سعید مرتضوی دستگیر شد

سعید مرتضوی دستگیر شد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

به گفته رسانه‌های ایران سعید مرتضوی، دادستان پیشین تهران دستگیر و به زندان اوین منتقل شده است.

آگهی

محمدعلی تقوی‌فرد، رئیس کل دادگستری استان مازندران اعلام کرد که سعید مرتضوی در یکی از شهرهای شمالی کشور شناسایی، دستگیر و برای گذراندن دوران محکومیت خود به بند ۲۴۱ زندان اوین تحویل داده شده است.

آقای تقوی‌فرد در مصاحبه با خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضاییه گفت: «محکوم خانه‌ای به اتفاق یکی از بستگان درمنطقه سرخرود مازندران اجاره کرده بود که با نیابت از مرجع اجرای احکام تهران وی دستگیر و تحت الحفظ ساعاتی پیش به مرجع قضایی در تهران اعزام شد.»

پیش از این محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه گفته بود که دستور جلب دادستان پیشین تهران برای اجرای حکم زندان صادر شده «ولی هنوز متاسفانه گیرش نیاورده‌اند.» حتی گفته شده بود که ۹ محافظ آقای مرتضوی از وی خبری ندارند.

سعید مرتضوی از سال ۱۳۸۲ تا ۸۸ دادستان تهران و از سال ۱۳۸۸ تا ۸۹ معاون دادستان کل کشور بود. وی همچنین از سال ۱۳۹۰ تا ۹۲ ریاست سازمان تامین اجتماعی را بر عهده داشت.

پرونده کهریزک

سعید مرتضوی در «پرونده کهریزک» به جرم معاونت در قتل با شکایت اولیاء دم محسن روح‌الامینی در سال ۱۳۹۴ در دادگاه محاکمه ولی از اتهام تبرئه شد. اما با شکایت دوباره خانواده مقتول، دادگاه تجدیدنظر حکم به محکومیت وی داد و به اتهام معاونت در قتل محسن روح‌الامینی به دو سال حبس محکوم شد.

محسن روح‌الامینی، محمد کامرانی و امیر جوادی‌فر درجریان اعتراضات به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ ایران بازداشت شده و در کهریزک بر اثر شکنجه جان باختند.

مرگ زهرا کاظمی در زندان اوین

سعید مرتضوی همچنین متهم به قتل زهرا کاظمی، عکاس و شهروند ایرانی-کانادایی بود. زهرا کاظمی با وجود داشتن مجوز رسمی عکاسی از سوی اداره کل مطبوعات و رسانه‌های خارجی، در جریان ناآرامی‌ها و اعتراضات دانشجویی در تابستان ۱۳۸۲ که منجر به دستگیری بسیاری از دانشجویان و ناراضیان دیگر در تهران شد، به اتهام عکس‌برداری از اماکن و مناطق ممنوعه و ارسال آن برای سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه بازداشت شد.

زهرا کاظمی ۱۸ روز پس از بازداشت در تیرماه ۱۳۸۲ در اوین درگذشت. شهرام اعظم، پزشک و کارمند سابق وزارت دفاع ایران که در سال ۲۰۰۴ ایران را ترک و از کانادا درخواست پناهندگی کرد، اعلام کرد که پس از معاینه بدن زهرا کاظمی، دریافته است که وی بر اثر «شکنجه و تجاوز وحشیانه» در زندان به قتل رسیده است.

با وجود این اظهارات و همینطور پیگیری دولت کانادا، هیچگاه به این پرونده رسیدگی نشد. علی یونسی وزیر اطلاعات دولت محمد خاتمی درسال ۱۳۹۶ فاش کرد که زهرا کاظمی از سوی این وزارتخانه جاسوس شناخته نشده بود و تنها اصرار سعید مرتضوی بر جاسوسی او، سبب وقوع این رویداد شد.

سعید مرتضوی در پاییز ۱۳۹۳ با حکم دیوان‌ عالی کشور، به طور دائم از مشاغل قضایی و به مدت پنج سال از تمام مشاغل دولتی منفصل شد.

وی همچنین در پرونده شکایت سازمان تامین اجتماعی نیز مجرم شناخته و به رد مال و حبس محکوم شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پست‌های معترض مخابرات در تهران؛ مجرم تحت تعقیب سعید مرتضوی

حکم جلب سعید مرتضوی صادر شد

سعید مرتضوی در پرونده کهریزک به دو سال حبس محکوم شد