آینده برکسیت: سناریوهای احتمالی چه هستند؟

برکسیت
برکسیت Copyright رویترز
Copyright رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در فاصله شش ماه تا برکسیت، مقامات اتحادیه اروپا و بریتانیا هنوز بر سر جزئیات خروج با یکدیگر به توافق نرسیده‌اند. سناریوهای احتمالی برای آینده برکسیت چه هستند؟

آگهی

در فاصله شش ماه تا برکسیت، مقامات اتحادیه اروپا و بریتانیا هنوز بر سر جزئیات خروج با یکدیگر به توافق نرسیده‌اند. در حالی که ۲۹ مارس ۲۰۱۹ بریتانیا باید از اتحادیه اروپا خارج شود، همه چیز در ابهام فرو رفته و مذاکرات بیشتر از همه وقت گره خورده است. در این شرایط و با در نظر گرفتن احتمال عدم دستیابی به توافق، چندین سناریو محتمل است:

‍۱. شکست برکسیت

اگر ترزا می از سمت نخست‌وزیری کنار رود، اگر دولت او به توافق با اتحادیه اروپا دست نیابد، یا مجلس بریتانیا طرح دولت را رد کند؛ بریتانیا بیشتر در بحران فرو خواهد رفت. بسیاری از منتقدان برکسیت در انتظار چنین وضعیتی هستند، موافقان سفت و سخت برکسیت هم که خانم می را به باج دادن زیادی به اتحادیه اروپا متهم می‌کنند از چنین سناریویی استقبال می‌کنند.

اگر ترزا می برود

در انتخابات ۲۰۱۷ خانم می اکثریت پارلمان را از دست داد و حالا مجبور شده است برای اکثریت خود روی رای یک اقلیت ده نماینده‌ای حساب کند. محافظه‌کاران بر سر حمایت از او متفق‌القول نیستند و برخی خواهان برکناری او از دبیرکلی حزب هستند. اگر ترزا می سقوط کند، انتخاب یک نخست‌وزیر جدید مذاکرات دشوار فعلی را به تعویق خواهد انداخت. این احتمال هم وجود دارد که انتخابات سراسری برگزار شود و در اینصورت طبق نظرسنجی‌ها، هیچ اکثریتی از دل آن در نخواهد آمد.

در میان جانشینان احتمالی، نام‌های وزیر خارجه سابق و فعلی بوریس جانسون و جرمی هانت، وزیر کشور سعید جاوید، وزیر محیط زیست مایکل گاو و وزیر برکسیت دومینیک راب دیده می‌شود.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

رویترز
امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، در اجلاس غیررسمی رهبران اتحادیه اروپا در سالزبورگ اتریش طرح‌کنندگان برکسیت را «دروغگویانی» خواند که پس از جلب رضایت مردم بریتانیا از تعهدات خود شانه خالی کرده و استعفا داده‌اند »رویترز

اگر توافق در موعد مقرر حاصل نشود

لندن و بروکسل هر دو تکرار کرده‌اند که خواهان یک توافق هستند اما عقربه‌های زمان علیه آنان در حال حرکت است. مجلس بریتانیا و مجلس اروپا هر دو باید متن نهایی برکسیت را قبل از موعد انتخابات ۲۹ مارس ۲۰۱۹ تایید کنند. این متن شامل دو سند خواهد بود؛ یکی اعلامیه خروج بریتانیا و دیگری اعلامیه‌ای درباره روابط آتی بریتانیا و اتحادیه اروپا. دیپلمات‌ها احتمال اینکه ممکن است در آخرین لحظه توافق انجام شود را رد نکرده‌اند با این حال اگر ترزا می نتواند چنین توافقی را تا ماه اکتبر یا نوامبر به سرانجام برساند، هنوز می‌تواند امید داشته باشد که تا اجلاس شورای اروپا در ۱۳ و ۱۴ دسامبر به این مهم دست پیدا کند.

بیشتر بخوانید:

اگر مجلس بریتانیا توافق را رد کند

هر توافقی باید به تایید نمایندگان مجلس بریتانیا برسد. در صورت رد طرح توسط مجلس بریتانیا، این کشور باید بدون توافق اتحادیه اروپا را ترک کند. درنتیجه این اتفاق، روابط تجاری میان بریتانیا و اتحادیه اروپا تحت قوانین سازمان تجارت جهانی درمی‌آید. بسیاری از سرمایه‌گذاران و روسای شرکت‌ها گفته‌اند که برکسیت بدون توافق غرب را تضعیف خواهد کرد چرا که بازارهای مالی را به وحشت خواهد انداخت و تبادلات تجاری را با انسداد مواجه می‌کند. ترزا می امید دارد که ترس از پیامدهای «عدم توافق» نمایندگان طیف محافظه‌کار و کارگر مجلس را تشویق به دادن رای مثبت کند. در صورت رد طرح، گزینه‌های دیگر می‌تواند درخواست برای تمدید مذاکرات با اتحادیه یا برگزاری رفراندوم دیگری حول خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا باشد.

۲. دستیابی به توافق در آخرین لحظه

مذاکره‌کنندگان بریتانیایی تلاش می‌کنند آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه را ترغیب کنند که اتحادیه طرح پیشنهادی دولت ترزا می را بپذیرد. بنا به اظهارات دیوید لیدینگتون، فرد شماره ۲ دولت بریتانیا، طرح خروج تا ۸۵ درصد و حتی ۹۰ درصد آماده شده است. یک دوره انتقالی پس از برکسیت هم پیش‌بینی شده است که تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۰ به طول خواهد انجامید.

۳. برکسیت بعد از یک رفراندوم جدید ملغی شود

گزینه رفراندوم تازه توسط ترزا می رد شده است. هرچند طرفداران ماندن در اتحادیه اروپا در ماه‌های جاری زیادتر شده‌اند، با این‌حال نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند جامعه بریتانیا همچنان بر سر برکسیت دچار انشقاق است. طبق نتایج نظرسنجی موسسه YouGov در ماه اوت، ۴۵ درصد شرکت‌کنندگان صرف‌نظر از نتیجه مذاکرات موافق برگزاری رفراندوم بوده‌اند، در مقابل ۳۴ درصدی که مخالفت خود را با آن ابراز کرده‌اند.

ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، در رد احتمال برگزاری رفراندوم تازه گفته است مردم یک‌ بار در سال ۱۰۱۶ نظرشان را اعلام کرده‌اند و حالا زمان اعتماد به سیاستمداران است تا اراده عمومی را به پیش ببرند.

رهبر حزب کارگر، جرمی کوربین، گفته است که با برگزاری رفراندوم مجدد مخالف است هرچند آن را به کلی منتفی نمی‌داند. از آن سو برای طرفداران برکسیت، رفراندوم مجدد بحران قانونی بزرگی را ایجاد خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بریتانیا: به توافق نرسیدن با اروپا برای اجرای برکسیت آخر دنیا نیست

نخست‌ وزیر بریتانیا: با اتحادیه اروپا بر سر برکسیت به بن‌بست رسیده‌ایم

پیشنهاد کمیسیون اروپا: محدودیت رفت و آمد پس از برکسیت برای جوانان «لغو شود»