کمیسیون اروپا در پی یافتن راه حل سریع برای بحران پناهجویان سرگردان در دریا

 کمیسیون اروپا در پی یافتن راه حل سریع برای بحران پناهجویان سرگردان در دریا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سخنگوی کمیسیون اروپا روز دوشنبه ضمن استقبال از تخلیه پناهجویان در سیسیل ایتالیا اعلام کرد این مسئله با لطف و کمک کشورهای عضو برای پذیرفتن سهمی از افراد تخلیه شده محقق و امکان پذیر شده است.

آگهی

کمیسیون اروپا از کشورهای عضو خواست برای بحران کنونی پذیرش پناهجویان سرگردان در دریا راه حلی سریع و پایدار پیدا کنند.

حدود ۴۵۰ مهاجر سرگردان در آب‌های مدیترانه اوایل هفته جاری توسط دو قایق نظامی در سواحل سیسیل ایتالیا تخلیه شدند. ایتالیا تحت فشار افکار عمومی و نهادهای اروپایی سرانجام با امدادرسانی به صدها پناهجو و اجازه ورود آنها به سواحل خود موافقت کرد اما در عین حال از دیگر کشورها خواست برای مشارکت در این امر مسئولیت بیشتری از خود نشان دهند.

دولت رم که از دریافت پاسخ مثبت کشور مالت برای پذیرش پناهجویان سرگردان نا امید شده بود ضمن دادن چراغ سبز برای پذیرش آنها خواستار مشارکت بیشتر دیگر کشورها شد. پس از آن کشورهای فرانسه، آلمان، مالت، اسپانیا و پرتغال به این درخواست پاسخ مثبت دادند و هریک پذیرفتند که سهمیه‌ای پنجاه نفره از پناهجویان نجات یافته را به خود اختصاص دهند.

بیشتر بخوانید:

مارگاریتیس شایناس، سخنگوی کمیسیون اروپا روز دوشنبه ضمن استقبال از تخلیه پناهجویان در سیسیل ایتالیا اعلام کرد این مسئله با لطف و کمک کشورهای عضو برای پذیرفتن سهمی از افراد تخلیه شده محقق و امکان پذیر شده است.

سخنگوی کمیسیون اروپا با اشاره به اینکه ایتالیا از دیر باز «به حق» خواستار همکاری منطقه‌ای برای تخلیه و پذیرفتن مهاجران سرگردان در دریا بوده است، یادآور شد: «به اعتقاد کمیسیون، راه حل‌های متناسب و مقطعی همانند مورد اخیر نمی‌توانند پایدار و قابل استفاده در دراز مدت باشند. بنابر این از کشورهای عضو خواسته شده است بر مبنای تصمیم‌گیری‌های انجام شده در آخرین نشست شورای اروپا هر چه سریع‌تر برای دستیابی به راه حل‌های پذیرفته شده و منطقه‌ای تلاش کنند.

لازم به یادآوری است که رهبران بیست و هشت کشور عضو اتحادیه اروپا در جریان نشست پر تنش پایان ماه ژوئن در بروکسل برای بررسی طرح ایجاد «پلت فرم‌های تخلیه منطقه‌ای» در کشورهای ثالث برای نجات پناهجویان سرگردان در آب‌های بین‌المللی به توافق رسیده بودند.

در این طرح همچنین بر انتقال افراد نجات یافته از کشورهایی که در آن تخلیه می‌شوند به «مراکز تحت کنترل» در دیکر کشورهای اروپایی تاکید شده است. به اعتقاد کمیسیون اروپا ایجاد و تأسیس چنین مراکزی بر اساس یک تلاش جمعی از سوی کشورهای عضو ضروری به نظر می‌رسد.

این درحالی است که ماتئو سالوینی، نخست وزیر راست‌گرای ایتالیا که از ابتدای ژوئن قدرت را در دست دارد دسترسی سازمان‌های غیر دولتی به بنادر ایتالیا برای کمک به مهاجران نجات یافته را ممنوع اعلام کرده و خواستار گسترش یافتن این ممنوعیت به قایق‌های بین‌المللی تحت ماموریت در آب‌های مدیترانه شده است.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مرگ دو پناهجو از جمله یک کودک در آب‌های مدیترانه

آلمان و فرانسه خواستار دستیابی به توافق های چند جانبه در مورد پناهجویان شدند

چراغ سبز کمیسیون به آغاز مذاکرات الحاق اوکراین و مولداوی به اتحادیه اروپا؛ فن درلاین: روز تاریخی است