یکی از ۶۹ پناهجوی افغان اخراج شده از آلمان خودکشی کرد

یکی از ۶۹ پناهجوی افغان اخراج شده از آلمان خودکشی کرد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

هورشت زیهوفر، وزیر کشور آلمان روز گذشته از استرداد پناهجویان استقبال کرده و گفته بود که این ۶۹ پناهجو در سالروز تولد ۶۹ سالگی او مسترد شده‌اند. وی افزوده بود : «البته این آرزوی تولد من نبود.»

آگهی

وزیر کشورر آلمان روز چهارشنبه خودکشی یکی از ۶۹ پناهجوی مسترد شده به افغانستان را تائید کرد.

این پناهجوی افغان درخواست پناهندگی‌اش از سوی دولت آلمان رد شده بود، چهارم ژوئیه به همراه ۶۸ پناهجوی دیگر به افغانستان بازگردانده شد.

مقام‌های افغانستان روز چهارشنبه بدون افشای هویت این پناهجو مرگ او بر اثر خودکشی را تائید کردند. خبرگزاری آلمان به نقل از یک مسئول سازمان بین‌المللی مهاجرت افغانستان از خودکشی این جوان در اقامتگاه موقت در کابل خبر داد.

حافظ احمد میکائیل، سخنگوی سازمان بین‌المللی مهاجرت افغانستان می‌گوید جنازه این جوان که قصد داشت از کابل راهی هرات شود، روز دهم ژوئیه در اقامتگاه موقت این سازمان پیدا شد.

به گزارش نشریه اشپیگل این جوان ۲۳ ساله در سال ۲۰۱۱ به آلمان مهاجرت و درخواست پناهندگی کرده بود.

بیشتر بخوانید:آلمان با بحران پناهجویی چه می کند؟

شوخی وزیر کشور آلمان با استرداد پناهجویان افغان

هورشت زیهوفر، وزیر کشور آلمان روز گذشته از استرداد پناهجویان استقبال کرده و گفته بود که این ۶۹ پناهجو در سالروز تولد ۶۹ سالگی او مسترد شده‌اند. وی افزوده بود : «البته این آرزوی تولد من نبود.»

آقای زیهوفر که به دلیل اختلاف نظر با صدر اعظم آلمان در مورد سیاست‌های مهاجرتی، برای ترک دولت ائتلافی اظهار تمایل کرده بود، هفته گذشته با اعلام دستیابی به توافق با آنگلا مرکل برای جلوگیری از ورود مهاجران غیرقانونی گفت که در سمت وزرات کشور باقی می‌ماند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

رویترز
هورشت زیهوفر، وزیر کشور آلمان در مراسم معرفی طرح خود برای بحران پناهجویانرویترز

آنگلا مرکل به خاطر تصمیم سال ۲۰۱۵ خود جهت باز کردن مرزهای آلمان بروی پناهجویان و ورود بیش از یک میلیون پناهجو از سوریه، افغانستان و عراق مورد انتقاد احزاب محافظه‌کار این کشور قرار گرفت و بحران پناهجویان یکی از مشکلات اصلی وی برای تشکیل دولت ائتلافی جدید بود.

خودکشی یکی از پناهجویان بازگردانده شده به کابل احتمالا به هجمه رسانه‌ها و گروه‌های مدافع حقوق پناهجویان نسبت به وزیر کشور آلمان خواهد افزود. تا همین حالا هم شوخی هورشت زیهوفر با استرداد پناهجویان افغان، وی را با انتقادات گسترده در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مواجه کرده است.

سازمان بین‌المللی مهاجرت از دولت آلمان خواسته است تا گزینه «بازگشت داوطلبانه» را جایگزین اخراج و استرداد پناهجویان کند.

این سازمان می‌گوید: «یازگشت اجباری، لکه ننگ شکست را برای پناهجویان به همراه دارد و می تواند به مهاجرت دوباره و نا امن منجر شود و برای آنها مشقت و خطر به همراه داشته باشد.»

آلمان از آغاز سال میلادی جاری تا کنون، ۱۴۸ پناهجوی افغان را اخراج و به کشورشان بازگردانده است. این در حالی است که پناهجویان بازگشت به افغانستان را خطرناک می‌دانند و بسیاری از آنان حتی پیش از مهاجرت به آلمان نیز در خارج از افغانستان و در کشورهایی مانند ایران زندگی می‌کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

از افغانستان تا آلمان؛ روایت تلاش های یک پناهجوی افغان

کدام کشور اروپایی کمترین مهاجر را می‌پذیرد؟

سازمان بین‌‌المللی مهاجرت: ۶۳ هزار نفر طی ده سال در مسیرهای مهاجرت جان باخته یا ناپدید شدند