روحانی: مردم تحمل کنند؛ دولت ترسی از تحریم‌ها ندارد

روحانی: مردم تحمل کنند؛ دولت ترسی از تحریم‌ها ندارد
Copyright عکس از رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران از مردم کشورش خواست تا در شرایط سخت حاصل از تحریم‌های آمریکا صبر و تحمل پیشه کنند.

آگهی

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران از مردم کشورش خواست تا در شرایط سخت حاصل از تحریم‌های آمریکا صبر و تحمل پیشه کنند.

آقای روحانی ضمن تاکید بر این که ایرانی‌ها تحت تاثیر تحریم‌های جدید آمریکا علیه اقتصاد ایران با شرایط دشواری مواجه خواهند شد، به مردم وعده داد که دولت او تمام توان خود را برای خنثی کردن اثر این تحریم ها به کار خواهد گرفت.

واشنگتن پیرو خروج از توافق هسته‌ای قدرت های جهان با ایران، قصد دارد از ۴ نوامبر(۱۳ آبان ماه) موج دوم تحریم‌های این کشور علیه اقتصاد ایران را بازگرداند.

بیشتر بخوانید:تحریم‌های یکجانبه پسابرجامی آمریکا علیه ایران چقدر کارآیی دارد؟

آمریکا اعلام کرده که هدف از بازگشت موج دوم تحریم‌های این کشور، به صفر رساندن صادرات نفت ایران خواهد بود. پیشتر و از ما مِی گذشته این کشور برخی تحریم‌های تجاری علیه ایران را نیز به اجرا گذاشته بود.

با این وجود رئیس جمهوری ایران در تازه‌ترین اظهارنظر خود، این تحریم‌ها را ناعادلانه خوانده و تصریح کرده که دولت او هیچ بیمی از این تحریم‌ها ندارد.

اما در عین حال او اذعان کرده که طی ماه‌های گذشته مردم با برخی کمبودها و مشکلات مواجه شده بودند و هنوز هم این احتمال وجود دارد که وضعیتی مشابه با ماه‌های گذشته باردیگر برقرار شود. البته آقای روحانی ابراز امیدواری کرده که دولت او بتواند مشکلات پیش‌ِروی مردم را کاهش دهد.

طی ماه‌های گذشته، افزایش هزینه‌های زندگی، دو رقمی شدن نرخ تورم و کمبود برخی کالاها در ایران موجب بروز برخی نارضایتی علیه حکومت جمهوری اسلامی شد. این نارضایتی‌ها در برخی موارد منجر به شکل‌گیری تظاهرات خیابانی در شهرهای مختلف ایران شد.

در همین حال ارزش پول ملی ایران، ریال طی یک سال گذشته بیش از ۳۰۰ درصد در برابر دلار آمریکا تضعیف شده و همین امر ضمن افزایش بهای کالاهای مصرفی مردم، موجب افزایش تقاضای خرید دلار با هدف حفظ ارزش دارایی‌های آنها شده است.

بیشتر بخوانید:پیشروی دوباره دلار؛ خواب بازار ارز آشفته شد

ایران در تازه‌ترین اقدام خود به منظور مقابله با تحریم نفتی آمریکا، عرضه نفت در بورس انرژی این کشور را آغاز کرده که با وجود عرضه حدود ۱ میلیون بشکه نفت با قیمت تقریبی ۷۴ دلار، با استقبال بالای خریداران غیردولتی مواجه نشد و تنها حدود ۳۰۰ هزار بشکه از آن به فروش رسید.

با این وجود، حسن روحانی بار دیگر خطاب به مقام‌های آمریکایی گفت که تردید نداشته باشند که اهداف آنها مبنی بر به صفر رساندن صادرات نفت ایران محقق نخواهد شد.

آن چنان که محود واعظی، رئیس دفتر آقای روحانی نیز گفته، ایران امیدوار است تا سازوکار ویژه اروپا برای ادامه تجارت با ایران در شرایط تحریم، بتواند مانع از تحقق اهداف آمریکا شود.

اروپا در تدارک اجرای طرح خرید نفت ایران در قبال معاوضه پایاپای با کالاست. طرحی که قصد دارد با حذف مبادله پول میان دو طرف مانع از اثرگذاری تحریم‌های آمریکا بر روابط تجاری اروپا و ایران شود.

بیشتر بخوانید:ظریف: ساز و کار ویژه اروپا کارآمد نباشد از برجام خارج می‌شویم

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بولتون: با تحریم ایران نمی خواهیم به دوستانمان صدمه بزنیم

ادامه تضعیف ریال ایران در مقابل ارزهای عمده؛ دلار و یورو به قله چهار هفته گذشته صعود کردند

افزایش دوباره نرخ ارز در ایران؛ دلار وارد کانال ۵۷ هزار تومان شد