دستگیری رهبران پشتون‌های معترض در پاکستان

دستگیری رهبران پشتون‌های معترض در پاکستان
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این اقدام با هدف جلوگیری از برگزاری راهپیمایی بزرگ پشتون‌های معترض انجام شد؛ راهپیمایی که برای روز یکشنبه در لاهور برنامه‌ریزی شده بود.

آگهی

نیروهای امنیتی پاکستان عصر شنبه شماری از رهبران پشتون‌های معترض در این کشور را برای ساعت‌ها بازداشت و سرانجام بامداد یکشنبه آغاز کردند.

این اقدام با هدف جلوگیری از برگزاری راهپیمایی بزرگ پشتون‌های معترض انجام شد؛ راهپیمایی که برای روز یکشنبه در لاهور برنامه‌ریزی شده بود.

اگرچه دولت پاکستان برگزاری این راهپیمایی را غیرقانونی اعلام کرده بود اما معترضانِ اقلیتِ پشتون در این کشور، همچنان بر برگزاری آن اصرار داشتند.

پشتون‌ها ۱۵ درصد جمعیت پاکستان را تشکیل می‌دهند و عمدتا در شمال غرب این کشور ساکنند؛ یعنی منطقه‌ای پرتنش که همواره شاهد درگیری‌های خونین با گروههای افراطی و بویژه طالبان است.

عصر شنبه علاوه بر رهبران معترضان، شماری از اعضای جنبش حراست پشتون‌ها (PTM) و همچنین فعالان دانشجویی و نمایندگان مارکسیست‌های پاکستان نیز بازداشت شدند.

به گفتۀ محسن داور، فرد شماره ۲ جنبش حراست پشتون‌ها تعداد بازداشت شدگان بیش از ۲۰ نفر بوده و درنهایت نیز بسیاری از آنها حدود ساعت ۲ بامداد آزاد شدند.

به گفتۀ آقای داور هزاران پشتون در روزهای گذشته رهسپار لاهور، دومین شهر بزرگ پاکستان شده‌اند تا در این تجمع بزرگ شرکت کنند و آنها قصد دارند با وجود این بازداشت‌ها این راهپیمایی‌ اعتراضی را به هر قیمتی برگزار کنند.

جنبش حراست پشتون‌ها (PTM) که از زمان تشکیل آن حدود سه ماه می‌گذرد، خواستار پایان دادن به سوء استفاده‌ها و تبعیض‌ها علیه اقلیت پشتون پاکستان است. به گفتۀ این جنبش، نیروهای امنیتی پاکستان عامل بسیاری از ناپدید شدن‌های اجباری و قتل‌های فرا قضایی پشتون‌ها در این کشور هستند.

پیش از این نیز در اوایل ماه آوریل تجمع بزرگی با حضور بیش از ۳۰ هزار معترض در شهر پیشاور که اکثریت جمعیت آن پشتون است، برگزار شد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

درگیری در مرز ایران و پاکستان هفت کشته بر جا گذاشت

رقابت چین و هند در مرز ایران و پاکستان، بشکه باروت روی نقشه جهان

چگونه دولت پاکستان بر ترور بی‌نظیر بوتو سرپوش گذاشت؟