واکنش‌ها به اعدام سه زندانی سیاسی کُرد و حمله سپاه به «حدکا»

عکس از حساب توئیتر حزب دموکرات کردستان ایران
عکس از حساب توئیتر حزب دموکرات کردستان ایران Copyright PDKIenglish@
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دفتر فواد معصوم، رئیس جمهوری عراق با انتشار بیانیه ای از کشته و زخمی شدن شماری از شهروندان عراقی در حمله موشکی ایران به اقلیم کردستان عراق ابراز نگرانی و تاسف کرد.

آگهی

سپاه پاسداران با انتشار اطلاعیه ای گزارشهای منتشر شده مبنی بر حمله این نهاد نظامی به کنگره «حزب دموکرات کردستان ایران» (حدکا) را که روز شنبه همزمان با اعدام سه زندانی سیاسی کُرد در ایران صورت گرفت تائید کرد.

در اطلاعیه سپاه پاسداران ایران آمده است: «یگان موشکی نیروی هوافضای سپاه با مشارکت یگان پهپادی نیروی زمینی سپاه، روز گذشته (شنبه ۱۷ شهریور ماه) در یک عملیات موفق، محل استقرار و جلسه سران یکی از گروهک‌های پلید و جنایتکار و مرکز آموزش تروریست‌های وابسته را با ۷ فروند موشک زمین به زمین کوتاه برد، مورد هدف قرار داد.»

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

در این اطلاعیه از مسئولان اقلیم کردستان عراق خواسته شده است به «مراقب و کنترل جدی تر مرزهای مشترک» اهتمام ورزند.

پیش از این مقامات حزب دموکرات کردستان ایران از حمله به کنگره این حزب در شهر کوی سنجق در اقلیم کردستان عراق خبر داده بودند. در حالی که حزب دموکرات کردستان ایران اعلام کرده بود که بنا به گزارشهای اولیه ۱۱ نفر در حمله موشکی به مقر این حزب کشته شده اند اما آخرین گزارشها از اقلیم کردستان عراق حاکی است که تعداد کشته شدگان به ۱۶ نفر رسیده است.

براساس همین گزارشها ۳۸ نفر نیز در این حمله مجروح شده اند.

دفتر فواد معصوم، رئیس جمهوری عراق با انتشار بیانیه ای از کشته و زخمی شدن شماری از شهروندان عراقی در حمله موشکی ایران به اقلیم کردستان عراق ابراز نگرانی و تاسف کرد. دفتر ریاست جمهوری عراق حمله سپاه پاسداران ایران را «تنشی خطرناک و نقض امنیت ملی عراق» ارزیابی کرده است.

دولت اقلیم کردستان عراق نیز در واکنش به حمله سپاه پاسداران ایران به مقر حزب دموکرات کردستان ایران این حمله را محکوم کرده است. در بیانیه دولت اقلیم کردستان عراق همچنین از استفاده از خاک این منطقه خودمختار برای تدارک حمله به کشورهای همسایه انتقاد شده است.

مسعود بارزانی، رئیس پیشین اقلیم کردستان عراق نیز با صدور بیانیه ای حمله به کنگره حزب دموکرات کردستان ایران را محکوم کرد.

حزب دموکرات کردستان ایران روز گذشته در صفحه توئیتر این حزب تصاویری از حمله موشکی ایران به مقر این حزب اقلیم کردستان عراق منتشر کرد.

انتقادها از اعدام سه زندانی سیاسی کُرد

از سوی دیگر شماری از شخصیت های سیاسی و اجتماعی در ایران از اعدام سه زندانی سیاسی کُرد انتقاد کردند.

رامین حسین پناهی، زانیار مرادی و لقمان مرادی، سه زندانی کُرد روز شنبه در ایران اعدام شدند. رامین حسین پناهی به اتهام «بغی» یا شورش مسلحانه علیه حکومت اسلامی و همچنین «عضویت در حزب کومله» محاکمه شده و حکم اعدام او به تایید دیوان عالی کشور رسیده بود.

امجد حسین پناهی، برادر رامین حسین پناهی اعلام کرده که جنازه برادرش تحویل خانواده داده نشده و جسد رامین حسین پناهی در مکان نامعلومی دفن شده است. به گفته وی وزارت اطلاعات خانواده اش را تهدید به بازداشت کرده است.

توئیتر

زانیار مرادی و لقمان مرادی به اتهام «محاربه از راه اقدام امنیت ملی»، «عضویت در حزب کومله» و «ترور پسر امام جمعه مریوان» به اعدام محکوم شده بودند.

آنها در زمان بازداشت در نامه ای سرگشاده از «شکنجه» خود سخن گفته بودند. زانیار مرادی و لقمان مرادی تاکید کرده بودند که «اعتراف» آنها به قتل پسر امام جمعه مریوان تحت شکنجه مطرح شده بود.

احمد زیدآبادی، روزنامه نگار و تحلیلگر در واکنش به اعدام های روز شنبه در کانال تلگرام خود نوشت: «به عنوان کسی که موضوع اقرار را بی‌واسطه تجربه کرده‌ام؛ به تمام مقدسات عالم سوگند می‌خورم که این قبیل اقرارها که نوعاً در فضای طاقت‌فرسای امنیتی و بدون حضور وکیل صورت می‌گیرد؛ فقط برای خلاصی از آن شرایط دشوار است و خدا می‌داند که پشیزی ارزش و اعتبار ندارد.»

او در ادامه افزوده است: «اگر کسی دیندار است و از خدا می‌ترسد و به روز داوری باور دارد؛ و یا به هیچکدام از اینها اعتقادی ندارد؛ اما در زندگی دنیایی خود آزاده و حّر است؛ اگر می‌خواهد اقرار را مبنای قضاوت خود قرار دهد؛ یا باید پایداری و استمرار آن اقرار را در شرایط امن و آزاد و بی‌فشار احراز کند و یا اینکه به شواهد و مدارک پشتیبان آن اقرار تکیه کند؛ در غیر این صورت، مدیون جان و مال و زندگی متهمان و رنج و مصیبت خانواده‌های آنان است.»

محمد صالح نیکبخت، وکیل مدافع لقمان مرادی و زانیار مرادی در گفتگو با خبرگزاری ایسنا در مورد یکی از پرونده های زانیار مرادی و لقمان مرادی که آنها در آن به قتل سه نفر از جمله پسر امام جمعه مریوان متهم شده بودند تاکید کرد: «در این پرونده که من وکالت این دو متهم را بر عهده داشتم هرگز جلسه دادگاهی تشکیل نشد و اتهام قتل عمد سه نفر از سلفی‌ها که یکی از آنها فرزند امام جمعه مریوان بود ثابت نگردید.»

آگهی

ضیاءالدین نبوی، فعال دانشجویی نیز در صفحه توئیتر خود به اعدام سه زندانی سیاسی کُرد واکنش نشان داد.

توئیتر

از سوی دیگر عبدالله مومنی، فعال سیاسی و مدنی در واکنش به انتشار خبر اعدام سه زندانی سیاسی کُرد نوشت: «رفتن زندانيان اعدامی به اتاق قرنطينه و ناتوانی مطلق زندانيان برای نجات جان يك انسان آزاردهنده ترين صحنه ای است كه خون زندانيان را به جوش می آورد، از شب قبل تا لحظه اجرای حكم و انتشار خبر آن برای زندانيان هولناك ترين لحظات فراموش ناشدنی است.»

توئیتر

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آزادی دو زندانی کُرد پس از نزدیک به سه دهه زندان

فرمانده کل سپاه: حمله موشکی اخیر پیام معناداری برای دشمنان فرستاد

واکنش‌ها به حملات موشکی سپاه پاسداران به کردستان عراق و سوریه؛ بغداد سفیرش را از ایران فراخواند