دلخوری کنته از ماکرون؛ ایتالیا فرانسه را به ریاکاری متهم کرد

جوزپه کنته، نخست وزیر ایتالیا
جوزپه کنته، نخست وزیر ایتالیا Copyright عکس: رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تنش سیاسی میان فرانسه و ایتالیا به بهانه کشتی سرگردان ۶۲۹ مهاجر آفریقایی بالا گرفت.

آگهی

جوزپه کنته، نخست وزیر ایتالیا، فرانسه را به ریاکاری در قبال مهاجران خارجی متهم کرد.

پس از آن که امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه، دولت ایتالیا را به خاطر امتناع از پذیرش پناهجویان سرگردان در دریای مدیترانه سرزنش کرد، نخست وزیر این کشور نیز در واکنشی تند گفت: «ایتالیا نمی‌تواند از کشورهایی که به مهاجران پشت می‌کنند، درس ریاکاری بیاموزد.»

پیشتر بنجامین گریوو، سخنگوی دولت فرانسه به نقل از آقای ماکرون در جلسه دولت فرانسه گفته بود: «رفتار دولت ایتالیا در قبال پناهجویانی که در شرایط بغرنج انسانی قرار دارند، نشان دهنده بدبینی و بی‌مسئولیتی است.»

رئیس جمهوری فرانسه تاکید کرده بود که مطابق قوانین بین المللی ایتالیا نباید از پذیرش سرنشینان کشتی «آکواریوس» امتناع می‌کرد.

همچنین گابریل آتال، سخنگوی حزب آقای ماکرون نیز رفتار دولت ایتالیا را تهوع آور توصیف کرده بود.

دولت ایتالیا روز یکشنبه بنادر خود را به روی کشتی «آکواریوس» حامل ۶۲۹ مهاجرِ نجات داده شده از امواج مدیترانه بست. رم اعلام کرد که از این به بعد کشور مالت باید به جای ایتالیا پذیرای مهاجران باشد. اما دولت مالت نیز از پذیرش این کشتی امتناع کرد.

بدین ترتیب این ۶۲۹ مهاجر که توسط پزشکان بدون مرز و در جریان چندین عملیات نجات از غرق شدن در دریای مدیترانه نجات یافته بودند، همچنان در این دریا سرگردان مانده‌اند.

بیشتر بخوانید:اسپانیا به کشتی حامل ۶۲۹ پناهجوی آفریقایی اجازه پهلوگیری می دهد

هر چند اسپانیا روز دوشنبه اعلام کرد که حاضر به پذیرش این کشتی است ولی کمبود ذخیره‌غذایی و مسائل سلامتی مسافران آن تاکنون اجازه این سفر را به آن نداده است. سازمان پزشکان بدون مرز هم اعلام کرده است که سفر چهار روزه این کشتی به سمت اسپانیا در شرایط فعلی برای مسافران آن بسیار پرخطر است.

عکس: رویترز
تولد اولین نوزاد ۹ سرنشین باردار کشتی آکواریوسعکس: رویترز

ماتئو سالوینی، وزیر کشور ایتالیا در خصوص هدف ایتالیا از عدم پذیرش کشتی «آکواریوس» گفت که ما باید به سایر کشورهای اروپایی فشار بیاوریم تا آنها نیز تعهد خود را در برابر مهاجران خارجی ایفاء کنند.

ایتالیا طی پنج سال گذشته پذیرای بیش از ۶۴۰ هزار مهاجرعمدتا آفریقایی بوده که در پی رد درخواست پناهندگی آنها از سوی سایر کشورهای اروپایی، تحمیل هزینه‌های اقامت آنها بر دولت این کشور، زمینه را برای رشد احساسات ضدمهاجران فراهم کرده است.

تحت تاثیر همین شرایط حزب راست افراطی آقای سالوینی در انتخابات عمومی ماه مارس ایتالیا بهترین نتیجه را کسب کرد، حزبی که با شعار اخراج مهاجران وارد کارزار انتخابات شده بود. با همین پشتوانه او توانست در پی ائتلاف با حرب پنج ستاره بر کرسی وزارت کشور ایتالیا تکیه بزند.

رفتار اخیر ایتالیا در قبال کشتی سرگردان ۶۲۹ مهاجر در آبهای مدیترانه حامیانی نیز در اروپا پیدا کرده است. به طوری که ویکتور اوربان، نخست وزیر دست راستی مجارستان که رابطه دوستانه خوبی هم با آقای سالوینی دارد، ضمن تایید رفتار ایتالیا گفته است: «سال‌ها ناتوانی در محافظت از مرزهای دریایی بسیار مایوس کننده بود اما انگار قدرت بار دیگر به ایتالیا بازگشته است.»

بیشتر بخوانید:ایتالیا پناهجویان کشتی آکواریوس را روانه اسپانیا می‌کند

در حالی که ایتالیا سرگرم تدارک برای انتقال ۶۲۹ مهاجر سرگردان به اسپانیاست گارد ساحلی این کشور خبر می‌دهد که روز چهارشنبه یک کشتی حامل ۹۳۷ مهاجر آفریقایی که از سواحل لیبی حرکت کرده است به سواحل سیسیل ایتالیا خواهد رسید.

بر همین اساس دانیلو تونینلی، وزیر حمل و نقل ایتالیا گفت که در چنین شرایطی که ما قرار داریم، هیچ کس حق ندارد ایتالیا را متهم به اقدام ضدانسانی کند.

پیشتر سخنگوی کمیسیون اروپا و فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در مدیترانه مرکزی نیز از رفتار ایتالیا در قبال مهاجران آفریقایی سرگردان در دریای مدیترانه انتقاد کرده بودند.

در نهایت دولت ایتالیا اعلام کرد که فورا به کشتی سازمان پزشکان بدون مرز که حامل بیش از ۶۰۰ پناهجو است غذا خواهد رساند و سپس مسافران آن را به دو کشتی ایتالیایی منتقل می‌کند تا به سوی بندر والنسیا در اسپانیا بروند با این وجود سازمان پزشکان بدون مرز همچنان اصرار دارند که این سفر طولانی برای مهاجرانی که از جنوب صحرای آفریقا تا به اینجا رسیده‌اند، بسیار خطرناک است.

آگهی

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ماکرون: به ایتالیایی‌ها توهین نکردم

زنان فقیر نیمی از مهاجران در جستجوی کار و زندگی بهتر را تشکیل می دهند

تخلیه دو مرکز دیگر تجمع مهاجران در پاریس