعلام کرده‌اند که بیشتر پناهجویان، مهاجران اقتصادی هستند و شامل قوانین پناهندگی نمی‌شوند.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نیروهای آمریکایی در مرز مکزیک به سوی پناهجویان گاز اشک‌آور شلیک کردند

یک قاضی فدرال دستور ترامپ برای ممانعت از پناهندگی مهاجران غیرقانونی را متوقف کرد

اعتراض ساکنان تیخوانا در مرز مکزیک و آمریکا به کاروان پناهجویان