چالش روسیه، ایران و ترکیه برای رسیدن به توافق در بحران سوریه

چالش روسیه، ایران و ترکیه برای رسیدن به توافق در بحران سوریه
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جلسه چهارشنبه چهارم آوریل بین روسیه، ترکیه و ایران به بحث درباره تشکیل کمیته تدوین قانون اساسی جدید سوریه، مسائل بشردوستانه و تحولات منطقه ادلب سوریه که تحت کنترل شورشیان است، اختصاص خواهد داشت.

آگهی

روسیه، ایران و ترکیه، سه کشوری که در جنگ داخلی سوریه درگیر هستند روز چهارشنبه ۱۵ فروردین در نشستی در ترکیه شرکت می کنند تا درباره کاهش درگیری ها در سوریه گفتگو کنند. نتیجه این دیدار در نشستی خبری برای رسانه‌ها تشریح می‌شود.

روسای جمهوری روسیه، ایران و ترکیه در حالی در آنکار دیدار خواهند کرد که آنها از گروههای متفاوت و گاه رقیب یکدیگر در سوریه حمایت می کنند.

روسای جمهوری این سه کشور در نشست روز چهارشنبه درباره قانون اساسی جدیدی برای سوریه و همچنین افزایش تدابیر امنیتی در مناطق عاری از درگیری در این کشور گفتگو خواهند کرد.

در این نشست روسای جمهوری روسیه و ایران، رهبران دو قدرت منطقه ای که از بشار اسد رئیس جمهوری سوریه حمایت می کنند و رئیس جمهوری ترکیه که مخالف در قدرت ماندن بشار اسد است، گرد هم خواهند آمد با این حال مشخص نیست تضاد منافع آنها چگونه می تواند به نقطه مشترکی برای همکاری و پایان دادن به جنگی ختم شود که تاکنون بیش از ۵۰۰ هزار کشته بر جای گذاشته است.

ارتش سوریه به همراه شبه نظامیان مورد حمایت ایران و پشتیبانی حملات هوایی روسیه در هفته های گذشته مواضع شورشیان در غوطه شرقی را بمباران کردند، اقدامی که به شدت مورد انتقاد ترکیه بوده است.

پیش از آغاز این دیدار سه جانبه، روسای جمهوری ایران، روسیه و ترکیه هریک با یکدیگر دیدارهای جداگانه داشتند.

حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در دیدار خود با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه اظهار امیدواری کرد که دیدار امروز به ثبات منطقه و حل مسئله سوریه کمک کند.

Tolga Bozoglu/Pool via Reuters

ترکیه که در روزهای گذشته به مواضع کردهای شمال سوریه در عفرین حمله کرد و این شهر را به اشغال خود در آورد، قصد دارد با پیشروی بیشتر در خاک سوریه، شهر تل رفعت را نیز به کنترل خود در آورد.

رویترز به نقل از یک مقام ارشد ایرانی که نامش ذکر نشده نوشته است: «به هر شکلی که باشد پیشروی ترکیه در سوریه چه در عفرین یا تل رفعت یا هر منطقه دیگر در سوریه باید هر چه زودتر متوقف شود.»

رویترز همچنین به نقل از یک مقام ترکیه ای نوشته است که آنکارا از مسکو خواهد خواست که به دولت اسد فشار بیاورد تا اجازه کمک های بشردوستانه بیشتری را به غوطه شرقی بدهد و مانع حملات هوایی به مناطق تحت کنترل شورشیان شود.

ترکیه که روابط سیاسی اش را با مسکو بهبود داده است در حال گسترش رابطه با ایران نیز است با این حال روابط عمیق تر آنکارا با تهران و مسکو به توافق گسترده تر در مورد آینده سوریه بستگی دارد.

یک دیپلمات به رویترز گفته است که ایران همچنان اصرار دارد بشار اسد در قدرت باقی بماند در حالی که روسیه پافشاری کمتری برای این موضوع دارد. ترکیه می گوید که اسد مشروعیتش را از دست داده است با این حال دیگر خواستار کناره گیری فوری اسد نیست.

مقامات ترکیه می گویند که جلسه فردا چهارشنبه چهارم آوریل به بحث درباره تشکیل کمیته تدوین قانون اساسی جدید سوریه، مسائل بشردوستانه و تحولات منطقه ادلب سوریه که تحت کنترل شورشیان است، اختصاص خواهد داشت.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اجلاس آنکارا؛ پوتین، اردوغان و روحانی بر اهمیت بازگشت آوارگان سوری تاکید کردند

نزدیک به ۸۰ هزار نفر از غوطه شرقی خارج شده اند

نماینده مخالفان سوریه به یورونیوز: روسیه و ایران برای دولت اسد تصمیم می‌گیرند