روسیه: شورشیان کریدور بشردوستانه غوطه را زیر آتش خمپاره گرفته اند

منطقه غوطه شرقی سوریه
منطقه غوطه شرقی سوریه Copyright رویترز
Copyright رویترز
نگارش از Euronews با استفاده از  رویترز، خبرگزاری فرانسه
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

روسیه می گوید شورشیان «کریدور بشردوستانه» روسیه را زیر آتش خمپاره گرفته اند و اجازه خروج غیرنظامیان از غوطه شرقی را نمی دهند.

آگهی

نظامیان روسی مستقر در سوریه، شورشیان را متهم کرده اند که کریدور تخلیه غیرنظامیان غوطه شرقی را زیر آتش خمپاره گرفته اند.

آنها گفته اند که حتی یک غیرنظامی در این شرایط نتوانسته است از غوطه شرقی خارج شود زیرا کریدور خروج غیرنظامیان زیر آتش سنگین خمپاره ها و گلوله باران شورشیان است.

این ادعای روسیه در حالی بیان می شود که یاسر دیلوان مسئول اداره سیاسی جیش الاسلام گفته است که ما مانع کسی که بخواهد از منطقه خارج بشود نشده‌ایم.

روسیه که از رژیم بشار اسد حمایت می کند دستور پنج ساعت آتش بس روزانه در غوطه شرقی بین ساعت های ۹ صبح تا ۲ بعد از ظهر به وقتی محلی را صادر کرده است و کریدوری با نام «کریدور بشردوستانه» ایجاد کرده تا غیرنظامیانی که در غوطه شرقی گیر افتاده اند بتوانند از این منطقه خارج شوند.

آٰژانس های خبری روس نوشته اند که نیروهای دولتی سوریه با حمایت ارتش روسیه، شرایط لازم را برای خروج غیرنظامیان فراهم کرده اند. بر اساس این طرح اتوبوس ها غیرنظامیان را به منطقه ای برای اسکان موقت می برند تا وضعیت در غوطه شرقی به حالت عادی بازگردد.

روسیه می گوید که ارتش سوریه بدلیل رعایت آتش بس، به شلیک‌های شورشیان پاسخ متقابل نداده‌اند. این در حالی است که دیده بان حقوق بشر سوریه گزارش کرده است که علیرغم دستور روسیه برای آتش بس ۵ ساعته، دو حمله هوایی روز سه شنبه به غوطه شرقی صورت گرفته است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

رویترز
منطقه غوطه شرقی سوریهرویترز

روسیه در حالی از برقراری روزانه پنج ساعت آتش بس در غوطه شرقی خبر می دهد که شورای امنیت سازمان ملل متحد روز شنبه در قطعنامه ای خواستار برقراری آتش بس «فوری» ۳۰ روزه در این منطقه تحت محاصره شد.

مقامات سازمان ملل و رهبران کشورهای غربی از روز شنبه تاکنون بارها بر رعایت این قطعنامه و اجرای آتش بس تاکید کرده اند.

انجمن پزشکان آمریکایی-سوری روز گذشته اعلام کرده بود ۱۶ نفر از جمله شش کودک به دلیل بروز علائمی که مشابه نشانه های قرار گرفتن در معرض گازهای سمی و شیمیایی است به بیمارستانی در غوطه شرقی منتقل شده اند. این در حالی است که سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه تاکید کرده است ادعای استفاده رژیم سوریه از سلاح شیمیایی در غوطه شرقی با هدف «کارشکنی» در راه برقراری آتش بس مطرح می شود.

تخمین زده می شود جمعیتی بالغ بر ۴۰۰ هزار نفر از سال ۲۰۱۳ میلادی تاکنون در منطقه غوطه شرقی تحت محاصره نیروهای دولتی به سر می برند. ساکنان این منطقه از کمبود مواد غذایی و دارو رنج می برند.

حملات ارتش سوریه به غوطه شرقی از روز ۱۸ فوریه (۲۹ بهمن) تاکنون بیش از ۵۵۰ کشته بر جا گذاشته است.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

یک‌چهارم غوطه شرقی در تصرف ارتش سوریه

غوطه شرقی؛ پیشروی نیروهای هوادار بشار اسد، تاکید غرب بر اجرای آتش‌بس فوری

لاوروف: تا ریشه کن شدن تروریسم به حمایت از ارتش سوریه ادامه می دهیم