حزب اصلی مخالف دولت مقدونیه مخالف تغییر نام این کشور

 حزب اصلی مخالف دولت مقدونیه مخالف تغییر نام این کشور
نگارش از Euronews با استفاده از  رویترز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مقدونیه بخشی از یوگوسلاوی سابق است که در سال ۱۹۹۱ اعلام استقلال کرد. یونان معتقد است که نام این کشور مدعی مالکیت ارضی بر مقدونیه یونان، یکی از استان‌های شمالی این کشور است.

آگهی

حزب اصلی مخالف دولت مقدونیه روز یکشنبه ۲۰ مه/۳۰ اردیبهشت اعلام کرد که مخالف تغییر نام کشور به «جمهوری مقدونیه ایلیندسکا» است. این اعلام مخالفت، چشم‌انداز حل و فصل اختلاف چند ده‌ساله با یونان را مخدوش می‌کند.

مقدونیه بخشی از یوگوسلاوی سابق است که در سال ۱۹۹۱ اعلام استقلال کرد. یونان معتقد است که نام این کشور مدعی مالکیت ارضی بر مقدونیه یونان، یکی از استان‌های شمالی این کشور است.

زوران زائِو، نخست وزیر مقدونیه و همتای یونانی‌اش آلکسیس سیپراس، هفته گذشته در حاشیه نشست بالکان غربی-اتحادیه اروپا، بر سر تغییر نام این کشور بحث و هم‌اندیشی کردند. اما زائو برای تغییر نام احتیاج به حمایت حزب مخالف دولت مقدونیه، VMRO-DPNE، دارد.

سیپراس نیز تلاش می‌کند تا حمایت سیاسی لازم را در یونان در جهت تغییر نام کشور مقدونیه جلب کند.

رویترز
تابلو: به مقدونیه خوش آمدیدرویترز

ائتلاف زائو باید بیش از دو سوم از ۱۲۰ کرسی پارلمان را به خود اختصاص دهد تا بتواند تغییر در قانون اساسی ایجاد کند.

رهبر حزب VMRO-DPNE، هریستیان میکوسکی بعد از دیدار با نخست وزیر در روز یکشنبه ۲۰ مه به طور صریح اعلام کرد که مخالف تغییر نام کشور «جمهوری مقدونیه ایلیندسکا» است.

برای شهروندان مقدونیه، ایلیندسکا یا روز دوم اوت، تاریخی سمبلیک است. در سال ۱۹۰۳ در چنین روزی اهالی مقدونیه آن زمان علیه ترکیه عثمانی شورش کردند. در سال ۱۹۴۴ نیز در چنین روزی، پایه‌های استقلال مقدونیه از یوگسلاوی سابق گذاشته شد.

Diego Delso
پل پیدرا در اسکوپیه پایتخت مقدونیهDiego Delso

در آتن نیز رهبران اپوزیسیون این کشور و همچنین رییس جمهور آن، در نشستی با حضور سیپراس نام " مقدونیه ایلیندسکا" را غیرقابل قبول دانستند زیرا به گفته دیمیتریس کوتسومباس، رهبر حزب کمونیست یونان این نام نه جغرافیایی است و نه تاریخی و با توافقی که در مذاکرات دو دهه‌ای با میانجی‌گری سازمان ملل صورت گرفته، تضاد دارد

هر دو کشور یونان و مقدونیه از سوی اتحادیه اروپا تحت فشارند تا راه‌حلی برای خروج از این بن‌بست بیابند. کشورهای غربی عضویت کشورهای این منطقه را به اتحادیه اروپا و ناتو، راه‌حلی برای پایان دادن به بی‌ثباتی ۲۰ ساله ناشی از جنگ‌های دهه نود می‌دانند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رئیس جمهوری مقدونیه: توافق با یونان برای تغییر نام کشورم را امضا نمی‌کنم

سرویس امنیتی لهستان با همکاری کشور چک یک شبکه جاسوسی روسیه را منهدم کرد

روسیه پس از دو سال بار دیگر با «بمب‌های هوایی» به خارکیف حمله کرد