رئیس بانک مرکزی ایران: تلگرام و دشمنان خارجی عامل التهاب بازار ارز هستند

رئیس بانک مرکزی ایران: تلگرام و دشمنان خارجی عامل التهاب بازار ارز هستند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

به گزارش رسانه‌های ایران سه‌شنبه دلار در بین دلالان با قیمت ۵۵۰۰ تومان معامله شده است و خبری از دلار ۴۲۰۰ تومانی نیست.

آگهی

ولی‌الله سیف رئیس بانک مرکزی در جلسه علنی روز سه شنبه در مجلس برای بررسی وضعیت بازار ارز گفت که به رهبری پیشنهاد کرده است یورو جایگزین دلار شود.

سیف در سخنانی گفت: «من پیشنهادی را با حضرت آقا مطرح کردم که یورو در مبادلات ارزی جایگزین دلار شود چرا که دلار نقشی در مبادلات خارجی ما ندارد و ایشان هم از این موضوع استقبال کردند.»

به گزارش رسانه‌های ایران حضور سیف در مجلس لحظاتی با جمع شدن نمایندگان به دور رئیس بانک مرکزی به تنش کشیده شد که با سخنان علی لاریجانی رئیس جلسه شرایط کنترل شد.

رئیس بانک مرکزی در جلسه مجلس با اشاره به تعیین نرخ ۴۲۰۰ تومانی برای دلار گفت که این دلار برای مسافران، بیماران و دانشجویان قابل دریافت است و از این پس دیگر نرخ مبادله ای نداریم و توزیع دلار از طریق صرافی ها انجام می شود.

خبرگزاری ایسنا نیز خبر داده است که صبح سه شنبه دلار در بین دلالان با قیمت ۵۵۰۰ تومان معامله شده است و خبری از دلار ۴۲۰۰ تومانی نیست.

سیف در این جلسه عوامل غیر اقتصادی و همچنین «التهاب آفرینی دشمنان» را علت افزایش قیمت ارز دانست و گفت: «دشمنان ما هم بیکار ننشسته اند و با التهاب آفرینی بین‌المللی تلاش می کنند اقتصاد ما را دچار التهاب و عدم تعادل کنند. در واقع التهابات بین‌المللی و برخی محدودیت‌ها در این شرایط بی تاثیر نیست. وگرنه ما منابع ارزی کافی داریم اما بزرگترین عاملی که اجازه نداد پیش بینی ما در دو ماهه آخر سال گذشته محقق شود، تشدید این التهابات بود.»

رئیس بانک مرکزی یکی از مشکلات ارز را تامین اسکناس برای مسافران عنوان کرد و عدم امکان استفاده از کارتهای بین المللی را عامل این مسئله دانست.

سیف همچنین در بخشی از سخنانش التهاب آفرینی در بازار ارز را به «فضاهای تلگرامی و مجازی» نسبت داد و گفت: «بر اساس بررسی‌هایی که انجام شده تعادل لازم در منابع و مصارف ارزی کشور وجود دارد، در این فضا نباید نرخ ارز این نوسانات را داشته باشد از این رو جای پاهایی دیده می‌شود که حتی کشورهای اطراف ما از جمله امارات و عربستان نیز در نوسانات بی‌تقصیر نیستند. متأسفانه بازار دوبی به گونه‌ای شده که هر روز علیه اقتصاد ما تلاش می‌کند، ما باید آرامش خود را حفظ کرده و اجازه ندهیم که دشمنان بر برهم زدن اقتصاد ما امید ببندند. در این مدت که بین منابع و مصارف تعادل وجود دارد و ۴ هزار و ۲۰۰ تومان مبنای بسیار منطقی برای این کار است و با شاخص‌های اقتصادی تطبیق دارد قرار نیست این رقم ثابت بماند تا باز اشتباهات گذشته تکرار شود.»

رئیس بانک مرکزی نوسان ۵ تا ۶ درصد قیمت ارزی در بازار را طبیعی ارزیابی کرد و گفت که «هدف ما به هیچ وجه تثبیت نرخ ارز نیست.»

علی لاریجانی رئیس مجلس در واکنش به سخنان ولی الله سیف گفت که تصمیمات ارزی دولت شرایط را تعدیل می کند اما این تصمیمات باید زودتر گرفته می شد.

همچنین در تازه ترین رویداد مرتبط با نرخ ارز، روابط عمومی بانک مرکزی اطلاعیه شماره یک خود را منتشر کرد و هدف دلار ۴۲۰۰ تومانی را «تثبیت بازار ارز» اعلام کرد. بر اساس این بیانیه دلار ۴۲۰۰ تومانی برای «نیازهای قانونی، تجاری و تولیدی» و «ضوابط مربوط به تامین ارز برای مسافران به خارج از کشور، دانشجویان و درمانی و سایر موارد در مبادی خروجی» پرداخت خواهد شد.

این اطلاعیه همچنین به مردم اعلام کرده است که میراز ارز قابل نگهداری توسط هر شخص بر اساس قانون حداکثر ۱۰ هزار یورو یا معادل آن از سایر ارزهاست و افرادی که اقدام به خرید بیشتر از این مقدار کرده اند یک ماه فرصت دارند که یا نسبت به سپرده گذاری ارزی در بانک ها اقدام و یا ارزهای خود را به فروش برسانند.

بر مبنای این اطلاعیه دلار ۴۲۰۰ تومانی به مردم متقاضی عرضه نخواهد شد و تنها به مواردی که در اطلاعیه ذکر شده اختصاص دارد. با این حال مشخص نیست قیمت ارز در بازار آزاد چه وضعیتی خواهد داشت.

سخنان رئیس بانک مرکزی در حالی صبح سه شنبه در مجلس بیان شد که خبرهای از بازار ارز در تهران گویای صف کشیدن مردم پشت در برخی صرافی هاست تا ببینند آیا می توانند دلار ۴۲۰۰ تومانی بخرند و یا این نرخ دلار تنها به فعالان اقتصادی، مسافران، دانشجویان و بیماران تعلق می گیرد و در بازار آزاد نرخ دیگری برقرار خواهد شد.

تا لحظه تنظیم این خبر هنوز از فروش دلار ۴۲۰۰ تومانی به مردم گزارش نشده است.

همین مسئله از هم‌اکنون نوید دو نرخی شدن ارز در بازار را می دهد که البته جنبه های امنیتی و پلیسی هم به آن اضافه شده است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ادامه التهاب بازار ارز؛ دلار نه بر پیشخوان صرافی نه در دست متقاضی

بحران ارزی یا واقعی شدن قیمت؟ دلار به ۶۰۰۰ تومان رسید

التهاب در بازار ارز: قیمت دلار رکورد ۴۸۰۰ تومان را هم شکست