دیدارهای کری و ظریف؛ وزیر خارجه پیشین آمریکا در تلاش برای نجات برجام

دیدارهای کری و ظریف؛ وزیر خارجه پیشین آمریکا در تلاش برای نجات برجام
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«جان کری با استفاده از لیست ارتباطاتی که در زمان وزارت با سیاستمداران بلندپایه جهانی داشته است تلاش دارد جبهه ای را برای اعمال فشار بر دونالد ترامپ ایجاد کند تا توافق هسته ای با ایران به حیاتش ادامه دهد.»

آگهی

خبر ملاقات جان کری، وزیر خارجه دولت باراک اوباما با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در رسانه ها، به گمانه زنی های چندی درباره تلاش جان کری برای نجات برجام دامن زده است.

بوستون گلوب نوشته است که کری و ظریف در دو ماه گذشته دو بار با یکدیگر ملاقات داشته‌اند.

رسانه های آمریکایی می گویند آقای کری که از معماران توافق هسته ای با ایران در سال ۲۰۱۵ بوده در تلاش است از مهارتش برای نجات برجام استفاده کند. معاهده ای که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا درصدد به شکست کشاندن آن است.

بوستون گلوب نوشته است که جان کری با استفاده از لیست ارتباطاتی که در زمان وزارتش با سیاستمداران بلندپایه جهان داشته است تلاش دارد جبهه ای را برای اعمال فشار بر دونالد ترامپ ایجاد کند تا توافق هسته ای با ایران به حیاتش ادامه دهد.

وزیر خارجه پیشین آمریکا همچنین لابی گسترده ای با دیپلمات‌های کشورهای اروپایی درباره این موضوع آغاز کرده است. او بطور شخصی با رئیس جمهوری آلمان دیدار کرده و همچنین گفتگویی تلفنی با فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا داشته است.

جان کری همچنین در پاریس و نیویورک با امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه دیدار کرده و درباره جزئیات تحریم ها و تهدیدات هسته ای منطقه ای با وی گفتگو کرده است.

تلاش‌های وزیر خارجه پیشین آمریکا اقدامی نادر در دیپلماسی به شمار می‌شود. آقای معتقد است که ادامه برجام برای ثبات خاورمیانه و عدم گسترش تسلیحات هسته ای در جهان ضروری است.

میکائیل او هانلون، متخصص سیاست خارجی درباره تحرکات دیپلماتیک جان کردی به بوستون گلوب گفته است: «کار غیر معمولی است که وزیر خارجه سابق به این شکل بعنوان یک دپیلمات و مذاکره کننده نیمه رسمی درگیر سیاست خارجی شود.»

جان کری حاضر نشده است درباره فعالیت های کنونی خود در ارتباط با برجام با خبرنگاران مصاحبه کند زیرا فعالیت هایی که او می کند ممکن است باعث تحریک بیشتر دونالد ترامپ برای خروج از برجام شود.

با این حال دموکرات های کنگره تا کنون نسبتا ساکت بوده اند و همه آنها با دیدگاه جان کری که برجام برای جلوگیری از گسترش رقابت های هسته ای امری اساسی است، هم نظر نیستند. جان کری در هفته های اخیر تلاش کرده است که حمایت کنگره را بدست آورد. او دهها تلفن به نمایندگاه کنگره زده است و با پل رایان رئیس مجلس نمایندگان از حزب جمهوریخواه دیدار کرده است.

بوستون گلوب نوشته است که جان کری فعالیت هایش را هماهنگ با گروهی از مشاورانی که در زمان وزارتش با او کار می کرده اند پیش می برد. این گروه مشورتی شامل کسانی چون وندی شرمن، جان فینر و جین پساکی است.

ادعا شده است که این گروه بطور هماهنگ در دفاع از برجام ۱۰۰ مقاله، ۳۴ برنامه تلویزیونی و رادیویی و ۳۷ متن تحلیلی را منتشر کرده اند. آنها در پاسخ به انتقادات به توافق هسته ای با ایران فکت چک هایی (واقعیت سنج) را آماده و به ۴ هزار تصمیم گیر سیاسی و متخصص سیاست خارجی در جهان ایمیل کرده اند.

به گفته یک فرد درگیر در این تلاش ها، این گروه با آگاهی از اینکه صدای دموکراتهای آمریکا، پرنفوذترین صدا در موضوع ایران نیست، روی اروپایی ها، اسرائیلی ها و کارشناسان غیر حزبی تمرکز کرد. آنها یکی از نشانه های موفقیت شان را انتشار نامه ۲۶ مقام بلند پایه پیشین امنیتی و نظامی اسرائیل می دانند که از آمریکا خواستند در توافق برجام بماند.

شنبه آینده ۱۲ ماه مه، روزی است که دونالد ترامپ تصمیمش را برای ماندن یا ترک برجام اعلام خواهد کرد و مشخص نیست که تلاش های دییلماتیک برای راضی کردن دونالد ترامپ تا چه اندازه بر روی تصمیم او اثر خواهد داشت.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

روحانی: اگر اروپا مسئولیت آمریکا را قبول کند در برجام می‌مانیم، وگرنه راه خود را می‌رویم

جان کری از سمت خود در دولت بایدن کناره‌گیری می‌کند؛ دلایل وزیرخارجه آمریکا در زمان توافق برجام چیست؟

ویکتوریا نولاند، جانشین موقت وندی شرمن کیست و موضعش در قبال ایران و برجام چیست؟