پیام‌های توئیتری ترامپ در دفاع از نشست هلسینکی و توافقاتش با پوتین

U.S. President Trump
U.S. President Trump Copyright REUTERS/Leah Millis
Copyright REUTERS/Leah Millis
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

قای ترامپ تنها ساعاتی پیش از این دیدار در پیامی توییتری اعلام کرده بود که «به یمن سال‌ها حماقت و بلاهت ایالات متحده آمریکا، رابطه‌ ما با روسیه هرگز بدتر از این نبوده است.»

آگهی

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا روز چهارشنبه از همکاری مسکو در موضوع خلع سلاح هسته‌ای کرۀ شمالی خبر داد.

او در پیامی توییتری با اشاره به روند رو به پیشرفت مذاکرات با پیونگ‌یانگ نوشت: «روسیه موافقت کرده است تا در موضوع کرۀ شمالی کمک کند؛ جایی که روابط با ما بسیار خوب است و روند مذاکرات رو به پیشرفت است. عجله‌ای در کار نیست. تحریم‌ها باقی می‌مانند. در پایان این روند، سودی بزرگ و آینده‌ای هیجان‌انگیز در انتظار کرۀ شمالی است.»

همزمان با انتشار این پیام‌ ریا نووستی، خبرگزاری بین‌المللی روسیه نیز اعلام کرد که برگزاری نشستی با حضور رهبران دو کشور روسیه و کرۀ شمالی در دستور کار قرار گرفته است.

دونالد ترامپ در ۱۲ ژوئن سال جاری میلادی با کیم جونگ اون، رهبر کرۀ شمالی دیدار کرد. در این دیدار که به میزبانی سنگاپور برگزار شد، رهبران دو کشور پیمانی را امضا کردند تا بر اساس آن مذاکرات برای خلع سلاح هسته‌ای کرۀ شمالی آغاز شود.

آقای ترامپ ۱۶ ژوئیه نیز در هلسینکی، پایتخت فنلاند با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه دیدار داشت. اگرچه هنوز جزئیات این دیدار منتشر نشده است اما سخنان رئیس جمهوری آمریکا در نشست خبری مشترکی که در پایان این دیدار برگزار شد، انتقادات بسیاری را علیه او به همراه داشت.

در این نشست خبری که برخی از سیاستمداران آمریکا آن را «شرم‌آور» خوانده‌اند، دونالد ترامپ از اینکه از همتای روس خود برای دخالت در انتخابات آمریکا انتقاد کند، خودداری کرد. او همچنین به یافته‌های سرویس‌های امنیتی آمریکا دربارۀ دخالت‌های مسکو با شک و تردید نگریست و درخواست برخی از قانونگذاران کشورش برای اعمال تحریم‌های سنگین‌تر و دیگر اقدامات تنبیهی علیه روسیه را زیر سوال برد.

این سخنان او بار دیگر موجی از انتقادات را علیه مواضعش برانگیخت و درنهایت رئیس جمهوری آمریکا را برآن داشت تا روز سه‌شنبه در مجموعه‌ای از پیام‌های توییتری به دفاع از سخنان خود بپردازد و منتقدان را آرام کند.

او ابتدا برای دفاع از خود به موفقیتی که در نشست ناتو کسب کرده بود اشاره کرد و گفت که همه نشست ناتو در بروکسل را یک پیروزی می‌دانند زیرا کشورهای عضو با صرف میلیاردها دلار بیشتر در موضوعات امنیتی موافقت کرده‌اند. آقای ترامپ در ادامه تاکید کرد که دیدار با ولادیمیر پوتین بسیار بهتر بوده اما آنگونه که باید به آن پرداخته نشده است. او بار دیگر رسانه‌ها را در این باره مقصر دانست.

دونالد ترامپ در پیامی دیگر، از نشست خبری مشترک خود با ولادیمیر پوتین دفاع کرد و نوشت: «بسیاری از بالاترین مقامات امنیتی نشست خبری من در هلسینکی را دوست داشتند. من و پوتین دربارۀ موضوعات مهم بسیاری گفتگو کردیم. ما بخوبی با هم کنار آمدیم؛ چیزی که واقعا باعث ناراحتی افراد نفرت‌انگیزی شد که می‌خواستند یک مسابقه بوکس را ببینند. بزودی نتایج بزرگ دیده خواهد شد.»

او در یکی از آخرین توییت‌هایش در این باره نیز بطور مستقیم منتقدان خود را هدف قرار داد و نوشت: «برخی از این واقعیت متنفرند که من و رئیس جمهور پوتین با هم کنار آمدیم. آنها بیشتر ترجیح می‌دادند که شاهد جنگ ما باشند. این سندرم تخریب ترامپ نامیده می‌شود.»

دیدار روسای جمهوری روسیه و آمریکا در حالی انجام شد که آقای ترامپ تنها ساعاتی پیش از این دیدار، در پیامی توییتری اعلام کرده بود که «به یمن سال‌ها حماقت و بلاهت ایالات متحده آمریکا، رابطه‌ ما با روسیه هرگز بدتر از این نبوده است.»

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چرا نگاه رسانه‌های ایرانی و روسی به مذاکرات هلسینکی متفاوت است؟

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا؛ آنچه باید پیش از شروع محاکمه کیفری ترامپ بدانیم

دیدار وزیر خارجه بریتانیا با ترامپ؛ چگونه جنگ اوکراین کامرون را به ساحل فلوریدا کشاند؟