NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

ترامپ در دیدار با نتانیاهو در عمارت مار-ئه-لاگو: «اگر پیروز نشوم، شاید جنگ سوم جهانی شروع شود»

دیدار نتانیاهو و دونالد ترامپ
دیدار نتانیاهو و دونالد ترامپ Copyright حساب بنیامین نتانیاهو در شبکه اجتماعی ایکس
Copyright حساب بنیامین نتانیاهو در شبکه اجتماعی ایکس
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در عمارت مار-ئه-لاگو در ایالت فلوریدا دیدار کرد. این نشست به دنبال سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا انجام شد.

آگهی

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل روز جمعه ۲۶ ژوئیه (۵ مرداد ۱۴۰۳) به دنبال ترمیم روابط شخصی خود با دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر ۲۰۲۴ بود. نتانیاهو در این دیدار، نسبت به توافق احتمالی آتش‌بس در باریکه غزه ابراز خوش‌بینی محتاطانه‌ای کرد.

 این دیدار، پایان سفری را رقم زد که در طی آن، نتانیاهو در کنگره آمریکا سخنرانی کرد و بطور جداگانه با جو بایدن و همچنین معاون او کامالا هریس که نامزد احتمالی دموکرات‌ها در انتخابات پیش‌رو نیز هست، دیدار کرد. سفری که مشخص کرد اختلافات فزاینده‌ای در میان آمریکایی‌ها در مورد حمایت از اسرائیل در پیشبرد جنگ جاری در نوار غزه وجود دارد.

تجدید دیدار پس از ۴ سال

آقای نتانیاهو برای اولین بار در چهار سال گذشته در ملک شخصی دونالد ترامپ رو در رو ملاقات کردند. او به خبرنگاران گفت که می‌خواهد شاهد موفقیت مذاکرات با میانجیگری ایالات متحده برای آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها باشد.

ستاد انتخاباتی ترامپ در بیانیه‌ای در مورد این دیدار اعلام کرد که «نخست وزیر نتانیاهو از پرزیدنت ترامپ و دولت او به خاطر تلاش برای ارتقای ثبات در منطقه از جمله بسیاری از دستاوردهای تاریخی  همچون توافقات ابراهیم، ​​انتقال سفارت ایالات متحده در اسرائیل به بیت المقدس، به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان، حذف قاسم سلیمانی، پایان دادن به توافق وحشتناک هسته‌ای با ایران و همچنین مبارزه با یهودستیزی در آمریکا و خارج از آن، تشکر کرد.»

ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور در برآوردن خواسته‌های اصلی نتانیاهو بسیار فراتر از اسلاف خود عمل کرد. با این حال، بعد از اینکه نتانیاهو به یکی از اولین رهبران جهان تبدیل شد که به جو بایدن به خاطر پیروزی در ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ تبریک گفت، روابط بین این دو نفر اندکی تیره شد، هر چند که خود ترامپ قائل به چنین چیزی نیست.

به هر روی، هم آقای نتانیاهو و هم آقای ترامپ علاقه خاصی به ترمیم روابط خود دارند، چرا که این موضوع حمایت سیاسی قابل توجهی برای آن‌ها به ارمغان خواهد آورد و جایگاه آنها را نزد حامیان محافظه‌کارشان تقویت می‌کند.

نخست وزیر نتانیاهو از پرزیدنت ترامپ و دولت او به خاطر تلاش برای ارتقای ثبات در منطقه از جمله بسیاری از دستاوردهای تاریخی  همچون توافقات ابراهیم، ​​انتقال سفارت ایالات متحده در اسرائیل به بیت المقدس، به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان، حذف قاسم سلیمانی، پایان دادن به توافق وحشتناک هسته‌ای با ایران و همچنین مبارزه با یهودستیزی در آمریکا و خارج از آن، تشکر کرد.
ستاد انتخاباتی ترامپ

آقای نتانیاهو عکسی را در فضای مجازی منتشر کرد که کنار ترامپ ایستاده و کلاهی را در دست دارد که روی آن نوشته شده بود «پیروزی کامل» عبارتی که اشاره به وعده‌ او برای نابودی کامل حماس در غزه داشت.

آخرین بار آقایان نتانیاهو و ترامپ در مراسم امضای قرارداد کاخ سفید در سپتامبر ۲۰۲۰ با یکدیگر دیدار کردند که یک دستاورد دیپلماتیک قابل توجه برای هر دو رهبر بود. در این مراسم، توافقی با میانجیگری دولت ترامپ به سرانجام رسید که طی آن امارات متحده عربی و بحرین برای برقراری روابط دیپلماتیک عادی با اسرائیل موافقت کردند.

توئیت نتانیاهو از دیدار با ترامپ

پاسخ ترامپ به انتقاد کامالا هریس از اسرائیل: موهن بود

دونالد ترامپ در این دیدار به شدت از رقبای سیاسی دموکرات خود انتقاد کرد و متعهد شد در صورت انتخاب مجدد برای صلح در خاورمیانه تلاش کند.

آقای ترامپ در حالی که روبروی بنیامین نتانیاهو نشسته بود و خانم هریس را بدتر از بایدن توصیف کرد، گفت: «ما افراد بی‌کفایتی داریم که کشورمان را اداره می‌کنند.»

آقای ترامپ در این دیدار گفت: «اگر ما در انتخابات پیروز شویم، کار بسیار ساده خواهد بود. همه چیز خیلی سریع درست خواهد شد. اما اگر پیروز نشویم، ممکن است به جنگ‌های بزرگ در خاورمیانه و شاید یک جنگ سوم جهانی ختم شود.»

لحن تعامل بنیامین نتانیاهو با دونالد ترامپ به طور قابل توجهی با دیدار او با کامالا هریس در ۲۵ ژوئیه (چهارم مرداد) متفاوت بود. در آن دیدار، خانم هریس از آقای نتانیاهو خواست تا توافق صلح برای غزه را نهایی کند و تاکید کرد که در مورد رنج مردم در منطقه محاصره‌شده فلسطینی در غزه «ساکت نخواهد ماند.»

خانم هریس به خبرنگاران گفت: «آنچه در غزه در ۹ ماه گذشته رخ داده است ویرانگر است. تصاویر کودکان مرده و افراد گرسنه و ناامید که برای رسیدن به یک جای امن فرار می‌کنند و گاهی اوقات برای بار دوم، سوم یا چهارم آواره شده‌اند.»

اگر ما در انتخابات پیروز شویم، کار بسیار ساده خواهد بود. همه چیز خیلی سریع درست خواهد شد. اما اگر پیروز نشویم، ممکن است به جنگ‌های بزرگ در خاورمیانه و شاید یک جنگ سوم جهانی ختم شود.
دونالد ترامپ در دیدار با نتانیاهو
دیدار ترامپ با نتانیاهو و همسرش
دیدار ترامپ با نتانیاهو و همسرشآسوشیتدپرس

بنیامین نتانیاهو در مقایسه با جو بایدن، روابط گرم تری با دونالد ترامپ داشت. او با دولت بایدن بر سر مسائل مختلفی از جمله نگرانی در مورد تلفات غیرنظامیان در غزه و سرعت تحویل تسلیحات آمریکا به اسرائیل اختلاف‌هایی داشت.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا، اظهارات کامالا هریس، معاون رئیس جمهوری کنونی آمریکا درباره جنگ اسرائیل و حماس را «موهن» خواند.

آگهی

 

هنگامی که خبرنگاران از آقای نتانیاهو پرسیدند که آیا سفر وی به آمریکا پیشرفتی داشته است، نتانیاهو پاسخ داد: «امیدوارم اینطور باشد.»

در حالی که نتانیاهو در داخل آمریکا به مقاومت در برابر توافق آتش‌بس، آن هم به دلیل جلوگیری از سقوط احتمالی دولت دست‌راستی خود متهم است، او روز جمعه گفت که «مطمئناً مشتاق است که یک توافق داشته باشد. روی آن کار می‌کنند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کتاب خاطرات ملانیا ترامپ، بانوی اول سابق آمریکا با قیمت ۱۵۰ دلار به بازار می‌آید

ژنرال ارشد آمریکایی: ایالات متحده در جریان جزئیات طرح اسرائیل برای فردای پس از جنگ غزه نیست

وعده ترامپ: کمیسیون بهره‌وری دولتی با ریاست ایلان ماسک تشکیل می‌دهم