تهدید به مرگ خوانندۀ قرقیزستان به دلیل حمایت از حقوق زنان

تهدید به مرگ خوانندۀ قرقیزستان به دلیل حمایت از حقوق زنان
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

او که به صدای مدافعان حقوق زنان در قرقیزستان نیز مشهور است به خاطر ظاهرش در این ویدئو کلیپ پیام‌های تهدید به مرگ دریافت کرد.

آگهی

زره اسیلبرگ (Zere Asylbek) خوانندۀ فمینیست قرقیزستان به دلیل ویدئوکلیپ یکی از ترانه‌هایش و پوششی که در این ویدئو داشت، تهدید به مرگ شد.

این خوانندۀ ۱۹ ساله تنها چند ساعت پس از انتشار ویدئو کلیپ ترانۀ «دختر» که به زبان قرقیزی «Kyz» گفته می‌شود، در کشورش به شهرت رسید.

او که به صدای مدافعان حقوق زنان در قرقیزستان نیز مشهور است به خاطر ظاهرش در این ویدئو کلیپ پیام‌های تهدید به مرگ دریافت کرد.

این خواننده قرقیز در این ویدئو که تامین مالی آن را نیز خود برعهده داشته، از همگان می‌خواهد که به زنان و به عقاید آنها احترام بگذارند. در متن این ترانه آمده است: «چرا من باید مثل دیگران باشم؟ احترام تو به من کجاست؟»

در قرقیزستان مسلمانان اکثریت جمعیت را تشکیل می‌دهند. در جامعۀ سنتی این کشور خشونت علیه زنان بطور گسترده رواج دارد، ربودن و تجاوز به آنها به‌ کرات اتفاق می‌افتد و ازدواج اجباری رایج است. بنا بر آمارها یک پنجم زنان و دختران این کشور همچنان برای ازدواج اجباری و خلاف خواستشان ربوده می‌شوند.

محافظه‌کاران قرقیزستان، این ویدئو و شیوۀ لباس پوشیدن زره اسیلبرگ را تحریک‌آمیز توصیف کرده‌اند.

او می‌گوید شیوۀ پوشیدن لباس در این ویدئو عمدا انتخاب شده تا به این ترتیب توجه‌ها را به مشکل تبعیض جنسیتی که بطور گسترده در جامعه امروز قرقیزستان وجود دارد، جلب کند.

در پیام‌های تهدیدآمیز از او خواسته شده است که این ویدئو را از شبکه‌های اجتماعی و سطح جامعه قرقیزستان جمع و عذرخواهی کند؛ در غیراینصورت کشته خواهد شد. پس از دریافت این پیام‌ها او می‌ترسد که شب در خانه تنها بماند یا بدون همراه بیرون برود.

زره اسیلبرگ سعی دارد با زبان هنر به دفاع از حقوق زنان بپردازد و به این شیوه پیام خود را به گوش همه در سراسر جهان برساند.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اعتراض‌ها‌ به نتایج انتخابات قرقیزستان؛ معترضان رئیس جمهور سابق را آزاد کردند

انتخابات شهرداری‌ها در ترکیه چگونه به جنبش‌های زنان این کشور جان دوباره بخشید؟

بافتنی‌های پشمی مادربزرگ ۹۴ ساله و شگفتی‌هایش