نخست وزیر عراق: آتش‌سوزی انبار صندوق‌های رای توطئه است

نخست وزیر عراق: آتش‌سوزی انبار صندوق‌های رای توطئه است
نگارش از Ilia Nick
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

حیدر عباری روز پنجشنبه اعلام کرده بود بازرسی‌های دولت نشان می‌دهد که در انتخابات اخیر تخلفات گسترده صورت گرفته است.

آگهی

حیدر عبادی، نخست‌وزیر عراق آتش‌سوزی در انبار صندوق‌های رأی در این کشور را «توطئه‌ای» علیه دموکراسی در عراق خواند.

آقای عبادی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «سوزاندن مخازن رأی توطئه‌ای است برای آسیب زدن به ملت و دموکراسی آن. ما تمام اقدامات لازم را انجام خواهیم داد و با مشتی آهنین به آنان که امنیت این ملت و شهروندان آن را تضعیف می‌کنند پاسخ می‌دهیم.»

به تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

نخست‌وزیر عراق افزود کارشناسان بررسی این موضوع را آغاز کرده و گزارش مفصلی در این باره ارائه خواهند کرد.

از سوی دیگر سخنگوی وزارت کشور عراق اعلام کرد آتش به یکی از چهار مخزن نگهداری آرا سرایت کرده و صندوق‌های رأی موجود در این مخزن بلافاصله به مکان دیگری منتقل شده است. گرچه مقداری از مدارک و تجهیزات الکترونیکی موجود در این انبار آتش گرفته است اما قاسم الاعرجی وزیر کشور عراق نیز گفت:‌ «حتی یک صندوق رأی نیز نسوخته است.»

ریاض البردان، رئیس شورای انتخابات عراق در انبار رأی نزدیک محل آتش‌سوزی. عکس از رویترز

این آتش‌سوزی در محل وزارت تجارت عراق رخ داده که کمسیون مستقل انتخابات عراق صندوق‌های رای منطقه الرصافه بغداد را در آن نگهداری می‌کرد. نیمی از صندوق‌های رأی بغداد در این محل نگهداری می‌شد.

حیدر عبادی، نخست وزیر عراق روز پنجشنبه اعلام کرده بود بازرسی‌های دولت نشان می‌دهد در انتخابات اخیر تخلفات گسترده صورت گرفته است و شورای مستقل برگزاری انتخابات را مسئول آن دانسته بود.

روز جمعه مجلس عراق به بازشماری دستی کل آرا رأی داد. شورای برگزاری انتخابات از ماشین‌های شمارش آرا استفاده کرده بود. همچنین به موجب این قانون چند قاضی جای هیأت مدیره این شورا را خواهند گرفت.

به گزارش خبرگزاری رویترز بازشماری آرا ممکن است به تضعیف جایگاه مقتدی صدر بیانجامد که حزب تحت حمایت او موسوم به ساعرون در انتخابات اخیر اکثریت کرسی‌های پارلمان این کشور را از آن خود کردند. انتخابات عراق که پیش از این نیز تردیدهایی در مورد نتایج آن ابراز شده بود با آتش‌سوزی اخیر با چالش‌هایی بیشتر روبرو شده است.

**بیشتر بخوانید: **

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ائتلاف‌های تازه، یارگیری‌های جدید؛ گره کور تشکیل دولت عراق باز می‌شود؟

با تصمیم پارلمان عراق، آرای انتخابات به صورت دستی بازشماری می‌شود

آیا انتخابات عراق این کشور را وارد بحران سیاسی می‌کند؟