اعتراض در جشنوارۀ فیلم کن به خشونت سربازان اسرائیلی علیه فلسطینیان

اعتراض در جشنوارۀ فیلم کن به خشونت سربازان اسرائیلی علیه فلسطینیان
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

امسال برای اولین بار در جشنواره بین‌المللی کن، غرفه‌ای نیز برای فلسطینی‌ها در نظر گرفته شد.

آگهی

موج محکومیتهای گسترده به اعمال خشونت سربازان اسرائیلی علیه فلسطینیانِ معترض در نوار غزه، جشنواره فیلم کن فرانسه را نیز تحت تاثیر قرار داد.

در جریان برگزاری مراسم فرش قرمز هفتاد و یکمین دوره برگزاری این جشنواره بین‌المللی، منال عیسی بازیگر فرانسوی-لبنانی دست‌نوشته‌ای را مقابل جمعیت عظیم خبرنگاران بالای سر برد که روی آن نوشته شده بود: «حمله به غزه را متوقف کنید».

بنیسیو دل تورو، بازیگر پرتغالی-اسپانیایی هالیوود نیز روز سه‌شنبه در تجمعی شرکت کرد که در اعتراض به کشتار فلسطینیان توسط ارتش اسرائیل، مقابل غرفه فلسطینی‌ها در جشنواره کن برگزار شده بود. در این تجمع یک دقیقه سکوت نیز به یاد قربانیان برگزار شد.

از سال ۱۹۷۸ میلادی تا کنون ۱۸ فیلم فلسطینی به جشنواره کن راه یافته است با این وجود تا کنون هیچگاه غرفه و جایگاهی رسمی برای فیلم‌سازان فلسطینی در بازار فیلم جشنواره کن درنظر گرفته نشده بود. اما امسال و برای اولین بار فلسطینی‌ها نماینده‌ای رسمی در این جشنواره داشتند، غرفه‌ای به آنها اختصاص یافت و پرچم فلسطین برافراشته شد.

می عوده، تهیه کننده و کارگردان فلسطینی حاضر در کن می‌گوید: «این واقعا تاثر برانگیز است که در حالی که کودکان و خانواده‌ها از حملات اسرائیل در رنجند، ما اینجا در کنار فیلم‌ها و فیلم‌سازان باشیم و دربارۀ برنامه‌هایمان در آینده‌ صحبت کنیم.»

طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه، کشته شدن دست‌کم ۶۰ فلسطینی در کنار حصارهای امنیتی نوار غزه که شماری از آنها کودک و نوجوان بودند، خشم افکار عمومی بین‌المللی را برانگیخت. سربازان اسرائیلی برای مقابله با فلسطینیانی که به گشایش سفارت آمریکا در بیت‌المقدس اعتراض داشتند، از گلوله‌های جنگی، گاز اشک‌آور و دیگر ابزار سرکوب استفاده کردند.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چیدمان ۴۵۰۰ جفت کفش به یاد کشته‌شدگان فلسطینی در مقر اتحادیه اروپا

آلبوم عکس از شب آخر جشنواره کن ۲۰۲۳؛ از فرش قرمز اختتامیه تا اهدای جوایز

نام‌های بزرگ در جشنواره کن؛ کدام فیلم‌ها بخت بیشتری برای کسب نخل طلا دارند؟