سازمان جهانی بهداشت: سالانه بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر در تصادفات جاده‌ای کشته می‌شوند

سازمان جهانی بهداشت: سالانه بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر در تصادفات جاده‌ای کشته می‌شوند
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سالانه در سراسر دنیا بیش از ۱ میلیون و ۲۵۰ هزار نفر در اثر تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست می‌دهند و ۲۰ تا ۵۰ میلیون نفر نیز دچار جراحت و معلولیت می‌شوند.

آگهی

براساس آمارهای منتشر شده از سوی سازمان جهانی بهداشت سالانه در سراسر دنیا بیش از ۱.۲۵ میلیون نفر در اثر تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست می‌دهند. براساس برآوردهای این سازمان ۲۰ تا ۵۰ میلیون نفر نیز دچار جراحت و معلولیت می‌شوند.

به همین مناسبت روز ۱۸ نوامبر هر سال یاد قربانیان ترافیک جادهای گرامی داشته می‌شود. این مناسبت از سال ۱۹۹۳ از سوی بنیاد خیریه صلح جاده (RoadPeace) بنا نهاده شد و پس از آن چند سازمان بین‌المللی دیگر از جمله فدراسیون اروپایی قربانیان جاده‌ای (FEVR) آن را حمایت کردند. در سال ۲۰۰۵ میلادی سازمان ملل متحد این روز را به رسمیت شناخت. هدف از گرامیداشت این روزتشویق دولت‌ها به آموزش مسائل ایمنی، بهبود جاده‌ها و افزایش ایمنی وسایل نقلیه است.

براساس آمارهای موجود بیش از ۹۰ درصد از تصادفات جاده‌ای منجر به مرگ یا جراحت در کشورهای در حال توسعه صورت می‌گیرد و به طور متوسط خسارتی معادل ۳ درصد تولید ناخالص ملی به اقتصاد وارد می‌کند.

تصادفات جاده‌ای مهمترین عامل مرگ و میر در میان نوجوانان و جوانان بخصوص گروه سنی ۱۵-۲۹ سال است. همچنین گفته‌می‌شود که حدود دو سوم تلفات جاده‌ای متعلق به مردان کمتر از ۲۵ سال است.

امنیت جاده، نوع و ایمنی وسیله نقلیه، سرعت، استفاده از کمربند ایمنی جلو و عقب ماشین، پوشیدن کلاه کاسکت در زمان موتورسواری، مصرف مواد مخدر و الکل در زمان رانندگی از جمله موارد تعیین‌کننده احتمال تصادف و همچنین خطر مرگ و جراحت هستند.

سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۷ با ارائه یک بسته آموزشی حاوی اطلاعات فنی در مورد عوامل موثر در تصادفات و همچنین چگونگی پیشگیری از وقوع آنها منتشر کرده است.

این سازمان معتقد است که کاهش تلفات جاده‌ای در گروی همکاری میان شهروندان و دولت است. توجه هر دو گروه به این امر و همکاری آنان با یکدیگر می‌تواند جلو بسیاری از مرگ‌ها و جراحات را بگیرد.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تلفات جاده‌ای در اروپا همچنان در حال کاهش است؛ آمار ایران چقدر است؟

حادثه واژگونی اتوبوس دانشجویان در تهران؛ شمار قربانیان به ۱۰ نفر رسید

واژگونی اتوبوس در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد تهران ۹ کشته بر جای گذاشت