ایتالیا بنادر خود را به روی مهاجران بست

Migrants
Migrants Copyright REUTERS/Jon Nazca
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رم اعلام کرد که از این به بعد کشور مالت باید به جای ایتالیا، پذیرای مهاجران نجات یافته از دریا باشد.

آگهی

دولت ایتالیا روز یکشنبه بنادر خود را به روی کشتی «Aquarius» حامل ۶۲۹ مهاجرِ نجات داده شده از امواج مدیترانه بست؛ رم اعلام کرد که از این به بعد کشور مالت باید به جای ایتالیا پذیرای مهاجران باشد.

دولت مالت این درخواست ایتالیا را رد کرد. والتا اظهار داشت که بر اساس قوانین بین‌الملل، بنادر مالت نزدیکترین بنادرِ امن به محل نجات مهاجران محسوب نمی‌شوند. زیرا محل نجات این مهاجران، مکانی در آبهای تحت کنترل لیبی بوده است یعنی مکانی که به تونس و همچنین جزیره لامپدوزای ایتالیا نزدیکتر بوده است تا به مالت.

این دومین بار در سه روز گذشته است که مالت درخواست ایتالیا مبنی بر پذیرش مهاجرانِ نجات داده شده از دریای مدیترانه را رد می‌کند.

پیش از این در روز جمعه، دولت مالت از پذیرش یک کشتی حامل ۱۸۰ مهاجر نجات یافته از آبهای مدیترانه سر باز زد و به این ترتیب این مهاجران درنهایت به جزیرۀ سیسیل ایتالیا منتقل شدند.

در واکنش به دومین پاسخ منفی مالت، ماتئو سالوینی وزیر کشور جدید ایتالیا و رهبر حزب راست افراطی «لیگا»، با تاکید بر بسته شدن بنادر این کشور به روی مهاجران، هشدار داد که مالت نمی‌تواند برای همیشه از پذیرفتن مهاجران سر باز بزند.

REUTERS/Jon Nazca

دولت مالت در بیانیه‌ای اعلام کرده است که این کشور «تابع قوانین است و در این موضوع نه صلاحیت لازم را دارد و نه قدرت هماهنگی.»

بنا بر گزارش سازمان غیردولتی پزشکان بدون مرز، این ۶۲۹ مهاجر در یک شب بسیار شلوغ و پس از اجرای شش عملیات نجات جداگانه، از امواج مدیترانه نجات داده شده‌اند و در میان آنها ۱۲۳ مهاجر زیر سن قانونی و بدون همراه، ۱۱ کودک و ۷ زن باردار دیده می‌شوند. بیشتر این مهاجران توسط نیروی دریایی ایتالیا نجات یافته‌اند.

طی پنج سال گذشته بیش از ۶۰۰ هزار مهاجر از آفریقا با قایق خود را به ایتالیا رسانده و از آنجا رهسپار اروپای غربی شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بحران پناهجویان؛ ایتالیا مالت را به اقدام قانونی تهدید کرد

وزیر کشور ایتالیا خطاب به پناهجویان: آماده بستن چمدان‌هایتان باشید

کوههای مرز ایتالیا و فرانسه، گذرگاه مرگ پناهجویان؟