محرومیت نیمی از کودکان افغانستان از تحصیل به دلیل افزایش حملات گروه‌های تندرو

محرومیت نیمی از کودکان افغانستان از تحصیل به دلیل افزایش حملات گروه‌های تندرو
Copyright U.S. AIR FORCES IN EUROPE & AIR FORCES AFRICA
Copyright U.S. AIR FORCES IN EUROPE & AIR FORCES AFRICA
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

به گزارش گروه‌های یاری‌رسان در افغانستان، در استان‌هایی با بالاترین میزان فعالیت گروه‌هایی نظیر طالبان و داعش، بیش از ۸۵ درصد دختران از تحصیل محروم شده‌اند.

آگهی

نیمی از کودکان افغانستان به دلیل افزایش خشونت‌های گروه‌های تندرو و همچنین معضلاتی چون فقر، ازدواج کودکان و تبعیض جنسیتی علیه دختران از تحصیل در مدارس محروم هستند. بر اساس آخرین گزارش یونیسف، این رقم برای اولین‌بار از سال ۲۰۰۲ تا کنون با افزایش روبرو شده است.

به گزارش صندوق کودکان ملل متحد ( یونیسف)، بالا گرفتن خشونت‌ها در افغانستان به تعطیلی بسیاری از مدارس انجامیده و دستاوردهای محدود سال‌های اخیر در زمینه آموزش کودکان را تحت تاثیر قرار داده است.

میر ویس بلخی، وزیر معارف افغانستان با اعلام نتایج تحقیقات یونیسف و نمایندگی ایالات متحده برای توسعه بین‌المللی که حدود ۴۴ درصد کودکان یعنی ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار کودک ۷ تا هفده ساله در این کشور از تحصیل محروم هستند.

طالبان که برای از میان برداشتن دولت تحت حمایت آمریکا در افغانستان و بازگرداندن حکومت اسلامی تلاش می‌کند، به شدت با آموزش و تحصیل دختران در مدارس مخالف است. علاوه بر این در سال‌های اخیر، تهدیدات گروه داعش در این کشور نیز باعث بسته‌شدن بسیاری از مدارس شده است.

عکس از وبسایت وزارت خارجه آمریکا
در استان‌هایی که بالاترین میزان فعالیت گروه‌هایی تندرو را دارند، بیش از ۸۵ درصد دختران به مدرسه نمی‌روندعکس از وبسایت وزارت خارجه آمریکا

وزیر معارف افغانستان با تاکید بر اینکه «آموزش کودکان مهمترین عامل پیشرفت در جوامع و کلید مبارزه با جنگ، فقر و بیکاری است» بدون اشاره به گروه‌های تندروی اسلامی می‌گوید که «دلایل زیادی برای به مدرسه نرفتن کودکان وجود دارد.»

به گزارش گروه‌های یاری‌رسان در افغانستان، در استان‌هایی با بالاترین میزان فعالیت گروه‌هایی نظیر طالبان و داعش بیش از ۸۵ درصد دختران از تحصیل محروم شده‌اند.

در ماه آوریل سال جاری حملات انتحاری دو مدرسه توسط ستیزه‌جویان باعث شد تا صدها مدرسه خصوصی فعالیت خود را متوقف کند.

یکی از اعضای گروه تحقیق یونیسف معتقد است که در مدرسه نبودن کودکان، آنها را بیشتر در معرض خطر سوءاستفاده و بهره‌برداری توسط گروه‌های افراطی (سرباز کودک) قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

یخبندان در کمین ۳۰۰ هزار کودک افغان؛ «شب‌ها خنک است، صبح‌ها خنک است، چوب نداریم»

هر ۵ ثانیه یک کودک زیر ۱۵ سال جان می‌سپارد

اشرف غنی از فتوای علمای مذهبی علیه حمله انتحاری حمایت کرد