قوانین سخت مهاجرتی؛ چرا دانمارکی‌ها مجبور به زندگی خارج از کشورشان هستند؟

قوانین سخت مهاجرتی؛ چرا دانمارکی‌ها مجبور به زندگی خارج از کشورشان هستند؟
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دانمارک در موضوع تجمیع خانواده (به هم پیوستن اعضای خانواده) در میان ۳۸ کشور قارۀ اروپا، رتبۀ ۳۵ را دارد و بنا بر گزارش شورای پناهندگی این کشور، تنها طی سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۶ میلادی قوانین مهاجرت در دانمارک ۶۸ بار تغییر کرده است.

آگهی

هنگامی که آنا کارولین دانشجوی دانمارکی در سال ۲۰۱۶ میلادی در چین مشغول تحصیل در رشتۀ کشاورزی بود، با محمد آشنا شد. دوستیِ او با این همکلاسی سنگالی درنهایت به عشق ختم شد و مسیر زندگی هر دو را تغییر داد.

آنها پس از چند بازدید از کشورهای یکدیگر، تصمیم گرفتند که به دانمارک نقل مکان کرده و زندگی مشترکشان را در این کشور آغاز کنند. اما همه چیز آنطور که انتظار داشتند پیش نرفت.

شرایط سخت دریافت اجازۀ اقامت در دانمارک برای محمد، آنها را بر آن داشت تا یک بار دیگر محل زندگی خود را تغییر دهند و از دانمارک به نروژ، کشور همسایه نقل مکان کنند؛ یعنی جایی که حق آزادی رفت و آمد در اتحادیه اروپا، این امکان را برای محمد فراهم می‌کرد تا بتواند ویزایی برای پنج سال اقامت در این کشور دریافت کند.

این زوج جوان امیدوارند که دریافت راحت‌تر ویزا در نروژ به آنها کمک کند تا سرانجام بتوانند به دانمارک بازگشته و برای محمد اجازۀ اقامت دائم دریافت کنند.

اما این قوانین سخت تنها عرصۀ زندگی را بر این دو تنگ نکرده است.
دانمارک در موضوع تجمیع خانواده (به هم پیوستن اعضای خانواده) در میان ۳۸ کشور قارۀ اروپا، رتبۀ ۳۵ را دارد و بنا بر گزارش شورای پناهندگی این کشور، تنها طی سالهای ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۶ میلادی قوانین مهاجرت در دانمارک ۶۸ بار تغییر کرده است.

به همین دلیل آن دسته از شهروندان دانمارک که شریک زندگی غیراروپایی دارند، ترجیح می‌دهند با تکیه بر قوانین اتحادیه اروپا در کشوری دیگر ساکن شوند.

از جمله شرایط لازم برای آوردن همسری غیراروپایی به دانمارک این است که عضو دانمارکی خانواده سپرده بانکی خود را تا مبلغ ۱۳۴۱۰ یورو افزایش دهد و گواهی ازدواج یا مدرکی معتبر مبنی بر زندگی مشترک و همچنین مسکن مناسب داشته باشد.

این قوانین، سخت‌تر از قوانین برای موضوعات مشابه در دیگر کشورهای اروپایی از جمله آلمان، فرانسه، بلژیک و سوئد است.

برای آنا کارولین و محمد که هر دو ۲۵ سال دارند تنها مشکل دریافت اجازۀ اقامت مطرح نیست بلکه تاثیرات قوانین دانمارک بر زندگی پیش روی آنها نیز مهم است.

آنا می‌گوید: «قوانین دانمارک ما را بسیار محدود می‌کند. زیرا اگر بخواهیم برای مدتی به سنگال نقل مکان کنیم، این کار در پروسۀ دریافت اجازۀ اقامت برای محمد تاثیر منفی می‌گذارد.»

قوانین دانمارک بویژه شرایط را برای زوج‌های جوان بسیار سخت کرده است زیرا برای بسیاری از آنها افزایش سطح سپردۀ بانکی به رقم ۱۳۴۰۰ یورو ممکن نیست. بویژه آنکه بسیاری از زوج‌های جوان دانشجو هستند و هنوز جذب بازار کار نشده‌اند.

این وضعیت باعث شده است تا شمار دانشجویان دانمارکی که ترجیح می‌دهند در خارج از کشور به تحصیل بپردازند در پنج سال گذشته دو برابر شود زیرا شمار قابل توجهی از این دانشجویان شریک زندگی‌شان را در خارج از دانمارک می‌یابند.

آمار منتشر شده از سوی وزارت مهاجرت و ادغام دانمارک نیز نشان می‌دهد که از سال ۲۰۱۰ میلادی تا کنون دست‌کم ۵۱۷۹ خارجی از حق پیوستن به خانواده (تجمیع خانواده) محروم شده‌اند.

این مشکلات را باید به مشکلات عمیق‌تری در جامعۀ دانمارک افزود. از جمله اینکه پس از بحران مهاجرت، موضوع مهاجرت باعث دو دستگی در میان دانمارکی‌ها شده و نه تنها بر زندگی غیراروپایی‌های ساکن دانمارک بلکه حتی بر زندگی شهروندان اروپایی این کشور نیز تاثیر منفی گذاشته است.

برای حل این مشکل، هفت شهروند دانمارکی طرحی با موضوع «پیشنهاد شهروندی» تهیه کرده‌اند. اگر این پیشنهاد آنها تا روز ۱۱ سپتامبر از حمایت کافی در سطح جامعه برخوردار شود، آنگاه نمایندگان پارلمان موظف خواهند شد تا این طرح را در صحن پارلمان به بحث بگذارند.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

برگزاری انتخابات پارلمانی در دانمارک؛ افزایش امید به پیروزی چپ‌ها

ابتکارهای دانمارک برای ورود جوانان به بازار کار

پادشاه آینده دانمارک پس از کناره گیری غیرمنتظره ملکه مارگرته کیست؟