برغم مخالفت صربها پارلمان کوزوو با ایجاد ارتش ملی موافقت کرد

Kosovo Security Force KSF
Kosovo Security Force KSF
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کوزوو با گذشت دو دهه از جنگ داخلی، همچنان به نیروهای ناتو متکی است.

آگهی

پارلمان کوزوو روز پنج‌شنبه با ۹۸ رای موافق از مجموع ۱۲۰ کرسی، با ایجاد یک ارتش ملی ۵ هزار نفره موافقت کرد.

تصویب پیش‌نویس این قانون در حالی انجام شد که نمایندگان اقلیت صرب پارلمان، با این کار مخالف بودند و آن را غیرقانونی می‌دانستند. این رای‌گیری از سوی ۱۱ نمایندۀ صرب تحریم شد.

نمایندگان صرب پارلمان کوزوو که از حمایت بلگراد برخوردارند، پیش از این هر گونه تلاش برای ایجاد ارتش را متوقف و اعلام کرده بودند که برای ایجاد چنین ارتشی باید قانون اساسی را تغییر داد.

کوزوو با وجود از گذشت دو دهه از جنگ داخلی، همچنان برای حمایت از خود به نیروهای ناتو متکی است.

ایالات متحده آمریکا، متحد کلیدی ناتو که در حال حاضر ۴ هزار سرباز در این کشور دارد، از کوزوو خواسته است از طرح تشکیل ارتش ملی صرف‌نظر کند مگر اینکه قانون اساسی را با موافقت اقلیت صرب اصلاح کند.

با وجود این مخالفت‌ها، دولت کوزوو که هم اکنون تحت کنترل ملی گراهای این کشور است، روز پنج‌شنبه سه قانون را از مسیر پارلمان به تصویب رساند که ماموریت نیروی امنیت داخلی کوزوو (KSF) را گسترده‌تر کرده و آن را تا سطح ارتش ارتقاء می‌دهد. دولت کوزوو می‌گوید انجام چنین کاری نیاز به تغییر قانون اساسی ندارد.

بر اساس طرح دولت قرار است ارتشی با ۵ هزار سرباز و ۳ هزار نیروی ذخیره تشکیل شود. نیروی امنیت داخلی کوزوو (KSF) در حال حاضر ۲۵۰۰ نفر نیرو دارد که تحت نظر ناتو آموزش دیده‌اند و مسئولیت پاسخگویی به بحران‌ها و حمایت از غیرنظامیان را برعهده دارند.

کوزوو واقع در شبه جزیره بالکان با ۱.۸ میلیون نفر جمعیت، در سال ۲۰۰۸ میلادی از صربستان اعلام استقلال کرد. این استقلال هیچگاه از سوی بلگراد به رسمیت شناخته نشد.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اختلافات مرزی مانع عضویت کشورهای بالکان غربی در اتحادیه اروپا

تلاش نمایندگان افراطی صرب برای برهم زدن سخنرانی فدریکا موگرینی

آغاز تخریب دیوار «جدایی» در شهر میتروویکا در کوزوو