هشدار گروه بحران: ریاض نباید عراق را به میدان نبرد با تهران تبدیل کند

هشدار گروه بحران: ریاض نباید عراق را به میدان نبرد با تهران تبدیل کند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مرکز بین‌المللی گروه بحران(ICG) در تحلیلی می گوید عربستان سعودی باید از تبدیل عراق به «میدان جدید نبرد در جنگ سردش» علیه تهران، اجتناب کند و از شرایط عراق برای کاهش تنش‌های متقابل با ایران استفاده کند.

آگهی

وضعیت عراق بعد از انتخابات پارلمانی این کشور موضوع تحلیل‌های سیاسی گوناگونی بوده است. پرسش اصلی این است که عربستان سعودی و ایران بعد از انتخابات اخیر چه سیاستی را در عراق پیش خواهند گرفت، آیا آنها عراق را تبدیل به میدان نبردی نیابتی می کنند یا انتخابات به تثبیت اوضاع سیاسی این کشور کمک خواهد کرد؟

مرکز بین‌المللی گروه بحران (ICG) در تحلیلی می‌گوید عربستان سعودی باید از تبدیل عراق به «میدان جدید نبرد در جنگ سردش» علیه تهران اجتناب کند و از شرایط عراق برای کاهش تنش‌ با ایران استفاده کند.

عراق کشوری که بین دو قدرت منطقه‌ای رقیب در خاورمیانه واقع شده است می تواند بعد از انتخابات پارلمانی که به پیروزی حامیان مقتدی صدر انجامید، نوعی بازسازی سیاسی را تجربه کند.

مقتدی صدر رهبر شیعه و ملی گرا که در ماه‌های اخیر انتقاداتی را به ایران مطرح کرده است و سال گذشته از ریاض دیدار کرد.

با این حال در انتخابات عراق فهرستی از مبارزان قدیمی که مورد حمایت ایران است توانست جایگاه دوم را کسب کند. مهمترین ترس در جامعه کنونی عراق این است که این کشور به میدان نبردی بین عربستان سعودی و ایران تبدیل شود، دو کشوری که اکنون در یمن و سوریه نیز رقیب یکدیگر به حساب می آیند.

روابط بین عراق و عربستان سعودی از سال گذشته و بدنبال ملاقات نمایندگان دو کشور گرمتر شده است. دو کشور بعد از ۲۷ سال یک پست مرزی را بازگشایی کردند و پروازهای تجاری بین دو کشور برقرار شد. همچنین در ماه مارس گذشته پادشاه عربستان به مقامات عراقی وعده ساختن یک استادیوم ورزشی ۱۰۰ هزار نفری را داد.

مرکز بین‌المللی گروه بحران به عربستان سعودی و ایران پیشنهاد کرده است که با هدف بازسازی کشور، دولت عراق را تقویت کنند. ایجاد شغل و تجارت و همچنین تقویت روابط بین گروه‌های قومی و مذهبی از جمله پیشنهادهای این مرکز بین المللی است.

این مرکز بین المللی پیشنهاد کرده است که ریاض باید تهمیداتی را پیش بگیرد که مذهب شیعه رسما و آشکارا از سوی عربستان سعودی بعنوان شاخه‌ای از اسلام به رسمیت شناخته شود و گرایش‌های ضد شیعه‌ای که در عربستان هستند را به حاشیه براند.

این مرکز همچنین در گزارش خود به ایران توصیه کرده است که عراق را در تلاش برای تنوع دادن به همکاری‌ها و اتحاد منطقه‌ای با دیگر کشورها تشویق کند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تشدید اعتراضات در عراق، تیراندازی‌ هوایی نظامیان و توقف پرواز هواپیماها

با تصمیم پارلمان عراق، آرای انتخابات به صورت دستی بازشماری می‌شود

انتشار گزارش هایی از مذاکرات قاسم سلیمانی با سیاستمداران عراقی در بغداد