تورقوزآباد یا دارقوزآباد؛ واکنش کاربران ایرانی به "افشاگری‌های" نتانیاهو

تورقوزآباد یا دارقوزآباد؛ واکنش کاربران ایرانی به "افشاگری‌های" نتانیاهو
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

برخی این را حاصل تلاش نیروهای ضداطلاعات جمهوری اسلامی ایران می‌دانند و برخی نیز به تبلیغی که آقای نتانیاهو برای قالیشویی تورقوزآباد کرده همچنین باعث شهرت جهانی این روستای گمنام شده است، می‌خندند.

آگهی

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل روز پنج‌شنبه در جریان سخنرانی خود در سازمان ملل ادعا کرد که ایران در نزدیکی شهر تهران دارای یک انبار هسته‌ای مخفی است و بر این اساس اروپا را به اهمال‌کاری در مقابل ایران متهم کرد.

ادعاهای نتانیاهو دربارۀ پنهان کاری‌های هسته‌ای ایران چه بود؟

  • نخست‌وزیر اسرائیل عکسی هوایی از پایتخت ایران نشان داد و به نقطه‌ای که با نشانگر قرمز برجسته شده بود اشاره کرد و این نقطه محل را یک انبار مخفی معرفی کرد که مواد مربوط به ساخت تسلیحات هسته‌ای در آن نگهداری می‌شود.

  • او گفت در ماه مه از آرشیو اتمی پنهان ایران در منطقه «شورآباد» پرده برداشته و امروز وجود یک انبار مخفی دیگر در منطقه «تورقوزآباد» را افشا می‌کند.

  • به گفتۀ او وجود این انبار نشان می‌دهد که ایران با وجود امضای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میلادی، همچنان در تلاش است تا به سلاح‌های هسته‌ای دست یابد.

  • او گفت که در این انبار حدود ۱۵ کیلوگرم مواد رادیو اکتیو نگهداری می‌شده است. او از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواست که به کمک شمارشگر گایگر بسرعت به بررسی این منطقه بپردازند.

  • نتانیاهو: «من برای اولین بار افشا می‌کنم که ایران تاسیسات مخفی دیگری نیز در تهران دارد. یک انبار اتمی محرمانه برای ذخیره سازی مقدار زیادی مواد و تجهیزات مربوط به برنامه هسته‌ای محرمانه.»

  • نتانیاهو دقیقا توضیح نداد که چه موادی در این انبار ذخیره شده است.

  • او گفت که این انبار در کوچۀ ماهر در «تورقوزآباد» قرار دارد. می‌توان با جستجوی گوگل آدرس آن را یافت زیرا ظاهرا جای اسرارآمیزی نیست. در فاصله‌ای «صدمتری از یک قالیشویی؛ شنیده‌ام که در این مکان به شیوه‌ای فوق‌العاده به شستشوی قالی‌ها می‌پردازند اما احتمالا در حال حاضر قالی‌های اتمی را می‌شویند.»

  • او افزود که کشورهای دارای توانایی‌های ماهواره‌ای می‌توانند افزایش فعالیتها در کوچۀ ماهر را در هفته‌های اخیر ببینند. تردد نیروها و مقامات ایرانی در این کوچه زیاد شده است زیرا مشغول پاکسازی این سایت هستند. افشای آرشیو مخفی هسته‌ای توسط اسرائیل آنها را مجبور کرده است که به پاکسازی انبار مخفی هسته‌ای نیز بپردازند.

  • او ادعا کرد که ایران تنها در ماه گذشته ۱۵ کیلوگرم مواد هسته‌ای را جابجا کرده و این پانزده کیلوگرم را در جاهای مختلف در سراسر تهران پخش کرده است تا شواهد را پنهان کند اما با این کار سلامت ساکنان تهران را به خطر انداخته است.

  • او افزود که مقامات ایرانی هنوز در این زمینه کارهای زیادی برای انجام دارند زیرا آنها دست‌کم ۱۵ کانتینر کشتی پر از تجهیزات مرتبط با فعالیتهای هسته‌ای داشتند. هر کدام از این کانتینرها می‌توانند ۲۰ تن مواد حمل کنند و به این ترتیب در این سایت ۳۰۰ تن مواد و تجهیزات هسته‌ای ذخیره شده بود.

  • به گفتۀ او وجود این انبار هسته‌ای نشان می‌دهد که ایران هدف رسیدن به سلاح هسته‌ای را رها نکرده است «اما مطمئن باشید که این اتفاق نخواهد افتاد زیرا ایران هر چیزی را پنهان کند، اسرائیل آن را پیدا و افشا می‌کند».

  • او از کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواست تا به‌سرعت و تا قبل از آنکه ایران کار پاکسازی این مکان را به پایان برساند، از این مکان بازرسی کنند.

  • او از یوکیا آمانو، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواست تا حقیقت دربارۀ ایران را به همگان بگوید.

  • نتانیاهو: «من برای تهران نیز پیامی دارم. اسرائیل می‌داند که شما در حال چه کاری هستید و کجا این کارها را انجام می‌دهید.»

تورقوزآباد کجاست؟

تورقوزآباد نام روستایی است در هشت کیلومتری عوارضی تهران-قم و پنج کیلومتری شهرک واوان اسلامشهر. این روستا از توابع بخش کهریزک در شهر ری است.

استفاده از نام تورقوزآباد که در برخی ترجمه‌های همزمانِ این سخنرانی، مترجمان به سهو آن را دارقوزآباد نیز ترجمه کرده‌اند، دستمایۀ طنز و خندۀ بسیاری از ایرانی‌ها شده است.

از جمله عباس عراقچی، معاون امور سیاسی وزارت خارجه در ویدئویی که در صفحه اینستاگرام نیز پخش شد، گفته است: «من جدی فکر می‌کنم یک عده نتانیاهو را سر کار می‌گذارند. این‌دفعه او را به دارقوزآباد ارجاع داده‌اند.»

دارقوزآباد یا تورقوزآباد؛ واکنش‌ها در شبکه‌های اجتماعی

پس از سخنان آقای نتانیاهو، کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی بطور گسترده طنز با کلمات تورقوزآباد، دوقوزآباد، دارقوزآباد، کوچه ماهر و قالیشویی را آغاز کردند و هشتک‌هایی به همین نام‌ها نیز ساختند.

بسیاری مانند آقای عراقچی بر این باورند که اطلاعات نادرستی در اختیار آقای نتانیاهو گذاشته شده و احتمالا او را «سر کار» گذاشته‌اند.

برخی این را حاصل تلاش نیروهای ضداطلاعات جمهوری اسلامی ایران می‌دانند و برخی نیز به تبلیغی که آقای نتانیاهو برای قالیشویی تورقوزآباد کرده همچنین باعث شهرت جهانی این روستای گمنام شده است، می‌خندند.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حساب فیس‌بوک پسر نتانیاهو به‌دلیل انتشار مطالبی علیه مسلمانان بسته شد

تاثیر سقوط احتمالی دولت نتانیاهو در روابط ایران و اسرائیل در گفتگو با پیروز مجتهدزاده

ایران درخواست رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای سفر به تهران را رد کرد