پایان محاصرۀ کلیسا و آزادی دانشجویان در پایتخت نیکاراگوئه

پایان محاصرۀ کلیسا و آزادی دانشجویان در پایتخت نیکاراگوئه
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در جریان محاصره و تیراندازی‌های روی داده، دست‌کم یکی از دانشجویان کشته شده است.

آگهی

سرانجام با به نتیجه رسیدن مذاکراتی که با میانجی‌گریِ اسقف‌های کلیسای کاتولیک انجام شد، محاصرۀ کلیسایی در شهر ماناگوئه، پایتخت نیکاراگوئه که بیش از دویست نفر از جمله شمار قابل توجهی دانشجو در آن پناه گرفته بودند پایان یافت و این دانشجویان آزاد شدند.

بنا بر اعلام مقامات کلیسا در جریان محاصره و تیراندازی‌های روی داده، دست‌کم یکی از دانشجویان کشته شده است.

حوادث خونبار دو روز گذشته در این شهر پس از آن روی داد که شماری از دانشجویان معترض به سیاستهای دانیل اورتگا رئیس جمهوری این کشور، عصر جمعه همزمان با اعتصابهای سراسری به خیابانها آمدند و در نزدیکی دانشگاه ملی نیکاراگوئه (UNAN) اقدام به برگزاری راهپیمایی کردند.

این دانشجویان با حملۀ شبه نظامیانِ مسلحِ وفادار به دولت مواجه شدند و درنهایت برای محافظت از خود و فرار از تیراندازی‌ها، به درون کلیسایی که در نزدیکی محل درگیری بود پناه بردند.

دانشجویان شب را در حالی در کلیسا گذراندند که مردان مسلح اطراف کلیسا مستقر شده و آن را محاصره کرده بودند. طرفداران دولت همچنان به تیراندازی‌های خود ادامه می‌دادند و گاه گلوله‌های آنها به داخل کلیسا نیز کمانه می‌کرد.

این تیراندازی‌ها باعث کشته شدن دست‌کم یک نفر در درون کلیسا و زخمی شدن سه نفر دیگر شد.

REUTERS/Oswaldo Rivas
تابوت جرالد خوزه واسکز، دانشجوی کشته شده در جریان تیراندازی‌هاREUTERS/Oswaldo Rivas

برای پایان دادن به این محاصره، نمایندۀ اسقف‌های کلیسای کاتولیک نیکاراگوئه به عنوان میانجی وارد عمل شد تا موافقت شبه نظامیان مسلح را برای انتقال دانشجویان به کلیسای جامع ماناگوئه به دست آورد، یعنی به محلی که امکان دریافت کمکهای پزشکی وجود داشت. نمایندگان کلیسا و مدافعان حقوق بشر معتقد بودند که فرستادن مستقیم دانشجویان به خانه‌هایشان خطرناک است و احتمالا حملات علیه آنها را افزایش می‌دهد.

نزدیک به سه ماه از آغاز درگیری‌های خشونت‌بار میان نیروهای طرفدار رئیس جمهور و معترضانی که خواستار برکناری او هستند می‌گذرد. این اعتراضات، خونین‌ترین اعتراضات این کشور از زمان جنگهای داخلی نیکاراگوئه در دهه ۹۰ میلادی تا کنون محسوب می‌شود و دست‌کم ۳۰۰ کشته برجای گذاشته است.

ناآرامی‌ها از ماه آوریل آغاز شده است یعنی زمانی که آقای اورتگا پیشنهاد کاهش سطح دستمزدها و کاهش حقوق بازنشستگی برای تامین کمبودهای بودجه در این کشور را مطرح کرد. اگرچه این پیشنهاد درنهایت عملی نشد اما با اعتراضاتی که در پی طرح آن در سراسر کشور روی داد، موج جدیدی از خشونتهای خونین و سرکوب آغاز شد.

REUTERS/Oswaldo Rivas
لئوپولدو برینز، اسقف میانجیREUTERS/Oswaldo Rivas
REUTERS/Oswaldo Rivas
دیدار خانواده‌ها با دانشجویان آزاد شدهREUTERS/Oswaldo Rivas
REUTERS/Oswaldo Rivas

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

یازده کشته در موج جدید درگیری‌ها در نیکاراگوئه

احتمال ریاست جمهوری دانیل اورتگا بر نیکاراگوئه برای سومین دوره متوالی

قوانین مهاجرتی استرالیا باز هم سخت‌تر می‌شود؛ محدودیت‌های جدید برای صدور ویزای دانشجویی