کارگران مهاجر از این پس می‌توانند بدون اجازه کارفرما از قطر خارج شوند

فرودگاه دوحه
فرودگاه دوحه Copyright رویترز
Copyright رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دستور پادشاه قطر دست کارفرما را در کنترل ۵ درصد کارگران باز می‌گذارد.

آگهی

امیر قطر روز چهارشنبه با صدور یک دستور‌العمل، قانونی را که به موجب آن حق خروج کارگران مهاجر در اختیار کارفرمایان قرار داشت، ملغی کرد.

شمار کارگران خارجی مشغول به کار در قطر حدود دو میلیون نفر تخمین زده می‌شود. بسیاری از این کارگران در پروژه‌های مرتبط با جام جهانی ۲۰۲۲ مشغول به کار هستند.

به گزارش خبرگزاری رسمی قطر، قانون جدید ورود، اقامت و خروج کارگران مهاجر را تسهیل و ساماندهی می‌کند. براساس این قانون، کارفرما می‌تواند رویه قبلی را تنها درباره ۵ درصد کارگران مهاجر حفظ کنند. هنوز جزئیات بیشتری از این قانون و به‌ویژه زمان لازم الاجرایی آن منتشر نشده است.

بیشتر بخوانید:

در سال‌های گذشته و به‌ویژه پس از اعلام نام امیرنشین قطر به‌عنوان میزبان جام جهانی فوتبال در سال ۲۰۲۲، حساسیت‌ها نسبت به شرایط بد کار و زندگی کارگران مهاجر در این کشور، افزایش یافت. سازمان‌های منطقه‌ای و جهانی حمایت از حقوق بشر رویکرد حاکمان این جزیره ثروتمند در قبال کارگران را به شدت مورد انتقاد قرار داده اند.

رویترز
کارگران در یک تولیدی لبنیات در دوحهرویترز

عیسی النعامی، وزیر کار قطر اعلان قانون جدید را گامی دیگر برای تضمین کار شایسته برای کارگران مهاچر و حمایت از آنان توصیف کرده است. از سوی دیگر، هوتن همایون‌پور، رئیس دفتر نمایندگی سازمان بین‌المللی کار در دوحه قانون جدید را دارای آثار مستقیم و مثبت بر زندگی کارگران مهاجر در قطر توصیف کرد.

قطر در ماه‌های گذشته و بر اثر فشار نهادهای مدافع حقوق بشر، قانون بحث برانگیز کفالت کارفرما نسبت به کارگر را لغو کرده بود.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گوگل ۲۸ کارمند خود را پس از اعتراض به همکاری این شرکت با دولت اسرائیل اخراج کرد

نتایج تحقیقات تازه در بریتانیا: کارگران مهاجر پس از برکسیت با خطر برده‌داری مدرن و استثمار مواجه‌اند

پیروزی اعتصابیون در آلمان؛ دولت با لوکوموتیورانان در مورد افزایش حقوق و کاهش ساعت کار توافق کرد