انصراف ۲۰ هنرمند از حضور در جشنوارۀ موسیقی اسرائیل

Lana Del Rey
Lana Del Rey
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

لانا دل ری در بیانیه‌ای اعلام کرد تا زمانی که نتواند برای علاقمندانش در میان هر دو جمع فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها به اجرای برنامه بپردازد، از شرکت در این جشنواره خودداری خواهد کرد.

آگهی

جشنوارۀ موسیقی متئور اسرائیل (Israel’s Meteor Festival) که هر ساله گروه‌های مستقل موسیقی را از سراسر جهان گرد هم می‌آورد، امسال تحت تاثیر تحولات سیاسی قرار گرفت.

نزدیک به ۲۰ هنرمند از جمله لانا دل ری، آهنگساز و خواننده آمریکایی در آخرین لحظات از شرکت در این جشنواره که طی روزهای ۶ تا ۸ سپتامبر (۱۵ تا ۱۷ شهریور) در شمال اسرائیل برگزار شد، انصراف دادند.

گفته می‌شود که این انصراف، در پی فشارهای جنبش تحریم اسرائیل (BDS) انجام شده است؛ جنبشی که خواستار پایان دادن به حکومت اسرائیل بر فلسطینیان است.

لانا دل ری در بیانیه‌ای اعلام کرد که تا زمانی که نتواند برای علاقمندانش در میان هر دو جمع فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها به اجرای برنامه بپردازد، از شرکت در این جشنواره خودداری خواهد کرد.

سازمان‌دهندگان جنبش (BDS) انصراف این هنرمندان را یک موفقیت برای کارزار سیاسی خود توصیف و اعلام کرد‌ه‌اند که این کار آنها نشان دهندۀ افزایش مخالفت‌ها با سیاست‌های اسرائیل و تفاوت دیدگاه نسل‌های جوان‌تر در مقایسه با نسل‌های گذشته در موضوع اسرائیل در سراسر جهان است.

جنبش بایکوت، عدم سرمایه گذاری و تحریم اسرائیل (BDS movement) در سال ۲۰۰۵ میلادی راه اندازی شد. این جنبش خواستار اعمال تحریم‌های مختلف علیه اسرائیل در موضوعات اقتصادی و تجاری، علمی و دانشگاهی و فرهنگی است.

این جنبش همچنین در تلاش است تا به اشغال سرزمین‌های فلسطینی توسط اسرائیل که در جریان جنگ ۱۹۶۷ میلادی اشغال شدند، پایان داده شود و بر این اساس بر «حق بازگشت» میلیون‌ها پناهجوی فلسطینی و فرزندان آنها به خانه‌هایشان تاکید دارد؛ فلسطینی‌هایی که پس از تشکیل دولت اسرائیل مجبور به فرار از خانه‌هایشان شدند و یا از سرزمین پدری‌شان اخراج شده‎اند.

جنبش (BDS) که خود را با جنبش ضدآپارتاید در آفریقای جنوبی مقایسه می‌کند، به تبعیض‌های اسرائیل علیه اقلیت عرب در این منطقه معترض است.

اسرائیل در واکنش هدف از تشکیل این جنبش را نابودی این کشور می‌داند.

تا کنون تلاش‌های جنبش (BDS) برای محدود کردن فعالیت‌های سرمایه گذاران اقتصادی در اسرائیل نتیجه‌بخش نبوده است زیرا پیشرفت تکنولوژیک روزافزون اسرائیل فرصت جذابی را برای شرکت‌های بزرگ بین‌المللی از جمله گوگل، اپل و مایکروسافت فراهم کرده است و به همین دلیل رهبران اقتصادی جهان خواستار افزایش روابط اقتصادی خود با اسرائیل هستند.

اما در مقابل، تلاش این جنبش در بخش‌های دانشگاهی و فرهنگی نتیجه‌بخش بوده است و بر این اساس تقریبا هر هنرمندی که این روزها قصد اجرای برنامه در اسرائیل دارد، باید منتظر تحت فشار قرار گرفتن در شبکه‌های اجتماعی برای لغو برنامه‌اش باشد.

پیش از این ناتالی پورتمن، بازیگر اسرائیلی‌-آمریکایی و الا ماریا مشهور به لرد، خوانندۀ نیوزیلندی مجبور به لغو برنامه‌هایشان در اسرائیل شده بودند.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

برای نخستین بار اتفاق افتاد؛ دیدار وزیر اسرائیلی از مسجدی در امارات

پشتیبانی ترامپ از طرح «دو دولت» برای حل اختلافات اسرائیل و فلسطینی‌ها

ادعای «نسل‌کشی» علیه اسرائیل؛ گزارشگر سازمان ملل: با تهدیدهایی روبرو بودم