شرط طالبان برای گفتگو با دولت افغانستان: خروج نیروهای خارجی

شرط طالبان برای گفتگو با دولت افغانستان: خروج نیروهای خارجی
Copyright رویترز
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

هیچ نماینده‌ای از سوی کابل برای شرکت در این نشست به مسکو سفر نکرده است.

آگهی

گروه طالبان می‌گوید آمادگی مذاکره با دولت افغانستان را ندارد اما در عوض آماده است تا با آمریکا گفتگو کند.

این خبر را خبرگزاری اینترفاکس روسیه به نقل از محمدعباس استانکزی، رئیس هیئت نمایندگی طالبان منتشر کرد.

هیئت نمایندگی طالبان افغانستان روز جمعه ۱۸ آبان (عقرب) در یک نشست دیپلماتیک که برای نخستین بار در روسیه برگزار می‌شود، شرکت کرد. قرار بود نمایندگان دولت افغانستان نیز برای گفتگوی مستقیم با طالبان در این نشست شرکت کنند، اما کابل می گوید هیچ نماینده‌ «رسمی» از سوی کابل برای شرکت در این نشست به مسکو سفر نکرده و تنها نمایندگانی از سوی شورای عالی صلح به عنوان نهادی مستقل تصمیم به شرکت دراین نشست گرفته‌اند.

روسیه پیش از این از موافقت احمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان برای شرکت در کنفرانس صلح مسکو خبر داده بود.

در نشست صلح مسکو، چهار تن از شورای عالی صلح افغانستان و پنج تن از اعضای گروه طالبان و نمایندگان کشورهای منطقه از جمله ایران و پاکستان و نیز یک نماینده از ایالات متحده شرکت کردند.

به گزارش پایگاه خبری طلوع افغانستان، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در آئین گشایش این نشست گفت امیدوار است که نتیجۀ این نشست، آغاز گفتگوهای مستقیم میان حکومت افغانستان و طالبان باشد.

شرط نمایندگان طالبان

پنج تن از اعضای گروه طالبان شامل محمدعباس ستانکزی، عبدالسلام حنیفی، شهاب‌الدین دلاور، ضیا‌الرحمان مدنی و محمدسهیل شاهین که در این نشست به نمایندگی از گروه طالبان شرکت کرده بودند، گفته‌اند که یگانه راه تأمین امنیت در افغانستان بیرون شدن نیروهای خارجی از این کشور است.

به گزارش طلوع‌نیوز، ستانکزی گفت: «ما اکنون با امریکاییان در بارۀ بیرون شدن نیروهایشان از افغانستان گفتگو می‌کنیم. وقتی درباره بیرون شدن نیروهایشان به یک راه حل برسیم، به مرحله دوم گفتگوها در میان افغان‌ها خواهیم رفت تا دریابیم که چگونه صلح بیاید.»

عبدالسلام حنیفی، نمایندۀ دیگر طالبان در این نشست نیز بیان داشت: «وقتی‌ که نیروهای اشغال‌گر انعطاف نشان بدهند، اعلان بکنند که ما از افغانستان بیرون می‌شویم، بعدأ ما در میان افغان‌ها کدام (هیچ) مشکلی نخواهیم داشت.»

حاجی دین محمد، عضو شورای عالی صلح هم گفت: «ما از تمامی افغان‌ها نمایندگی می‌کنیم، وقتی صلح بیاید، به آمریکا در افغانستان نیاز نیست.»

واکنش وزارت خارجه افغانستان

وزارت امور خارجۀ افغانستان در واکنش به نشست امروز مسکو گفته است که حکومت افغانستان «امیدوار است مطابق به تفاهم صورت گرفته میان افغانستان و روسیه، این نشست منتج به گفت وگوهای مستقیم میان دولت افغانستان و طالبان شود و اجازۀ هیچ گونه استفادۀ ابزاری از این نشست به گروه طالبان داده نشود.»

این وزارت در خبرنامه‌ای بر رهبری و مالکیت روند صلح از سوی حکومت افغانستان اصرار ورزیده است.

در این خبرنامه آمده است: «نشست امروزی مسکو، ادامۀ نشست‌های پیشین (مسکو فارمت) که میان کشورهای مستقل برگزار شد و حکومت افغانستان نیز اشتراک کرده بود، نیست (در نشست امروزی از گروه طالبان نیز دعوت شده است). برمبنای اصول و فیصله‌های نشست تاشکند و پروسۀ کابل، دولت جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان باید به گونۀ مستقیم به گفت‌ وگو بنشینند.»

این خبرنامه افزده است: «ما بر اصول پذیرفته شدۀ جلسات كابل و تاشكند كه متكی بر اجماع داخلی و بین‌المللی برای چگونگی پیشبرد روند صلح است تأکید می‌نماییم و هیچ نماینده‌‌ای نیز به نشست مسکو نفرستادیم. شورای عالی صلح به عنوان یك نهاد ملی غیرحكومتی برای بحث روی آغاز مذاكرات مستقیم در این نشست به میزبانی روسیه اشتراك نموده است.»

به گزارش وبسایت طلوع افغانستان، عبدالقیوم کوچی، سفیر پیشین افغانستان در روسیه نیز در نشست مسکو حضور داشته است. منابع حکومتی افغانستان می‌گویند که از چگونگی حضور آقای کوچی در این نشست بی خبرند، اما تأکید می‌ورزند که وی هیچ مسؤولیتی در حکومت ندارد و از حکومت افغانستان نمایندگی نمی‌کند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ترامپ «احتمالا» از افغانستان بازدید می‌کند

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد

غارت میراث فرهنگی افغانستان؛ گنجینه‌های باستانی در ۱۶۲ مکان با بولدوزر تخریب شد