رضا پهلوی: پیکر پیدا شده به احتمال قوی متعلق به رضا شاه است

رضا پهلوی: پیکر پیدا شده به احتمال قوی متعلق به رضا شاه است
نگارش از Ilia Nick
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

فرزند شاه سابق ایران از «حکومت کنونی و مقامات مسئول» خواست امکان دسترسی «پزشکان و کارشناسان علمی مورد اعتماد خانواده» به پیکر را فراهم کنند.

آگهی

رضا پهلوی، فرزند آخرین پادشاه ایران روز سه شنبه با انتشار پیامی در حساب توییتر خود اعلام کرد که مومیایی پیدا شده در شهر ری «به احتمال بسیار قوی به رضا شاه تعلق دارد.» 

وی در این پیام تاکید کرد که پیکر رضا شاه هرگز «از آرامگاهش در شهر ری» خارج نشد. آقای پهلوی در بخش دیگری از پیام خود پیدا شدن مومیایی رضا شاه را «موضوعی با ابعاد ملی و تاریخی» دانست و از مردم ایران خواست تا «از طریق شبکه‌های اجتماعی و برگزاری اجتماعات مسالمت آمیز یاد و نامش را گرامی بدارند.»

فرزند شاه سابق ایران از «حکومت کنونی و مقامات مسئول» خواست امکان دسترسی «پزشکان و کارشناسان علمی مورد اعتماد خانواده» به پیکر را فراهم کنند. 

نخستین واکنش رضا پهلوی، نوه رضا شاه

رضا پهلوی در حساب توییتر خود نوشت: «اخبار مربوط به پیدا شدن پیکر مومیایی‌شده رضاشاه در شاه‌عبدالعظیم را از نزدیک دنبال می‌کنم. فعلا در حال بررسی موضوع هستیم و در انتظار مشخص شدن واقعیت امر در روزهای آینده می‌مانیم. در عین حال به مقامات مسئول، نسبت به هرگونه پنهان‌کاری و عدم شفافیت در این خصوص هشدار می‌دهم.»

واکنش‌های مختلف

از سوی دیگر یک عضو انجمن ری‌شناسی روز سه شنبه گفت: «اگر جنازه کشف شده مومیایی باشد صد در صد مربوط به پهلوی اول است.»

احمد ابوحمزه، ری‌شناس در گفتگو با نشریه شهروند گفت: «در منطقه‌ای که عملیات در آن انجام می‌شد، جنازه دیگری دفن نبوده است. در منابعی که من به آن رجوع کرده‌ام گفته شده در آن نقطه فرد دیگری به شکل مومیایی دفن نشده. بنابراین اگر این جنازه کشف شده مومیایی باشد، صددرصد مربوط به پهلوی اول است. به‌خصوص که آن‌جا هیچ‌وقت محل تدفین مومیایی نبوده است.»

وی افزود: «من حدس می‌زنم مردم، با توجه به شور انقلابی آن زمان، فقط مقبره را تخریب کردند و دنبال جنازه نگشتند، پس اگر جنازه تاریخی باشد، مربوط به پهلوی اول است.»

خبرگزاری های دست راستی ایران چه می‌گویند؟

خبرگزاری‌های فارس و تسنیم می‌گویند این مومیایی نمی‌تواند جسد رضا شاه باشد. خبرگزاری تسنیم مدعی شده است که روشی که در مومیایی جسد رضا شاه به کار رفته روش امروزی بوده و با مومیایی به سبک مصر باستان تفاوت داشته است.

این روزنامه نوشت: «نگاهی به عکس جنازه، که شبیه به مومیایی‌های مصر باستان بازسازی شده، به سادگی این شیادی را عیان می‌کند. در کنار عکس این مومیایی عکس جنازه رضا شاه نیز وجود دارد که نشان می‌دهد او را به سبک مصر باستان مومیایی‌ نکرده‌اند.»

عکسی که جنازه رضا شاه را با مومیایی کشف شده در شهر ری مقایسه می‌کند

پزشکی قانونی: آزمایش دی‌ان‌ای می‌تواند جسد را شناسایی کند

دکتر احمد شجاعی،‌ رئیس سازمان پزشکی قانونی ایران

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور توضیحاتی را در خصوص نحوه شناسایی اجساد مومیایی شده از سوی پزشکی قانونی ارائه کرد.

در واکنشی دیگر، احمد شجاعی، رئیس سازمان پزشکی قانونی ایران از احتمال انجام آزمایش دی‌ان‌ای روی جسد سخن گفت.

آقای شجاعی در گفتگو با خبرگزاری ایسنا گفت:‌ «احتمال شناسایی اجساد مومیایی شده از سوی پزشکی قانونی وجود دارد اما امکان آن ۱۰۰ درصد نیست.»

وی با بیان اینکه فرآیند مومیایی کردن، بافت بدن را به طور کلی تغییر می‌دهد، یادآوری کرد: «همین امر سبب پیچیدگی‌هایی در فرآیند تشخیص مومیایی بودن یک جسد می‌شود.»

به گفته آقای شجاعی از طریق انجام آزمایش دی‌ان‌ای روی بستگان جسد مومیایی شده نیز می‌توان فرآیند تشخیص هویت را سریعتر انجام داد.

شاهدان محلی چه می‌گویند؟

یکی از کارمندان اسبق تولیت آستان عبدالعظیم که در روز خاک‌سپاری رضاشاه حضور داشته به وبسایت روزآروز گفت: «برای دفن رضاشاه، جسد او را داخل محفظه‌ای بتنی گذاشته بودند. اما با اعتراض روحانیان مبنی براین‌که این روش با شرع مطابقت ندارد، رفتند و خاک آوردند و کف محفظه بتنی ریختند. سپس در عمق بسیار زیاد و به فاصله‌ای اندکی از هشت‌ضلعی مقبره به خاک سپردند».

بر اساس این گزارش٬ کارگران حاضر در محل که مشغول خاک‌برداری تا عمق هشت‌متری بودند٬ این محفظه بتنی را کشف کرده‌اند.

آن‌طور که یکی از شاهدان عینی گفته٬ «شکافتن این محفظه به‌سختی انجام شد…هنگام حفر آن برخی بناها و ساختمان‌های آستان می‌لرزید اما بالاخره کارگران موفق شدند و ما بعدا فهمیدیم که این محفظه بتنی همان محل جنازه رضاشاه بوده است».

آگهی

رضا شاه در ۴ مرداد ۱۳۲۴ در ژوهانسبورگ (آفریقای جنوبی) درگذشت. جنازه را «مومیایی»‌ کردند و در مسجد رفاعی قاهره به امانت گذاشتند. در اردیبهشت ۱۳۲۹ جنازه ابتدا به مسجد النبی در مدینه و سپس به ایران منتقل شد و در ۱۷ اردیبهشت طی مراسم رسمی تشییع و طبق قواعد اسلامی در مقبره اختصاصی در شاه عبدالعظیم دفن شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

از تجدد تا سقوط؛ ۴۰ سال از خروج شاه از ایران گذشت

کاخ نیاوران چهل سال پس از آخرین اقامت شاه

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود