درخواست بغداد از واشنگتن برای معافیت از برخی تحریم‌های آمریکا علیه ایران

درخواست بغداد از واشنگتن برای معافیت از برخی تحریم‌های آمریکا علیه ایران
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

به گزارش رویترز، هیاتی از مقامات عراقی به واشنگتن سفر خواهند کرد تا بتوانند موافقت دولت ترامپ را برای معافیت بغداد از برخی تحریم‌های آمریکا کسب کنند.

آگهی

مقامات عراقی قصد دارند از ایالات متحده آمریکا درخواست کنند تا از برخی تحریم‌هایی که علیه ایران وضع شده است معاف شوند تا بغداد بتواند به تجارت با تهران ادامه دهد.

به گزارش رویترز، هیاتی از مقامات عراقی به واشنگتن سفر خواهد کرد تا بتوانند موافقت واشنگتن را برای معافیت بغداد از برخی تحریم‌ها کسب کنند. با این حال اطلاعی از زمان سفر این هیات عراقی به آمریکا منتشر نشده است اما یک مقام رسمی بانک مرکزی عراق گفته است که «این سفر بزودی انجام خواهد شد.»

اقتصاد عراق رابطه تنگانگی با اقتصاد ایران دارد و در شرایط کنونی که بغداد با مشکلات عدیده‌ای مواجه است، قطع تجارت با ایران می تواند اثر منفی‌ بر روی شرایط زندگی در عراق داشته باشد.

مقامات عراقی از آن هراس دارند که رعایت تمام تحریم‌هایی که آمریکا علیه ایران وضع کرده به کمبود کالاهای اساسی در این کشور بیانجامد و باعث ایجاد بحران سیاسی شود.

بغداد طیف گسترده ای از کالاها از جمله مواد غذایی، محصولات کشاورزی، لوازم خانگی، تهویه مطبوع و قطعات یدکی خودرو را از ایران وارد می کند.

عراق از مارس ۲۰۱۷ تا مارس ۲۰۱۸ حدود ۶ میلیارد دلار کالا از ایران وارد کرده که معادل ۱۵ درصد کل واردات این کشور در سال ۲۰۱۷ بوده است.

همچنین قراردادهای مرتبط با انرژی بین دو کشور در سال جاری حجمی معادل ۱۲ میلیارد دلار دارد.

مقامات عراقی گفته اند که از تمام وزارتخانه ها خواسته‌اند فهرستی از کالاهای وارداتی که برای اقتصادی عراق ضروری است را جمع آوری کنند تا برای آنها درخواست معافیت شود.

با اینکه عراق محصولات زیادی را از ایران وارد می کند با این حال یکی از متحدان اصلی بغداد ایالات متحده آمریکاست.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا با خروج از برجام برنامه زمانبندی شده بازگشت تحریم‌ها علیه ایران را به اجرا گذاشته است. واشنگتن اعلام کرده است اگر کشوری تحریم‌های آمریکا را رعایت نکند با پیامدهای جدیی مواجه خواهد شد.

معامله با یورو و نه با دلار

حیدر العبادی، نخست وزیر عراق می گوید یکی از مشکلات تجارت با ایران، تجارت با دلار است. تحریم‌های ایالات متحده انتقال دلار به ایران را ممنوع کرده است. 

این موضوع بدان معناست که بانک‌ها و دولت عراق نمی توانند به دولت ایران و یا اشخاص ایرانی دلار پرداخت کنند.

با این حال یکی از مقامات بانک مرکزی عراق گفته است که به بانک‌های خصوصی درباره عدم معامله با ایران بر مبنای دلار هشدار داده‌اند با این حال بانک‌ها اجازه دارند با یورو به معامله ادامه دهند.

مقامات عراقی می گویند واردات مصالح ساختمانی و قطعات خودرو به دلیل قیمت پایین و سهولت حمل و نقل برای عراق موضوعی کلیدی است و اگر امکان معافیت از تحریم‌های آمریکا برای بغداد بدست نیاید، عراق از این منظر ضربه خواهد خورد.

با این حال جلوگیری از معامله بین ایران و عراق با وجود ۱۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک کاری بسیار دشوار است. ایران از هر گزینه‌ای برای ادامه تجارتش با عراق استفاده خواهد کرد و «قاچاق سازمان یافته» می تواند یکی از گزینه های ادامه تجارت با عراق علی رغم تحریم های آمریکا باشد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کاهش شدید زائران ایرانی صنعت گردشگری نجف را به حال مرگ انداخته است

سرمایه‌گذاری عراق برای افزایش تولید از میدان نفتی مشترک با ایران

بیانیه ایران در پاسخ به گزارش‌های آژانس انرژی اتمی: منشا اتهامات علیه ما اسرائیل است