با تصمیم هیات دولت ایران، یورو جایگزین دلار شد

با تصمیم هیات دولت ایران،  یورو جایگزین دلار شد
Copyright Mehr News Agency
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

با تصمیم هیات دولت، بانک مرکزی ایران موظف شد نرخ برابری ریال در مقابل یورو را به صورت مستمر اعلام و مدیریت کند.

آگهی

هیات وزیران ایران در جلسه روز چهارشنبه خود به ریاست حسن روحانی رئیس جمهور، تمامی وزارتخانه ها، سازمان ها و شرکت های دولتی را موظف کرد یورو را به عنوان ارز مبنای گزارشگری و انتشار آمار، اطلاعات و داده های مالی خود مورد استفاده قرار دهند.

با این تصمیم هیات دولت، بانک مرکزی ایران هم موظف شد نرخ برابری ریال در مقابل یورو را به صورت مستمر اعلام و مدیریت کند. در حال حاضر در بازار ارز ایران قیمت یورو ۶۸۰۰ تومان است.

ارز عملیاتی و ارز گزارشگری

طبق نوشته سایت اقتصاد نیوز، معمولا در داد و ستدها و همینطور گزارش‌های اقتصادی دو ارز متفاوت شامل «ارز عملیاتی» و «ارز گزارشگری» مورد استفاده قرار می‌گیرد. ارز عملیاتی به ارزی اطلاق می‌شود که داد‌و‌ستدها و معاملات براساس آن صورت می‌گیرد، اما ارز گزارشگری، ارزی است که مبنای محاسبات و انتشار گزارش‌های اقتصادی قرار می‌گیرد. به‌عنوان مثال، تا امروز ارز عملیاتی بخش قابل توجهی از صادرات نفت ایران به اروپا یا کشورهای شرق آسیا غیر از دلار بود، اما گزارش‌ها از صادرات نفت ایران همواره براساس دلار بوده است.

حال با تصمیم امروز هیات دولت ایران گزارش‌های مالی بر مبنای یورو محاسبه می‌شود.

آشفتگی در بازار ارز ایران در ماه‌های اخیر

افزایش قيمت دلار از اواسط سال گذشته آغاز شد. نرخ  دلار از حدود ۳ هزار و ۷۰۰ تومان در اوایل ۱۳۹۶، به حدود ۵ هزار تومان در اواخر این سال رسید. نرخ یورو هم در این مدت به شدت افزایش یافته است.

افزایش قابل توجه نرخ ارز در سال گذشته در حالی بود که مسوولان دولتی بارها رشد نرخ ارز را حبابی دانسته و وعده کاهش قیمت‌ها را دادند تا اینکه ۱۰ روز پیش اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری ایران گفت که عرضه دلار به قیمت بیشتر از ۴۲۰۰ تومان قاچاق محسوب می شود. وی در سخنان خود همچنین تاکید کرد که ارز مورد نیاز کشور در تمامی امور از طریق بانک مرکزی و صرافی‌ها و بانک‌های تحت کنترل بانک مرکزی عرضه خواهد شد.

از سوی دیگر چند روز پیش بانک مرکزی جمهوری اسلامی در اطلاعیه شماره ۸ خود که ۲۵ فروردین ۱۳۹۷ منتشر کرد، تمام صرافی را تا اطلاع ثانونی از خرید و فروش ارز بصورت اسکناس منع کرد.

بانک مرکزی اعلام کرده است که فروش ارز بصورت اسکناس تنها از طریق بانک‌ها انجام خواهد شد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بانک مرکزی: صرافی ها تا اطلاع ثانونی مجاز به خرید و فروش ارز به صورت فیزیکی نیستند

دستگیری «اخلالگران بازار ارز» در ایران

ورود دولت ایران به بازار ارز؛ قیمت دلار ۴۲۰۰ تومان تعیین شد