هلند: مظنونان روسی حمله سایبری به سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی را اخراج کردیم

جلسه وزیر دفاع هلند در اعلام هک سایبری توسط روسیه
جلسه وزیر دفاع هلند در اعلام هک سایبری توسط روسیه Copyright رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مقامات هلند می‌گویند ماموران امنیتی روسی در ماه آوریل و در اقدامی ناموفق تلاش کرده‌اند سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی را هک کنند.

آگهی

مقامات هلند گفته‌اند که ماموران امنیتی روسی در ماه آوریل و در اقدامی ناموفق تلاش کرده‌اند سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی را هک کنند.

آنک ویلولد، وزیر دفاع، هلند روز پنجشنبه ۴ اکتبر با بیان این مطلب در جریان کنفرانسی مطبوعاتی وزارت دفاع که در شهر لاهه برگزار شده بود، از دولت روسیه خواست فعالیت‌های سایبری‌اش برای ایجاد «اخلال» در دموکراسی‌های غربی را متوقف کند.

مطابق تصاویر و اسناد به نمایش درآمده در کنفرانس مطبوعاتی توسط آژانس اطلاعات نظامی هلند، ۴ فرد روسی با گذرنامه‌های دیپلماتیک در روز ۱۰ آوریل به هلند رسیدند و با ابزارهای جاسوسی در هتل کناری چسبیده به سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی مستقر شدند که ماموران هلندی آنان را بازداشت کردند.

در آن زمان سازمان منع گسترش در حال کار برای تایید نوع ماده به کار رفته در حمله شیمیایی با گاز اعصاب به مامور سابق روسی در سالزبوری بریتانیا بود که مدتی بعدتر نتیجه گرفت نوع سم از همان نوعی است که بشار اسد، متحد ولادیمیر پوتین در سوریه به کار گرفته است.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

رویترز
تصاویر ابزارهای الکترونیکی ضبط شده از 4 مظنون روسی توسط وزارت دفاع هلندرویترز

به گفته ژنرال اهو آیشلشیم از وزارت دفاع هلند، چهار فرد روسی دستگیر شده پس از بازداشت در روز ۱۳ آوریل از خاک هلند به روسیه بازگردانده شدند. به گفته این مقام، آن‌ها قصد داشتند بعد از سفر هلند به آزمایشگاهی در شهر سپیه در ایالت برن سوئیس بروند جایی که سازمان منع گسترش نمونه‌های تسلیحات شیمیایی را آنالیز می‌کند.

آقای آیشلشیم گفت نیروهای امنیتی روسی در هلند فعال هستند، جایی که تعداد بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی دفتر دارند.

هلند همچنین سفیر روسیه را در اعتراض به حمله سایبری و برای ادای توضیحات احضار کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه ادعاهای دولت هلند را «معجون خوشبوی شیطانی» خوانده که از «تخیلات قوی» نشات گرفته است.

بیشتر بخوانید:

رویترز
ماموران سرویس مخفی اطلاعاتی هلند تصویر دو مظنون روسی را در نزدیکی بیرون محل سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی ضبط کرده اندرویترز

انتشار بیانیه جدید بریتانیا درباره حملات سایبری روسیه

ساعاتی قبل از کنفرانس مطبوعاتی وزارت دفاع هلند در روز پنجشنبه دولت بریتانیا با انتشار بیانیه‌ای مبتنی بر کار اطلاعاتی سازمان ملی امنیت سایبری این کشور، سازمان امنیت نظامی اداره اطلاعات روسیه را به عنوان «متجاوز سایبری» اعلام کرد که با شبکه‌ای از هکرها بذر نزاع و اختلاف را در سطح بین‌المللی پراکنده کند.

دولت بریتانیا گفته است تقریبا مطمئن است که این سازمان امنیتی روسی پشت حملات سایبری به کمیته جهانی ضد دوپینگ در سال ۲۰۱۷، هک کمیته ملی دموکرات در سال ۲۰۱۶ و ربودن ایمیل‌های شبکه تلویزیونی مستقر در بریتانیا در سال ۲۰۱۵ قرار دارد.

سفارت روسیه در لندن اتهامات دولت بریتانیا را «غیرمسئولانه» خوانده است.

ایالات متحده آمریکا پیشتر در دو نوبت طی سالهای ۲۰۱۶ و ۲۰۱۸ مأموران این سازمان اطلاعاتی را مشمول تحریم قرار داده بود.

دبیرکل ناتو از مواضع دولت‌های هلند و بریتانیا پشتیبانی کرده و از روسیه خواسته است از «تلاش‌های رسوایش» برای اخلال در قوانین بین‌المللی و نهادهای جهانی دست بر دارد.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جنگ سایبری علیه روسیه: آمریکا برای عملیات از جانب ناتو ابراز آمادگی کرد

پیامدهای حمله به سوریه؛ احتمال حمله سایبری روسیه به زیرساخت‌های بریتانیا

خیرت ویلدرس می‌گوید آماده چشم‌پوشی از مقام نخست‌وزیری هلند است