تسلط ارتش بشار اسد بر مرز اردن

تسلط ارتش سوریه بر محدوده مرزی این کشور با اردن
تسلط ارتش سوریه بر محدوده مرزی این کشور با اردن Copyright عکس: رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

گذرگاه مرزی نصیب در مرز اردن به تصرف ارتش سوریه درآمد.

آگهی

عملیات نیروهای ارتش سوریه و متحدان آن در جنوب کشور که از روز ۱۹ ژوئن (۲۹ خرداد) آغاز شده بود روز جمعه با تصرف گذرگاه مرزی نصیب در مرز اردن دنبال شد. این گذرگاه برای سه سال در دست نیروهای جبهه جنوب ارتش آزاد بود.

در پی حصول این پیروزی، شورشیان سوری نیز روز جمعه اعلام کردند با پذیرش آتش‌بس با میانجیگری روسیه موافقت کرده و سلاح‌های سنگین خود را تحویل خواهند داد.

به این ترتیب حکومت سوریه در حالی بار دیگر کنترل استان درعا را در دست می‌گیرد که این استان یکی از آخرین مناطق باقی‌مانده در دست شورشیان در جنوب سوریه بود.

حکومت بشار اسد همچنین در پی تصرف استان قنیطره در نزدیکی بلندی‌های جولان است.

بیشتر بخوانید:پیروزی ارتش سوریه در مرز اردن؛ مخالفان مسلح در جنوب اعلام آتش‌بس کردند

عکس: رویترز
پنج دروز اسرائیلی در حال نظاره بر مرز سوریه از بلندی‌های جولانعکس: رویترز

نقش حزب‌الله و نیروهای تحت امر ایران در عملیاتی که در مجاورت مرز اردن و اسرائیل و در بلندی‌های جولان انجام می‌شود، همواره موجب نگرانی اسرائیل بوده است.

اسرائیل با فشار بر روسیه در تلاش است که نیروهای حزب‌الله را تا حد ممکن از مرزهای خود دور کند. همچنین این کشور در تلاش است تا با حمایت واشنگتن، نیروهای ایرانی را نیز از سوریه خارج کند.

بیشتر بخوانید:آمریکا به دنبال توافق با روسیه علیه ایران و حزب‌الله

تلاش‌های اسرائیل تا حدودی نتیجه داده، به طوری که روسیه از نیروهای غیرسوری از جمله ایران و نیروهای تحت حمایتش خواسته تا سوریه را ترک کنند.

همچنین جان بولتن، مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرده که دونالد ترامپ در دیدار ماه جاری خود با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه که در هلسینکی برگزار خواهد شد، با او در مورد سوریه صحبت خواهد کرد.

به گفته آقای بولتن این مذاکرات با محوریت خروج نیروهای ایرانی و حزب الله از سوریه خواهد بود که به اعتقاد او منجر به برداشتن گام‌های رو به جلو در مسیر حل بحران سوریه خواهد شد.

اسرائیل و آمریکا ترجیح می‌دهند که نفوذ روسیه در سوریه جایگزین نفوذ ایران در سوریه شود. اما دولت سوریه مصمم است تا حضور نیروهای ایرانی و گروه‌های تحت حمایتش را در این کشور حفظ کند و تنها با کاهش تعداد آنها حساسیت‌های اسرائیل را کاهش دهد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آغاز مذاکرات آتش‌بس میان روسیه و شورشیان سوریه

مسکو بیش از هزار تن از پرسنل نظامی خود را از سوریه خارج کرد

حمله هوایی شبانه به شرق سوریه؛ بهروز واحدی از اعضای سپاه پاسداران ایران کشته شد