نکاتی در رابطه با ایمنی پرواز که اغلب نسبت به آنها بی‌توجهیم

نکاتی در رابطه با ایمنی پرواز که اغلب نسبت به آنها بی‌توجهیم
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سالانه حدود ۳۰۰ میلیارد نفر از طریق هوایی جابجا می‌شوند. در سال‌های اخیر به طور متوسط حدود ۳۰ هزار نفر در پروازهایی حضور داشتند که به نحوی در هنگام پرواز یا در زمان برخاستن و نشستن هواپیما دچار سانحه شده‌اند.

آگهی

آمارها حاکی از آن است که سال ۲۰۱۷ میلادی ۳۶.۸ میلیون پرواز در جهان صورت گرفته و تعداد پروازها در سال ۲۰۱۸ به ۳۸.۶ میلیون خواهد رسید.

سالانه حدود ۳۰۰ میلیارد نفر از طریق هوایی جابجا می‌شوند. در سال‌های اخیر به طور متوسط حدود ۳۰ هزار نفر در پروازهایی حضور داشتند که به نحوی در هنگام پرواز یا در زمان برخاستن و نشستن هواپیما دچار سانحه شده‌اند. با این حال براساس آمارهای موجود حدود ۹۶٪ از این افراد از سانحه‌های مرتبط با هواپیما جان سالم بدر برده‌اند.

رعایت نکات ایمنی در سفرهای هوایی می‌تواند ضامن سلامت افراد در سوانح هوایی باشد. با این وجود بسیاری از افرادی که با هواپیما سفر می‌کنند بسیاری از این نکات ایمنی را جدی نمی‌گیرند که در صورت بروز خطر می‌تواند مشکل ساز شود.

توضیحات ایمنی مهماندار را با دقت گوش کنید

توضیحات مربوط به ایمنی از سوی مهمانداران یا از طریق ویدیوهای کوتاهی پیش از برخاستن هواپیما اعلام می‌شود. در صورتی که بارها با هواپیما سفر کرده‌اید و گمان می‌کنید که به نکات ایمنی پرواز اشراف کامل دارد، در هر سفر مجددا به توصیه‌های ایمنی مهمانداران توجه کنید.

برخی از خطوط هواپیمایی برای جلب نظر مسافران سعی دارند تا با استفاده از حرکات و الفاظ کمدی توجه آنان را به توضیحات ایمنی جلب کنند. با این حال، برخی کارشناسان امور پرواز این روش را نه تنها مفید نمی‌دانند بلکه معتقدند این روش آموزشی سبب می‌شود مسافران مسائل مربوط به ایمنی را جدی نگیرند.

کارت ایمنی را بخوانید

در جیب جلوی هر صندلی یک کارت ایمنی است که اطلاعات بیشتری در مورد ایمنی پرواز را در اختیار مسافران قرار می‌دهد. دستورالعمل‌های این کارت‌ها براساس نوع هواپیما متفاوت است. مطالعه این کارت‌ها کمک می‌کند تا در صورت بروز خطر بتوانید سریع‌تر و درست‌تر عکس‌العمل نشان دهید.

از مکان جلیقه نجات اطمینان حاصل کنید

در زیر هر صندلی یک جلیقه نجات قرار دارد. بهتر است پیش از پرواز از مکان دقیق آن اطمینان حاصل کنید تا در زمان بروز خطر بتوانید به موقع و به درستی از آن استفاده کنید.

در هر پرواز به توصیه‌های ایمنی مهمانداران با دقت گوش کنید.

در طول پرواز کمربند خود را بسته نگه دارید

بستن کمربند ایمنی در زمان برخاستن و نشستن هواپیما و همچنین در زمان بروز مشکل در طی پرواز الزامی است. با این حال همیشه از سوی مهمانداران توصیه می‌شود که کمربند ایمنی خود را در طول سفر بسته نگه دارید. این مساله کمک می‌کند تا در صورت بروز تکان‌های شدید و ناگهانی هواپیما آسیب کمتری به شما وارد شود.

به مهمانداران و سایر اعضای کادر پرواز اعتماد کنید

کادر پروازی آموزش‌های مهمی در رابطه با ایمنی و سلامت در زمان بروز حادثه دریافت کرده‌اند. در زمان وقوع هر حادثه‌ای به کادر پروازی اعتماد و به دستورات آنها گوش کنید.

هر عمل سرخودی می‌تواند جان شما و دیگران را به خطر بیاندازد. به هیچ عنوان تصمیمی نگیرید و کاری نکنید مگر آنکه از سوی کادر پروازی از شما درخواست شود.

لباس و کفش راحت بپوشید

بسیاری دوست دارند که در طول سفر آراسته و گاهی رسمی لباس بپوشند. اما پوشیدن کفش و لباس راحت در زمان بروز خطر سبب می‌شود تا بهتر بتوانید عملیات نجات را پشت سر بگذارید.

وسایل خود، بخصوص وسایل الکترونیکی را رها کنید

یکی از اشتباهات خطرناک در زمان بروز خطر آن است که وسایل الکترونیکی از قبیل لپتاپ و موبایل خود را روشن کنید یا سعی کنید وسایل شخصیتان را با خود از هواپیما خارج کنید. در زمان حادثه باید تمام توجه خود را به صحبت‌های کادر پروازی بدهید. مشغول شدن به لوازم شخصی می‌تواند حواس شما را پرت کرده و اتفاقات ناگواری را رقم بزند.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سقوط هواپیما در تهران دو کشته برجای گذاشت

سقوط یک هواپیما با پنج سرنشین بروی یک مرکز خرید در ملبورن

«خطای انسانی و نبود سوخت از دلایل سقوط هواپیمای تیم شاپوکوئنسه است»