نفت ایران ۳۰ درصد ارزان شد؛ طلای سیاه در کف قیمت یکسال گذشته

نفت ایران ۳۰ درصد ارزان شد؛ طلای سیاه در کف قیمت یکسال گذشته
Copyright عکس از رویترز
Copyright عکس از رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بهای هر بشکه نفت خام صادراتی ایران هم طی معاملات روز جمعه به ۵۶ دلار کاهش یافت. این در حالی بود که این نرخ اوایل ماه اکتبرگذشته از مرز ۸۰ دلار عبور کرده بود.

آگهی

قیمت جهانی نفت به پایین ترین حد طی ۱۳ ماه گذشته رسید. بهای هر بشکه نفت پایه وست تگزاس اینترمدیت در ادامه روند نزولی خود که از حدود یک ماه و نیم پیش آغاز شده در جریان داد و ستدهای روز جمعه با بیش از ۱ دلار و ۴۶ سنت کاهش دیگر به ۵۳ دلار و ۱۷ سنت تنزل کرد.

پیشتر و در اواخر ماه اکتبر سال ۲۰۱۷ میلادی قیمت هر بشکه نفت پایه وست تگزاس اینترمدیت از مرز ۵۴ دلار عبور کرده بود و در قالب یک روند صعودی، اوایل ماه اکتبر گذشته به نزدیکی ۷۷ دلار رسید.

تحلیلگران بازار جهانی نفت، افزایش عرضه نفت به ویژه توسط آمریکا، روسیه، عربستان وعراق و کاهش چشم‌انداز رشد اقتصاد جهان از جمله اتحادیه اروپا را از جمله عوامل ادامه سیر نزولی نفت عنوان می‌کنند.

تولید نفت آمریکا طی سال جاری میلادی با ۲۵ درصد افزایش به روزانه ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه بالغ شده است. همچنین روسیه نیز رکورد تاریخی تولید روزانه ۱۱ میلیون و ۳۶۰ هزار بشکه نفت را شکسته است. تولید نفت عربستان هم به سطح روزانه ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه رسیده است.

**بیشتر بخوانید:
**

در همین حال، بهای هر بشکه نفت خام صادراتی ایران هم طی معاملات روز جمعه به ۵۶ دلار کاهش یافت. این در حالی بود که این نرخ اوایل ماه اکتبرگذشته از مرز ۸۰ دلار عبور کرده بود. بدین ترتیب قیمت هر بشکه نفت سنگین صادراتی ایران طی کمتر از دو ماه گذشته حدود ۳۰ درصد کاهش یافته است.

دولت ایران در قالب قانون بودجه سال جاری خود، بهای فروش هر بشکه نفت صادراتی خود را که عمدتا شامل نفت سنگین است، ۵۵ دلار پیش‌بینی کرده بود.

بدین ترتیب نزدیک شدن قیمت جهانی نفت ایران به نرخ پیش‌بینی شده در قانون بودجه در شرایطی رخ می‌دهد که تحت تاثیر اعمال تحریم‌های نفتی، تجاری و مالی آمریکا علیه اقتصاد ایران، صادرات نفت این کشور از دو ماه پیش تاکنون سیر نزولی به خود گرفته و در عین حال فروش نفت ایران با اعمال تخفیف‌های قیمتی و ارائه خدمات حمل و نقل و بیمه ارزان‌تر از معمول صورت می‌گیرد.

صادرات نفت ایران تا پیش از بازگشت موج دوم تحریم‌های آمریکا، از متوسط ۲.۱ میلیون بشکه در روز به ۱.۶ میلیون بشکه در روز کاهش یافته بود.

رخدادی که می‌تواند کسری بودجه دولت ایران را که طی نیمه اول سال جاری خورشیدی به رقم بی‌سابقه ۳۷ هزارمیلیاردتومان رسیده، افزایش دهد.

بیشتر بخوانید:نفت ایران ۶۳ دلاری شد؛ سقوط بورس و نزول دلار از مرز ۱۴ هزارتومان

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تولید نفت شیل به قیمت بحران مالی؛ چشم‌انداز نگران‌کننده اقتصاد آمریکا

قیمت نفت در سرازیری؛ فشار مضاعف ترامپ بر دولت ایران

برگزاری جلسه ویژه مهار نزول قیمت نفت؛ بروز اختلاف نظر میان روسیه و عربستان