سرشناس‌ترین انکارکننده هولوکاست درگذشت

سرشناس‌ترین انکارکننده هولوکاست درگذشت
Copyright 
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری پیشین ایران که خود از انکارکنندگان معروف هولوکاست در جهان است، نشان دولتی «شجاعت و مقاومت» را به این نویسنده فرانسوی داد.

آگهی

روبر فوریسون، آخرین چهره سرشناس انکار کننده هولوکاست، در سن ۸۹ سالگی در شهر ویشی فرانسه درگذشت.

خانواده این مورخ و اندیشمند فرانسوی بار اعلام این خبر گفته‌اند که او پس از بازگشت از سفر انگلستان، در راهرو خانه خود به زمین خورده و جان خود را از دست داده است.

روبر فوریسون به دلیل نظریه‌هایش در انکار نسل‌کشی یهودیان در جنگ دوم جهانی مشهور شده بود. انتشار چنین نظریه‌هایی برای او دردسرساز شده بود، به طوری که چندین بار در سال‌های مختلف به اتهام «یهودی‌ستیزی» دادگاهی و محکوم شد.

فوریسون از دهه ۷۰ میلادی در دانشگاه‌های سوربون و لیون فرانسه به تدریس ادبیات و تاریخ مشغول شده بود. پس از روژه گارودی که در سال ۲۰۱۲ میلادی درگذشت، از روبر فوریسون به عنوان قدیمی‌ترین و سرشناس‌ترین انکارکننده هولوکاست یاد می‌شود.

او در سال ۱۹۷۸ میلادی با چاپ چند مقاله در مطبوعات به نفی وجود هولوکاست و اتاق‌های گاز نازی‌ها در جنگ دوم جهانی پرداخت. او می‌گفت که یهودیان اخراج شده بر اثر «بیماری و سوء تغذیه» مرده‌اند و نسل‌کشی یهودیان در جنگ جهانی دوم یک «دروغ تاریخی» به هدف «کسب غرامت جنگی» بوده است. به گفته او، از اتاق‌های گاز نه برای کشتن افراد، بلکه برای «شپش‌زدایی» استفاده می‌شده است.

بیشتر بخوانید: آزادی بیان، یهودستیزی و انکار هولوکاست در فرانسه

وی معتقد بود که هیچ‌گونه مدرک یا حتی تصویری از اتاق‌های گاز وجود نداشته و اثبات وجود اتاق گاز بر اساس گفته‌های شاهدین پایه علمی نداشته و قابل استناد نیست. فوريسون می‌گفت چون ميكروب تيفوس واگير دارد، سوزاندن اجساد تمامی افراد مقيم در اردوگاه‌ها كاری ضروری بوده و اجساد تمامی مردگان اعم از يهودی و غير يهودی بايد انجام می‌شده است، اما این کار «به غلط» به آدم‌سوزی معروف شده است.

این نظریه او واکنش شدید بازماندگان هولوکاست و سایر قشرهای جامعه فرانسه و اروپا را در پی داشت. فوریسون در فرانسه نخستین فردی بود که در چهارچوب قانون «منع انکار جنایت علیه بشریت» محکوم شد. این قانون که به «قانون گسو» (Gayssot) معروف است، در سال ۱۹۹۰ در فرانسه تصویب شده است.

قول معروف و رسمی در تاریخ جنگ جهانی دوم آن است که بیش‌ از نیمی از کشته شدگان، یعنی حدود حدود ۶ میلیون نفر از آنها، یهودی بوده‌اند.

روبر فوریسون و ایران

فوریسون خود را نه «یهودستیز» بلکه «ضد صهیونیسم» می‌خواند. نامی که برای رهبران جمهوری اسلامی آشنا و خوشایند بود. حمایت ایران از این نویسنده جنبه عملی گرفت و او در آذر ماه ۱۳۸۵ برای شرکت در کنفرانس «بررسی هولوکاست، چشم‌انداز بین‌المللی» به تهران سفر کرد.

محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری پیشین ایران که خود از انکارکنندگان معروف هولوکاست در جهان است، نشان دولتی «شجاعت و مقاومت» را به این نویسنده فرانسوی داد.

در سال ۲۰۰۶ روبر فوریسون به دلیل مصاحبه‌ای که در سال ۲۰۰۵ با تلویزیون برون‌مرزی ایران، شبکه سحر ۱ انجام داد، به جرم انکار جنایات هولوکاست، به سه ماه زندان و پرداخت ۷۵۰۰ یورو جریمه محکوم شد. گفته می‌شود که او به خاطر بیان عقیده‌اش، از سوی گروه‌های تندروی یهودی مورد آزار نیز قرار گرفته بود.

واکنش‌ها

مرگ روبر فوریسون در فرانسه واکنش رسمی خاصی در پی نداشت، با این حال ناتالی لوازو، وزیر امور اروپایی فرانسه در توئیتر خود نوشت: «روبر فوریسون مُرد. بیایید یک بار برای همیشه هر گونه انکار وقیحانه [هولوکاست] را به خاک بسپاریم، بی هیچ تاج گلی.»

ژان ماری لوپن، بنیان‌گذار حزب ملی‌گرای افراطی فرانسه که خود یک بار به دلیل ابراز تردید در هولوکاست به یهودی‌ستیزی متهم شده بود، با انتشار بیانیه‌ای در واکنش به مرگ فوریسون ماجرای اتهام‌های او را «نماد عقب‌نشینی فرانسه از آزادی بیان و آزادی اندیشه» خواند.

ژان ماری لوپن در سال ۲۰۱۵ به دلیل گفتن این جمله که اتاق‌های گاز تنها «یکی از جزئیات تاریخ» بوده‌اند، در دادگاهی در فرانسه محکوم شناخته شد.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دولت لهستان لایحه جنجالی مربوط به هولوکاست را اجرایی نمی کند

مردی که با تهدید به انفجار انتحاری وارد کنسولگری ایران در پاریس شده بود، خود را تسلیم پلیس کرد

حمله با چاقو به دو دختربچه در استراسبورگ فرانسه؛ مهاجم بازداشت شد